Isolatie bij vloerverwarming

Peterkd40

  • #1
Onlangs vloerverwarming laten leggen als hoofdverwarming, de woning is uit de jaren 30 met een houten ondervloer en een kruipruimte van ongeveer 40 cm. (vrijwel geen mogelijkheid om erin te komen)De vloerverwarming is gelegd in 30mm EPS isolatie platen over de oude laminaatvloer, echter ik krijg het in de woonkamer niet warmer als zo'n 19,5 graden. Zou er ondanks dat de vloerverwarming op de oude laminaatvloer vloer en in isolatieplaten ligt veel warmte verloren kunnen gaan naar de kruipruimte toe. Cv staat op 50 graden, thermostaat op de Robot verdeler op 40 graden, wat me ook opvalt is dat de aanvoer temperatuur vrijwel altijd gelijk is aan de retour temteratuur. (30 graden).

groeten,

Peter
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #2
WAT ligt er over het droogbouwsysteem?
Dat er "veel warmte" verloren zal gaan naar de kruipruimte is niet erg waarschijnlijk. Je zou toch kunnen overwegen om de kruipruimte beter te isoleren
 

Peterkd40

  • #3
Dank voor uw bericht, de vloer die over de vloerverwarming ligt is een vloer van 14mm multiplanken.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #4
Bij multiplank vloeren van 14 mm is het wel zaak dat tussen die houten vloer (zonder isolatie aan de onderkant......want ook die uitvoeringen zijn er blijkbaar)) niets meer zit en deze direct over het droogbouwsysteem is gelegd.
De multiplank vloer moet wel geschikt zijn voor vloerverwarming (maar daarvan ga ik wel uit)

Wanneer de aanvoertemperatuurmeter, dezelfde waarde aangeeft als de retourtemperatuur meter, klopt dat niet. De retour zal sowieso lager moeten zijn, want er wordt warmte aan de vloer afgegeven.

Is die verdeler wel juist gemonteerd?

U moet er ook niet vanuit gaan dat de thermometers op een verdeler erg nauwkeurig zijn: er kan een behoorlijk verschil (tolerantie) zijn met de werkelijke temperaturen.
Die kunt u het beste meten met een infrarood thermometer: dit om zeker te zijn van de waarden en niet alleen uitgaan van "het gevoel".

Laat onder de multiplank vloer ook geen water circuleren met een hogere temperatuur, dan de maximale temperatuur wat de producent van de houten vloer heeft aangegeven. Die waarde verschilt wel eens van producent tot producent,
maar zal zelden boven 40 graden zijn.
Maar als de thermostaat waarmee die temperatuur wordt ingesteld al een behoorlijke afwijking kan hebben, is de temperatuur in de vloer mogelijk lager dan u denkt en zou deze wel wat hoger ingesteld kunnen worden.

Pas bij een dergelijke vloer ook geen nachtverlaging toe! De temperatuur onder het hout moet u zo constant mogelijk houden. Dus regelen op de
temperatuur onder het hout is mogelijk zinvoller dan regelen op de kamertemperatuur.
 

Peterkd40

  • #5
De droogbouw vloerverwarming is gelegd door een erkend bedrijf gespecialiseerd in vloerverwarming, EPS30 droogbouw vloerverwarming met daarop Strongboard FL 5mm platen. Daarop zijn de 14mm multiplanken verlijmd. De aan en afvoer temperatuur zijn vrijwel altijd gelijk zo rond de 30 graden, nachtverlaging pas ik niet toe. Of de verdeler goed is gemonteerd weet ik niet maar daar mag ik wel vanuit gaan. Maar mijn feitelijke vraag was of het zinvol is om alsnog de kruipruimte (45cm) te isoleren omdat ik misschien toch warmte aan de onderkant kwijt raakt.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #6
Als de aanvoer en retour ongeveer gelijk zijn, geeft dat juist aan dat je weinig warmteafgifte hebt (of dat je pomp veel te hard staat).

Het was wel een heel goed idee geweest om de vloer te isoleren vóórdat je vloerverwarming ging leggen, want die isolatieplaten waar de buizen in liggen hebben maar een heel beperkte isolatiewaarde. Dus ja: isoleren aan de onderkant is een goed idee. Wel een beetje vreemd dat het bedrijf je daar niet op gewezen heeft.

Aangezien je problemen ondervindt met een gelegde installatie, is dat bedrijf ook je eerste aanspreekpunt bij problemen. Ik zou ze dus even een belletje geven, dan kunnen ze ook meteen controleren of er iets mis is met de installatie zelf. Dat is namelijk lastig te beoordelen met onze glazen bol.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #7
Warmte kiest de weg van de minste weerstand.

Maar wel een vraag: wat is de reden om de oude laminaatvloer te laten liggen en daarover een droogbouwsysteem aan te leggen? Verwacht je daar rendement uit te halen of is het toch een vorm van gemakszucht?
 

Peterkd40

  • #8
Ja mijn gedachte was zeker om daar rendement uit te halen, anders zou de vloerverwarming direct op de houten ondervloer gelegd zijn of zie ik dat volgens u verkeerd ❓
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #9
De vloerverwarmingsbuis ligt nu dus in het EPS. De laagdikte aan EPS ónder de buis is dus minimaal. Zijdelings ligt de buis in het EPS. Bovenop de buis ligt dus de 5 mm plaat, met daarop 14 mm massief hout.

Je bent nu dus vooral de kruipruimte aan het verwarmen.

Ik ben geen installateur, maar weet wel eea van bouwfysica. En ik denk dat je er niet aan ontkomt om alles eruit te halen, de kruipruimte te isoleren en opnieuw op te bouwen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Peterkd40 lees is iets over warmtegeleidingscoëfficiënt. De laag die boven op de buizen komt moet de warmte het beste geleiden.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #11
Walker schreef:
De vloerverwarmingsbuis ligt nu dus in het EPS. De laagdikte aan EPS ónder de buis is dus minimaal. Zijdelings ligt de buis in het EPS. Bovenop de buis ligt dus de 5 mm plaat, met daarop 14 mm massief hout.
Geef liever geen mening over een droogbouw vloerverwarmingssysteem, wat je waarschijnklijk nooit hebt gezien of mee hebt gewerkt !!
(van mij zal je ook nooit een mening horen over kozijnen of deuren......)

Onder de 16 mm buis ligt nog 14 mm buis en de buis ligt in een aluminium omega profiel, met warmtegeleiders over het grootste deel van het oppervlak. De opgewekte warmte wordt dus snel verspreid over de boven zijde. Het gebruikte Strongboard geleidt de warmte ook heel goed, want in dat materiaal is ook aluminium verwerkt.
Wil men extra isolatie, dan kan onder het EPS ook nog isolatie worden aangebracht of kan onder de houten vloer isolatie worden aangebracht.

Klachten komen veelal voort uit verkeerde zuinigheid: ik wil in deze wintertijd geen koud huis, omdat ik dan euro's zou besparen........Zet die cv-ketel gerust 10 graden hoger, dan werkt de verdeler van je vloerverwarming sowieso beter.
 
  • Like
Waarderingen: Peterkd40

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #12
Degooyer schreef:
Onder de 16 mm buis ligt nog 14 mm buis en de buis ligt in een aluminium omega profiel,
Sorry, zou moeten zijn
Onder de 16 mm buis ligt nog 14 mm isolatie en de buis ligt in een aluminium omega profiel,

Ook de laminaatvloer onder het EPS30 droogbouwsysteem zal zeker nog enigszins isolerend werken: daar is dus helemaal niets op tegen
 
  • Like
Waarderingen: Peterkd40

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #13
Ik weet iets van droogbouwsystemen. Maar ook van noppenplaat, vlechtmatten, prefabinstallaties etc.

Mijn vorige werkgever produceert binnen dezelfde divisie als mijn productgroep PEx leidingsystemen voor gebouwgebonden installatie-systemen. Je leert veel van elkaar...

Ik ben ook erg benieuwd naar de h.o.h. verlegafstand van het systeem zoals het is toegepast.

Droogbouwsystemen zijn prima oplossingen. Ik kraak ook geen systeem af. Maar heb wel vraagtekens bij de wijze waarop het is aangelegd: 14 mm isolatie (Rd waarde 0,4 - 0,5) is niet veel als er onder de vloer zelf niet is geïsoleerd, en wellicht zelfs overmatig geventileerd wordt (want hout) . De temperatuur in de kruipruimte is dus maximaal ca 10- 12 graden, in de kamer is dit 19 - 20 graden. De lambda-waarde van de houten afwerklaag helpt niet mee om alle warmte/energie naar de kamer te krijgen.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #14
Gelegd als hoofdverwarming dus zou het hoh 10 cm moeten zijn.
Wat ook vaak gebeurt is dat men de slang niet in een slakkenhuis legt en dan krijg je dus een ongelijkmatige verdeling bij welk systeem dan ook.
30 graden aanvoer en 30 graden retour duid simpelweg op vraag vanuit de vloer.
met 40 graden instelling op de verdeler icm een houten vloer ga je geen 21 graden halen.
Je zult de knop ergens tussen de 50-60 graden moeten zetten.
En je cv temperatuur hier dus ook op aan moeten passen, 50 graden op de verdeler is min een cv water temp. van 55 graden.

De overdracht van de houtenvloer lambda is het voordeligst als je de temperatuur er onder stabiel houd en dus ook je ruimte temp stabiel houd.
Geen nachtverlagingen of stooklijnen toepassen en bij zone regelingen alleen aan uit regelen.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #15
@Walker Als je je nu eens goed informeert over het droogbouwsysteem waarover hier een vraag is, dan komen er geen vragen waar je makkelijk het antwoord op kunt vinden. Het heeft totaal niets met noppenplaten te maken en ook niet met vlechtmatten.

@De loodgieter Bovenstaande geldt ook hier: eerst eens even goed informeren voordat je met een oordeel komt. Geeft ook alsjeblieft geen advies over het leggen van de buizen en instellingen wanneer je nog niet eens weet waarover het gaat!
De loodgieter schreef:
Gelegd als hoofdverwarming dus zou het hoh 10 cm moeten zijn.
Dat is absoluut geen "wet". Bij droogbouw vloerverwarming is er heel andere warmteoverdracht dan in een dekvloer, die aanzienlijk slechter de warmte over draagt dan bij een systeem met aluminium warmtelamellen, want veel effectiever en sneller werkt

De loodgieter schreef:
Je zult de knop ergens tussen de 50-60 graden moeten zetten
Je zou jezelf ook eens heel goed moeten informeren m.b.t. de maximaal toelaatbare temperaturen ONDER houten vloeren. Hopelijk neemt niemand je advies over m.b.t. het verhogen van de temperatuur
 
Laatst bewerkt:

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #16
met 50 a 60 graden door de vvw krullen de planken er vanzelf uit
 
  • Like
Waarderingen: Peterkd40 en Degooyer

Bernhard

  • #17
Het warmteverlies naar de kruipruimte heeft geen invloed op de capaciteit van de VW naar de kamer.
De bovenkant van de vloer geeft de warmte af aan de kamer.
 
  • Like
Waarderingen: Degooyer

Peterkd40

  • #18
Dus de conclusie is dat het weinig zin heeft om de kruipruimte alsnog te gaan isoleren .
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Bernhard schreef:
De bovenkant van de vloer geeft de warmte af aan de kamer.
Van warm naar koud.
 

Bernhard

  • #20
Peterkd40
Het isoleren van vloer is wel belangrijk om om het warmteverlies naar de kruipruimte te reduceren.

De capaciteit van de vloer aan de bovenkant blijft gelijk met of zonder isolatie van de vloer.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu