Intimmeren bestelbus

M.L. Kuiper

  • #1
Hallo,

Zijn er hier misschien mensen die ervaring hebben met het intimmeren van een bestelauto? Ik heb een peugeot partner en wil deze achterin voorzien van diverse opbergvakken aan de zijkanten, zodat de vloer vrij blijft. Heeft iemand misschien tips of ideeën hiervoor?

Hoe kan ik bijvoorbeeld schroeven in plaatwerk draaien? parkers? Alle tips zijn welkom!
Bvd!
 

Pepjo

  • #2
Ik heb vroeger een berlingo gehad, waar ik ook een betimmering in heb aangebracht.

Omdat ik geen zin had om allemaal gaten te maken met zelftappers, heb ik achter de her en der aanwezige openingen in het plaatwerk klosjes gezet, en daar mijn basis aan geschroefd, zodat het zichzelf vasttrok.

Verder lekker timmeren. :D
 

H@ns

  • #3
Yep, plekken zoeken waar je klossen kunt plaatsen (echt goed stevig dus, doorbouten werkt het best)
En een plakje rubber tussen metaal en hout, dan kraakt het niet zo!!
 

M.L. Kuiper

  • #4
Oké dat is bruikbaar! Dus je plaatst in de bestaande gaten (houten?)klossen waar je de betimmering aan vast maakt? Lijkt me nog lastig uitvoeren, maar je hebt dan inderdaad een basis. Bedankt!
 

Gerrit

  • #5
Een methode die wij altijd toepasen: er zijn z.g. trekmoeren in de handel die je met een bijbehorende trekpons vast zet in metaal. Deze worden vaak gebruikt om zaken aan b.v. damwandplaten te hangen.
Zitten muurvast en ze hebben een draadbus M 6.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Waar je ook aan kan denken is dat je de vloer ophoogt en tussen de bestaande vloer en de nieuwe vloer lange lades maakt, ook bij de zijdeur.
Met name als je wat hard over een drempel rijdt is deze opbergmethode wel handig. Alles blijft dan in je lades zitten (als ze tenminste goed op de vloer aansluiten).

Een ander voordeel is dat alles bereikbaar blijft ongeacht wat je op de laadvloer hebt staan en het is uit het zicht. Nadeel is de wat mindere hoogte die ter beschikking staat, maar hoe vaak heb je hem tot de nok toe vol?
 

Pepjo

  • #7
Ik had in mijn auto overigens de meegeleverde vloermat voor achterin verwijderd.
Daarna 18 bij 44 latten, omwikkeld met tape, op de laadvloer gelegd.
Tussen de latten piepschuim isolatieplaten.

Daarna twee stukken underlayment, met behulp van bovengenoemde meegeleverde vloermat voor de pasvorm, op maat gezaagd en die op de latten bevestigd.

Het geheel afgewerkt met een restcoupon van de tapijthal.
En de auto maakte ineens de helft minder lawaai. :D
 

H@ns

  • #8
Handige tip... voor fordbusjes dan :wink:
 

Pepjo

  • #9
Pepjo schreef:
Ik heb vroeger een berlingo gehad, waar ik ook een betimmering in heb aangebracht.
Berlingo = Partner maar dan met twee "chevronnekes" :wink:
 

H@ns

  • #10
Ah ook een liefhebber van de chevrons?

of dwalen we nu heel erg af :oops:
 

Pepjo

  • #11
Onze eerste auto was een knalgele Acadyane, ook nog een HY-bus gehad en een Xantia.

Maar da's wel erg afdwalen....
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #12
De laatste jaren maak ik de stellingen van metaal.
gewoon 15 en 22mm vierkante buis met aluminium hoekprofielen aan elkaar schroeven en evt. met dun triplex afdekken. (hout met popnagels vast zetten)
Het grote voordeel is dat je veel meer ruimte over houdt dan als je balkjes en planken gaat gebruiken.
En zit er wat in de weg dan buig je het buisje er gewoon omheen.

Voor het vastzetten zijn er meestal wel ergens schroefgaten niet benut omdat het nu een bedrijfuitvoering is.
Zo kon ik in mijn huidige auto Renault Laguna Van eenvoudig gebruik maken van schroefgaten waar in de personen uitvoering de gordels aan vast zitten, de schroeven voor het bagage afdekzeil en de schroeven voor de handvaten.
Gewoon alles eerst met M5 schroeven in elkaar gezet en toen alles klaar was even daar waar ijzer bij elkaar komt vastgelast en als laatste de stellingen links en rechts onderling aan de bovenkant verbonden.
En alles is nu bij elkaar lichter met ijzer gemaakt dan dat het anders met hout was geworden.

suc6

Gerrit Bakker
 

M.L. Kuiper

  • #13
Allemaal hartelijk bedankt voor de tips en adviezen! Ik ga ermee aan de slag!
 

M.L. Kuiper

  • #14
Zo, misschien leuk om even een update te plaatsen, heb alle tips aandachtig gelezen en vervolgens iets heel anders gedaan :lol:

Ik heb de zijwanden "bekleed" met multiplex en daar haaks schotten tegenaangezet waartussen de planken komen. Foto's maken het misschien wat duidelijker. Let wel, het is nog niet af!





Is ook best leuk werk om te doen!
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Ziet er netjes uit.
Ik ben altijd bang dat ik met mij schroeven door de buitenkant ga, en dat mijn caddy daarna lijkt op een stekelvarken.
 

M.L. Kuiper

  • #16
The headhunter schreef:
Ziet er netjes uit.
Ik ben altijd bang dat ik met mij schroeven door de buitenkant ga, en dat mijn caddy daarna lijkt op een stekelvarken.
Ja, herkenbaar, is best spannend! Gewoon goed kijken en meten en niet doorschieten met voorboren!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu