Isoleren of warmtpomp

bkbartje

  • #1
Hoi.
Ik wil graag Energie besparen.
nu dacht ik aan een(hybride) warmtpomp. Maar mij cv installateur zegt dat ik mijn woning uit 1993 eerst beter moet isoleren. Met spouwmuurisolatie, vloerisolatie, dakisolatie en uiteindelijk ook de ramen. Omdat een warmtpomp anders niet genoeg warmte kan leveren.
nu zeggen de bedrijven die kunnen isoleren dat ik mijn woning niet hoeft te isoleren omdat alles na 1991 goed genoeg geïsoleerd is. Ik kan natuurlijk altijd trippel glas laten zetten maar dat is meteen heel duur.
Mijn vraag is of spouwmuurisolatie voor mijn woning wel of geen toegevoegde waarde heeft. De meningen zitten iig niet op 1 lijn.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het woord winddichtheid is niet ter sprake gekomen.
Wat mij steeds opvalt. Het commentaar van mensen die de spouw hebben laten isoleren.
Er is minder geluid van buiten. Dus de winddichtheid is daardoor beter geworden. Denk ik.
Warmte verlies van je woning. Hoeveel m2 glas heb je en daar staat op m2 lekker lang de zon op.
En er zullen nog wel wat punten zijn.
Een ding is zeker als de winters niet strenger meer worden dan de afgelopen winter zou je de gok kunnen nemen.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #3
Eerst isoleren.
Na 2003 is goed geïsoleerd, daarvoor een stuk minder.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #4
Bij adviezen over het gebruik van ween warmtepomp zie je als eerste altijd: isoleren!
Ik zou dan ook in deze het advies van de installateur volgen!
En controleer (of laat controleren) of je spouwmuur geïsoleerd is: dan pas krijg je zekerheid.
Een mijn advies zou verder zijn: verdiep je eerst zelf eens in de eisen m.b.t. lage temperatuur systemen, zodat je de gerichte vragen kunt stellen. Er is genoeg informatie beschikbaar.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ik zat met hetzelfde. De installateur zei dat ik komende januari de watertemperatuur van de ketel eens 20 graden naar beneden moest brengen om het uit te proberen. Als ik dan de woning nog goed warm zou krijgen viel het te proberen. Dat ga ik nu doen. Huis uit 1994, spouwmuur 10 cm steenwol, kunststof kozijnen deels dubbel glas deels hr++, isolatie in kruipruimte aanwezig en dak na geisoleerd tot rc 7. Ik heb er veel vertrouwen in, heb hier al 5 jaar nooit een radiator aan gehad, alleen de vloerverwarming. Toch zei installateur dat je het beter eerst kunt testen, hij wil achteraf natuurlijk geen claims…. Heb verschillende installateurs gevraagd, ik merk dat ze allemaal terughoudend zijn bij huizen van voor 2006. Wijk gaat over 6 jaar wel van het gas af dus dan moet het wel klaar zijn en blijkbaar denkt de gemeente dus dat het kan, de oudste huizen zijn van rond 1986.
 
Laatst bewerkt:

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #6
Wanneer de vloerverwarming gelegd is als "bijverwarming" (een vorm die nog steeds door diverse installateurs wordt aangeboden en geïnstalleerd, maar ik raad het echt af!!) kan je het bij een laag temperatuursysteem ook wel schudden.

Heb je een vloerverwarming, die gelegd met buizen met een buisdiameter van minder dan 16 mm, dan kan je ook problemen verwachten.
Dat houdt ook in, dat veel woningen voorzien van vloerverwarmimg ook niet geschikt zijn voor een warmtepomp. In veel gevallen zal ook de verdeler aangepast moeten worden.

ISOLATIE is echt noodzakelijk om de woning gereed te maken voor een laag temperatuur system (zoals een warmtepomp of hybride cv-ketel)
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Bert pit

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #7
Maak of laat een warmte verlies berekening maken, zoals het nu is.
Tevens een berekening met verschillende isolatie verbeteringen, dan weet je wat je moet doen en wat het kost en wat de mogelijkheden zijn.

Vr Gr
 
  • Like
Waarderingen: Lange Herman

bkbartje

  • #8
Hoi,

Dank voor jullie antwoorden.
Ik was er al achter dat een normaal cv systeem op 60 graden werkt terwijl een warmtepomp op 35 tot 40 graden werkt. Daarvoor is natuurlijk betere isolatie nodig dat snap ik helemaal.

Daarnaast heb ik een woning met 3 lagen vloerverwarming en geen enkele radiator die het verschil op zou kunnen vangen. Dat is natuurlijk ook nog een punt van aandacht. Ik heb geen idee wat de buisdiameter van deze vloerverwarming is. Ik weet ook niet of dat makkelijk te achterhalen is.

Wat ik begrijp is dat ik het beste eerst kan laten onderzoeken welke isolatie ie al wel heb zodat ik daar mee verder kan.

Mvg

Bart
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #9
bkbartje schreef:
Ik heb geen idee wat de buisdiameter van deze vloerverwarming is.
Kan je meten bij de verdeler: de buizen die de vloer ingaan en uitkomen.

Succes !!
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #10
@Degooyer, meet je aan de buitenkant van de buis bij de verdeler? Ik heb er bij mij een tang omheen gezet en meet dan 16mm voor de vloerverwarming.
De metalen buizen die naar verdeler van de eerste verdieping gaan zijn trouwens veel dikker en worden bij de verdeler dan weer 16mm.
 
Laatst bewerkt:

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #11
@bkbartje ik heb mij mij de sandwichpanelen van het dak na geisoleerd. Dat doet echt geweldig veel. Het was eerst 10 cm eps (dat hebben veel huizen uit de jaren 90, misschien jouw huis ook en dat is echt niet veel) en ik heb er 21 cm isolatie van gemaakt en daarna afgetimmerd. De kosten waren niet heel hoog, ik heb het zelf uitgevoerd en het verschil is enorm. De warmte trok eerst weg uit de zolder zodra ik de radiatoren uitzette en nu blijft het zonder dat ik überhaupt de radiator op zolder aan heb gewoon warm, alleen al het water dat door de cv leidingen stroomt die daar lopen warmt de ruimte zelfs al merkbaar op als het koud is. Als je de mogelijkheid hebt zou ik daarmee beginnen.
 
Laatst bewerkt:

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #12
@Edwinnn
Je bent nu wel het topic aan het kapen van de topic starter.
Graag zelf even een nieuw topic openen, zodat de TS ook goed geholpen wordt.
 
  • Like
Waarderingen: Edwinnn

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #13
Wellicht voor velen een goede bron om mee te beginnen:



WarmtepompStagelopen




Tegenwoordig adviseer ik mijn klanten daarom om met het kierdichtings- en isolatieproject te beginnen. Dan in de daarop volgende winter de aanvoertemperatuur van de verwarming naar 45-50 graden te brengen en de thermostaat constant of met minimale nachtverlaging in te stellen. Dan ervaar je hoe je huis zich gaat gedragen als er een warmtepomp zou zijn.


Het mes snijdt aan veel kanten :


  • de retourtemperatuur komt serieus onder de 50 graden waardoor de CV-ketel eindelijk eens goed kan gaan condenseren.
  • Dit leidt meteen tot een extra gasbesparing omdat je alle energie uit je dure gas haalt. Dat kan zomaar 10% zijn.
  • Omdat dit pas gedaan wordt na isolatie en kierdichting zal de vraag toch al veel lager zijn.
  • De bewoner ervaart al hoe een warmtepomp werkt vóórdat het dure apparaat aangeschaft wordt.
  • We krijgen nu FEITELIJKE verbruikscijfers van het huis zodat we ook heel goed de warmtepomp kunnen dimensioneren.
  • We krijgen feedback van de bewoner over waar er afgiftecapaciteit te kort komt (bespreek dit van tevoren!!)
  • De klant stelt de aanschaf van de pomp een jaartje uit, wat wel fijn is in de zich snel ontwikkelende markt.
  • We horen van de klant wáár hij stralingswarmte mist en kunnen daar dan goedkoop maatregelen nemen.
 
  • Like
Waarderingen: Wiebe25

Ronny

Specialist Verwarming
  • #14
Ik mis nog de volgende punten:
Er is telkens weer een discussie over de vloerverwarming, de aanvoertemperatuur
die hoger moet zijn als de lage temperatuur zoals bij een warmtepomp. (mengverdeler)
De aanvoertemperatuur zomaar verlagen is niet altijd een goed uitgangspunt.

De delta-T van een warmtepomp is vaak veel kleiner als bij een CV ketel.
Het daarbij horend groter water debiet en de groter(re) leidingdiameters zijn ook van groot belang.
Als je daar na plaatsing van een warmtepomp pas achter komt dan is het bijna altijd te laat.

Het kan best zo zijn dat na isoleren een lagere temperatuur gebruikt kan worden,
maar trek niet zomaar de conclusie dat je daarmee altijd kunt overschakelen naar een warmtepomp.
 
  • Like
Waarderingen: Bert pit en Cvolieboy

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #15
En waar komt de onzin vandaan dat je wel 10% bespaard, als de retour temperatuur beneden de 50°C blijft.
Dat mocht je willen dat je zomaar 10% bespaard, ga maar metingen doen met meerdere temperaturen van aanvoer en retour bij een gemiddelde ketel met een rendement van 98% dan zijn de verschillen mogelijk van 1% tot 3% en dan houd het verder wel op.
Het rendement is bepaald door de fabrikant en als er op staat rendement is 98% dan is dat een gegeven.
 
  • Like
Waarderingen: Degooyer

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #16
Al die door de diverse producenten van allerlei producten opgegeven besparingscijfers slaan in de regel helemaal nergens op!!
 
  • Like
Waarderingen: De loodgieter

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #17
Mijn inziens is een hybride warmtepomp voor cv een foute investering!
Zal uit proberen te leggen waarom, men heeft in Nederland een winter van hoe lang gemiddeld? Laten we zeggen 5 maanden.
Nou van die 5 maanden wat is daar de gemiddelde temperatuur in de winter? Van nov, dec, jan, feb, en maart? gemidelde temperatuur.
Nu die zit dus vanaf november tot april ONDER de 7 graden!
En bij wat voor temperatuur schakelt een warmtepomp om naar cv omdat de COP van de warmtepomp hieronder niet meer rendabel is?
Je raad het al denk ik onder de 7 graden, dus met andere woorden, je warmtepomp draait in het gunstigste geval 1 maand met indien nodig een klein beetje cv ondersteuning de overige 5 maanden van deze koude periode is het de beurt voor de cv ketel.
Natuurlijk zijn dit instellingen die je kunt aanpassen (cv overname bij 2 graden bv) maar dat beïnvloed het COP enorm en dien je er meer elektra in te stoppen als je er rendement uit haalt!
Derhalve ben ik ook van mening dat een water/water warmtepomp vele malen energie zuiniger is als een lucht/water warmtepomp.

Maar doordat deze vele malen duurder zijn en deze meer ruimte nodig hebben (boren van bronnen met een X afstand van elkaar) en de meeste mensen deze ruimte niet hebben is de lucht/water warmtepomp aan een opmars bezig in hybride vorm.

Een lucht/water warmtepomp werkt lekker in een klimaat van continu zomer en winter met een minimale temp van 15 graden en dat is het in ons landje in de winter niet.
Maar goed is mijn mening he. Dus ik ben niet z'n voorstander van deze ontwikkeling te duur en te weinig rendement.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #18
Ik ben het grotendeels met je eens hoor @De loodgieter, maar je maakt nu wel een denkfout wat betreft gemiddelde temperaturen. Dat zijn dus precies wat het woord zegt: gemiddelden - en dat betekent dat er ook aanzienlijke periodes van die wintermaanden zijn waarop de warmtepomp wel prima zijn werk kan doen.

Als je even naar de weerdata van begin dit jaar kijkt, lag in januari (gem. 5,3 graden) op vier dagen het gemiddelde boven de 7 graden. Daarnaast was de maximumtemperatuur op 17 dagen boven de 7 en kon de warmtepomp dus ook op die dagen deels zijn werk doen. In februari 2022 was de temperatuur gemiddeld 6,8 graden, maar op 14 dagen lag het daggemiddelde boven de 7. Daarnaast is op alle dagen de temperatuur tijdelijk boven de 7 uitgekomen. December en november tonen een vergelijkbaar beeld.

Dat staat nog los van het feit dat die 7 graden geen vaststaande grens is. Waar dat omslagpunt ligt, hangt immers ook af van de verhouding tussen je gas- en elektriciteitsprijs.
 
  • Like
Waarderingen: Lange Herman

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Niet vergeten als het in de nacht koud is geweest moet je wel een behoorlijk vermogen hebben om in een korte tijd comfort in huis te krijgen.
Als het weinig energie, lage prijs stroom, vraagt zou misschien de hele nacht doordraaien een optie kunnen zijn.
Comfort is belangrijk voor mensen een paar dagen uitzonderlijk mooi weer en er moet een airco komen.
 

bkbartje

  • #20
ok,
heel veel reacties,
de buitendiameter van mijn slangen, het zijn geen buizen bij mij maar slangen is 18 mm.
zowel boven als beneden.
daarnaast heb ik geloof ik 12CM dakisolatie op het hellend dak en 5cm pir op het platte dak, dit is inderdaad niet veel.

Platte dak wil ik opnieuw laten isoleren wanneer deze aan vervanging toe is.
het hellend dak, weet ik niet of ik dat zelf kan isoleren. er zit daar een extra vliering in gebouwd wat de toegang lastig maakt.

Maar het antwoord op mijn initiele vraag is wel dat isoleren heel belangrijk is en dat ik daar prio 1 aan moet geven.

Ik heb ook een electrische cv overwogen maar 1m2 gas ~= 9kWh. Wat zelf nu niet interessant is, zelfs niet met mijn overcapaciteit aan zonnepanelen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu