Hoe moet ik dit frezen?

Joppietersen

  • #1
Goedendag,

mijn eerste freesklus....graag advies....


In een stuk mdf plaat van 10mm dik wil ik 4 rechthoeken van 10*4 cm frezen waarbij het idee is om de aller buitenste verticale lijn links+rechts met iets van 30 graden naar buiten toe te laten verlopen (puur voor t gezicht).

Verder wil ik van de buitenste 2 rechthoeken de rand iets rond laten lopen nadat ik m gefreesd heb.

Hoe moet ik dit nu aanpakken?

Ik denk dat ik met houten latjes eerst aan de onderkant een soort van frame moet maken.

Maar hoe zet ik die latjes dan vast op het plaatmateriaal: schroeven kan maar omdat ik niet door de voorkant van de plaat heen wil schroeven heb ik maar weinig houvast.

(ooit met 6mm plaatmateriaal dit geprobeerd maar t latje schoot tijdens t frezen los.....verbazingwekkend hoe snel je met zo'n freesmachine je materiaal dan 'om zeep' helpt.....)

lijmklemmen op smalle latjes kan maar om dan alle latjes in 1 keer geklemd te hebben heb je veel lijmklemmen nodig plus die dingen zitten me in de weg bij het frezen.

kortom....hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alvast bedankt!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Kan je een tekening maken van hoe het er uit moet zien en de tekening dan via afbeelding uploaden hier plaatsen?
 

Joppietersen

  • #3



Tekening is niet op schaal maar zoiets dus.


De 4 hoeken van de 2 middelste rechthoeken heb ik t liefst 'hard' 90 graden maar goed, een hele kleine radius mag ook.

De 2 buitenste vind ik het wel mooi als die echt wat rondere hoeken hebben, alleen bij de schuine zijdes kon ik dat niet tekenen maar die 2 hoeken die nu vrij hard zijn zou ik dan ook mooi rond willen hebben net zoals de overliggende zijdes.

Formaat hout is 69*16cm, dikte 10 / 12mm (kan beiden)

grootte rechthoeken is 9,5*4 en de langste horizontale zijde van de buitenste is 11cm

Alvast vriendelijk dank,
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Dit kan met een kopieerfreesje: klem aan de onderkant een recht latje en frezen maar. Alle hoeken zullen dan echter wel rond zijn (afhankelijk van de radius van je freesje). Wil je ze recht dan kan dit na het frezen met een decoupeerzaag of met de hand (handzaagje / beitel).
 

Joppietersen

  • #5
OK...niet aan gedacht: recht maken op die manier...kan ook met een houtvijl maar dat is inderdaad de truc...weer wat geleerd.

Ondertussen wat houtjes ah maken voor een proefversie:




Wat is nou een handige manier om die latjes aan de hoofdplaat vast te krijgen?

Die plaat is nu 12mm maar zeker met een dunnere plaat is schroeven natuurlijk erg lastig.

Uiteraard vanaf de goede kant in de latjes zit goed vast maar ik wil geen gaten maken in de goede kant.

Tips hiervoor?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Vast klemmen met een lijmklem?
 

Joppietersen

  • #7
Ik heb 1 keer de frees uitgeprobeerd met lijmklemmen...die dingen zaten toen vreselijk in de weg: de zool vd frees kwam er dan steeds tegen aan......


t enige wat ik me nu bedenk wat wel zou kunnen: die lange boven en onderlat vrij lang nemen en alle tussenhoutjes netjes op maat maken en aan die 2 latten vast schroeven zodat ik een op zichzelf staand frame heb.

Die kan ik dan aan de uiteinden, ver weg vh te frezen materiaal wel met een lijmklem vast maken.

Nadeel: alle tussenlatjes moeten dan exact op de goede maat zijn en zeker die schuine is dan best wel lastig.

Wellicht is er een iets minder bewerkelijke methode.....
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #8
Zorgen dat de freesmal ruim genoeg is. Dan kom je er niet tegen aan met de voet van de frees.
 

Joppietersen

  • #9
Dat ga ik dus met al die losse latjes niet redden.

Klopt het dat je eigenlijk altijd een op zichzelf staande mal maakt?

(bedankt voor de hulp)!
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #10
Dat hangt er van af: als het om 1 x frezen gaat kun je volstaan met losse latjes.

Moet je veel dezelfde uitsparingen frezen dan werkt een vast mal natuurlijk veel sneller.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Maak je mal inderdaad wat groter zodat je plek hebt om deze vast te klemmen. En voldoende breed voor de zool van de machine, zodat de machine niet kantelt. Al zit deze mal aan de onderkant :wink:

Je hebt een kopieerfrees met het lager aan de onderkant. Je moet dan eerst de gaten met een decoupeerzaag zo groot mogelijk zagen. Het gelijk maken met de mal doe je daarna. Zorg dat je niet meer dan een paar mm hoeft weg te frezen. Je freest binnen een mal met de klok mee.
 

Joppietersen

  • #12
Dank je....bijna geheel duidelijk, ik ga vandaag een mal in elkaar zetten die net zo precies dan gaat worden als dat ik het origineel wil.

het enige wat ik nog niet snap is dat kantelen van de frees.

Waarom zou dat dan gebeuren? immers....de linkerhelft van de zool blijft toch op het materiaal staan en alleen dat lagertje 'botst' tegen het houten framewerk aan....lijkt me dan niet uit te maken of dat framewerk 1mm of 20mm breed is, zolang het maar diep genoeg is dat dat lagertje er niet over heen kan schieten.

dus waarom zou dat dan gebeuren en welke breedte latjes zou je dan adviseren?

Dank voor de uitleg alvast!
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #13
Ik zou de hoekjes gewoon rond laten.
als ze echt haaks moeten zou ik het werkstuk gewoon als frame in elkaar lijmen in plaats van de gaten er in te frezen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
Hoe breder het contactvlak, hoe stabieler de machine, en daarmee het freesresultaat. Bij het lager aan de onderkant beschadigt je werkstuk minder snel als de freesmachine iets kantelt.

Zo heb ik een plankje liggen voor zoolvergroting, voor het frezen van bepaalde werkstukken. Ik werk meestal met een lager aan de bovenkant van de frees, die is flexibeler.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu