Houten recreatiewoning isoleren

Poohver

  • #1
Hallo allemaal,

Ik wil een oude houten recreatiewoning isoleren. Nu ben ik zoekende waar ik moet beginnen en wat ik moet uitzoeken om de situatie helder te krijgen.

De woning bestaat nu uit een eenvoudige planken constructie met minimale isolatie. Ik vermoed dat van binnen een voorzetwandje met wat isolatie het meest eenvoudige is. Bijvoorbeeld d.m.v. OSB platen op regelwerk met isolatie ertussen. Maar je zit dan uiteraard ook met damwering/doorlating e.d. Kan iemand mij handvatten geven hoe dit te onderzoeken?

Ik wil het graag juist aanpakken en voorkomen dat ik er later achter kom dat ik een bepaald damrecht verkeerd toepas of vergeet of misschien veel beter een andere manier van isoleren had moeten toepassen. Ik hoef geen kant en klare oplossing; maar wat tips om weer wat stapjes verder te komen.

Dank!

(is dit het juiste topic binnen het forum is weet ik niet, moderatie staat uiteraard vrij)
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #2
van binnen dampdicht, naar buiten toe dampopen
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #3
Begin met het achterhalen hoe het nu is opgebouwd, dus een gat maken.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #4
En foto's willen ook nog wel eens helpen. :wink:
 

Poohver

  • #5
Dank! Waardevolle next steps!

Ik ga aan de slag en kom hier spoedig op terug met foto's en mijn bevindingen. Dank alvast!
 

Poohver

  • #6
We hebben zo goed mogelijk onderzocht en het lijkt erop alsof er helemaal geen of minimale isolatie tussen zit.
Kortweg zijn de wanden van buiten naar binnen opgebouwd uit:

- gevel planken (zie foto)
- verticale regels voor gevelplanken
- wandplanken
- binnenwand afgetimmersimpele afwerking met licht hout (niet zwaar hout)

Foto’s waren helaas wat lastig. Voor de zekerheid heb ik een foto toegevoegd van de buitenkant, dat geeft misschien een goede indruk. Binnenkant tot buitenkant is zo’n 7cm maximaal gok ik.


Nu kan ik simpelweg een voorzetwandje maken aan de binnenkant met wat isolatie tussen regelweg, maar ik weet niet of ik daar dan ook eerst dampdoorlatende folie moet doen en als laatste damp remmende. Die dampdoorlatende folie zou dan als het ware op de huidige afgetimmerde binnenwandjes komen.
Hoewel het met licht hout is afgetimmerd van binnen, is het wel afwerking, niet per see
94D9B3C7-E397-46EB-8A21-803AD45E1655.jpeg
constrctie hout oid.
 

Klussen Verbouwen

  • #7
Leuk project. Denk ook aan het dak en de vloer, daar gaat ook veel warmte verloren!
 

Klussen Verbouwen

  • #8
Wat de wanden betreft, vaak zijn deze bij wat oudere houten recreatiehuisjes niet of nauwelijks geisoleerd.
Soms heb je binnen het rachelwerk (tussen houtplanken en de binnenwand) iets van b.v. piepschuim zitten, wat weinig isolatie biedt.
Is het aan de binnenkant afgetimmerd met een soort van triplexplaten?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Mijn voorkeur een plaatje.

Potdeksel wand met isolatie tekst op tekening.jpg
 

Poohver

  • #10
@Kluseroplos precies wat jij beschrijft, daar lijkt het op. Aan de binnenkant inderdaad dun - een soort triplex - afwerking. Inmiddels flink afgewerkt met binnenschilderwerk. Vloer en dak moeten ook zeker gedaan worden. Mijn doelstellingen zijn vooral 1) behaaglijk maken (dus minder vochtig e.d) 2) isoleren tegen warmte verlies.
Het is nu dan inderdaad de vraag wat verstandig is om als eerste stap aan de binnenkant te gaan doen. Het hoeft allemaal niet perfect (ik wil niet te rigoureus moeten sloten), maar het moet wel z’n doel behalen.

@Wgb dank voor de afbeelding. Die binnenkant isolatie is dus iets wat er moet gaan komen denk ik. Hoe exact is nog even uitzoeken.
 

Klussen Verbouwen

  • #11
ja die triplex -afwerking aan de binnenkant zit er op het regelwerk vaak vastgemaakt met een soort van nieten, als je pech hebt is het soms ook nog gelijmd. Vaak is dat dus lastig los
te krijgen, en soms moet je het er gewoon af ´slopen´. Dan haal je het min of meer in stukken eraf, is het niet meer herbruikbaar en moet dat dan weer hersteld worden na gedane arbeid qua isolatie. Maar misschien valt dit in jouw huisje wel mee

Het beste is toch om eerst de wanden en het dak te isoleren. Vloer kan altijd eventueel nog. Vaak is
de vloer vanaf de bouw, ook bij wat oudere recreatiewoningen, al redelijk geisoleerd. (hoewel ze dat bij
de bouw van nieuwe huisjes tegenwoordig wel stukken beter doen natuurlijk.) Warmte stijgt op dus als je het dak en de muren eerst isoleerd valt daar meer winst mee te behalen.

Heb je ook veel last van een hoge luchtvochtigheid in het huisje, dan is daarna een betere vloer-isolatie wel aan te raden, (zal zeer waarschijnlijk toch beter worden dan wat er nu inzit) en dit helpt natuurlijk sowieso ook voor een betere ´totaal-isolatie´ van de recreatiewoning.
 

Poohver

  • #12
Dank voor je reactie. Het lijkt inderdaad precies wat je zegt met dat triplex. Op sommige wanden zitten aan de binnenkant ook eenvoudige ‘rabbat delen’. Al met al lijkt de isolatie waarde van de bestaande wanden nihil.

Om inderdaad het sloten van een oude wand te voorkomen, lijkt het meeste behaald te kunnen worden met een voorzet wand. Zijn er dan nog dingen waar ik rekening mee moet houden (wetende dat de isolatie waarde van de huidige buiten wanden vrijwel nul is).

Het voelt ergens toch een beetje gek om voor bestaande wanden klakkeloos een ander wandje te plaatsen met wat isolatie.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #13
Kluseroplos schreef:
Vaak is de vloer vanaf de bouw, ook bij wat oudere recreatiewoningen, al redelijk geisoleerd.
Vraag: Waar is deze aanname op gebaseerd?

Kluseroplos schreef:
Warmte stijgt op dus als je het dak en de muren eerst isoleerd valt daar meer winst mee te behalen.
Heb je ook veel last van een hoge luchtvochtigheid in het huisje, dan is daarna een betere vloer-isolatie wel aan te raden
Alleen is die volgorde van isoleren totaal niet logisch. Kans op koudebruggen is groot omdat je de vloer onder de reeds geïsoleerde wanden niet meer kunt bereiken.
 

Klussen Verbouwen

  • #14
hi Walker,
1) ik sprak eens over isolatie van recreatiehuisjes met de camping-eigenaar, die ook diverse oude chalets op zijn camping heeft staan. (ik heb daar ook een oude stacaravan staan). Hij helpt af en toe - als het seizoen voorbij is na oktober- wel eens mee in de huisjes van de gasten. Ook heeft hij er een paar helpen isoleren. En vertelde wat over het isoleren, o.a. dat er ook in oudere chalets -van de bouw af-wel een redelijke vloerisolatie aanwezig is.

2) ja dat is een goede ( ik las dat van die volgorde van isoleren ergens op een caravan-forum),maar wat jij zegt is natuurlijk inderdaad waar. Geen goede info van mij, sorry!
 

Poohver

  • #15
Dank voor alle informatie. We zijn weer een stapje verder. Indien we besluiten om de wanden te behouden zoals ze zijn, en van binnen een voorzetwand er tegenaan te maken met goede isolatie. Hoe dit je dan qua damp rem/werend. Wetende dat er nu vrijwel geen isolatie toegepast is, maar het wel een binnen afgewerkte wand is waartegen ik de voorzet wand wil plaatsen.
 

Fschuur

  • #16
Waarom een voorzetwand?
Het eraf halen van de afwerking aan de binnenkant is een stuk goedkoper en minder werk dan een voorzetwand met isolatie en het scheelt je ruimte als je isolatie in het bestaande frame aanbrengt.
Hoe ga je de ramen aanpakken als de wand 6 (of 10) cm dikker wordt?

Hoe goed wil je het geïsoleerd krijgen?
Wat dampwering altijd kijken wat er nu inzit. Het kan dat er dampdicht plastic folie gebruikt is en met isolatie aan de binnenkant wordt die oude folie koud en zal daar snel vocht op condenseren.

Budgetvriendelijk:
Oude afwerking eraf en alles weg zodat je een frame overhoudt met verder alleen de planken aan de buitenkant.
PIR (met dubbel alu) in het frame en naden dichten met flexibele pur en/of alu tape. (dit is luchtdicht en dampwerend)
Nieuwe afwerking.

Met een groter budget en zonder slopen:
Pir + gips (of met osb wat je verder afwerkt) voor de huidige wand.
Dus zonder houten frame.
 

Poohver

  • #17
Dank voor je reactie. Ik ga dit even uitproberen op een stukje. Punt is namelijk dat de huidige binnenwand redelijk afgewerkt is. Dan moet je denken aan vele jaren aan afwerklatjes, hoekjes, strips, kitranden, verflagen etc. Vandaar dat het behouden ervan en een voorzetwand allicht nog het snelste in. Er zit overigens ook nog elektra door de huidige binnen afwerkwand met diverse aansluitpunten, stopcontacten en schakellaars. En aangezien er sowieso een nieuw elektra netwerk komt was het idee om dat allemaal te laten zitten en met een ‘schone lei’ te werken doormiddel van een voorzet wand.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu