Hangende hardhouten buitenbank

Chees4me

  • #1
Ik ben van plan een hardhouten (design :-) bank te gaan maken met planken van 25x145mm en een lengte van ±2 meter. De totale diepte van de bank wordt ±400mm.
De bank komt te hangen aan een tuinmuur (steens gemetseld). Geschat gewicht is ±50kg. Bank moet ´onzichtbaar´ worden bevestigd aan de muur, maw. ik wil geen steunen gebruiken.

Ik dacht zelf de bank aan 4 punten op te hangen en daarvoor steigerbuis steunen te gaan gebruiken (33,7mm diameter).
De planken worden aan elkaar gemonteerd met een 4x steigerbuizen. De planken hebben een onderlinge afstand van ±10mm waarbij ik (aluminium) afstandshouders wil gebruiken die over de steigerbuis heenkomen. Bij de buitenste plank wil ik het liefst geen steigerbuis of gat zien.
Ik weet alleen nog niet hoe ik de planken kan fixeren, wellicht met een draadeind ?

Om ervoor te zorgen dat de bank niet van de muur komt, niet gaat doorbuigen als je op de rand zit en onzichtbaar kan worden opgehangen, heb ik een aantal vragen.
Bijgaand plaatje maakt misschien eea. duidelijker.


Vragen:
1. Zijn vier ophangpunten voldoende om de bank niet van de muur te laten komen, en wat kan ik het beste gebruiken (keilbouten?) ?
2. Hoe kan ik de planken onderling fixeren.
3. Wat kan ik gebruiken om de buitenste plank onzichtbaar te fixeren met de rest van de planken
4. Waar kan ik het beste gebruiken voor de afstandshouders. Ik heb via Google een aantal bedrijven gevonden die aluminium buizen kunnen zagen, maar nog geen één die een afstandhouder heeft/kan maken van 10mm (wel van minimaal 20mm)

 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • KlusRob

    • #2
    Die alumunium afstandshouders kunnen gewoon schijven zijn van een aluminium buis met een binnendiameter die even groot of enkele mm groter dan de buitendiameter van je steigerbuis. Iedere metaalbewerker/constructiebedrijf moet die voor je kunnen zagen met een normale metaalafkortzaag. Je maakt (of laat maken) dan gewoon alu-buizen van 1 cm lang... Gewoon even bij de lokale smid gaan informeren dus, mijn ervaring is dat ze dit vaak voor bijna niets even tussendoor voor je willen doen.

    Over het vastzetten van de laatste plank: Boor hierin het gat dat je ook in de andere planken boort niet helemaal door tot de andere kant, zodat je daar nog een stukje hout overhoudt. Schuif de plank over het uiteinde van de steigerbuis heen en zet het geheel aan de onderkant vast met een zelftappende schroef (RVS!). Gaatje voorboren en de schroef (incl. carroseriering) erin draaien. Ik zou dit ook doen met de andere planken, om te voorkomen dat ze gaan schuiven als ze net niet strak genoeg tegen elkaar zitten.
    Mocht je nu toevallig te ver boren, zorg dan dat je een schijf van hetzelfde hout maakt van ongeveer een cm dik (met een bimetaal gatenzaag, maar misschien boor je daarmee de gaten al wel mee) en deze lijm je dan weer terug in het gat (let wel op de nerfrichting!).

    Bij het gewicht van de bank moet je ook nog het gewicht van de gebruikers erbij optellen. De bank kan je denk ik het beste aan de muur maken met keilbouten, of nog beter: lijm met een chemisch anker stukjes draadeind in de muur en dan met moeren stvig aandraaien na droging. Wel meteen na het inlijmen de bevestigingssteunen er alvast opschuiven zodat de draadeinden zeker op de juiste plaats zitten, want na uitharding krijg je daar geen beweging meer in.
    Dan gaat'ie echt nergens meer naartoe hoor...
     

    Chees4me

    • #3
    Kijk, dat brengt me op het goede spoor, had ik zelf nog niet aan gedacht om te fixeren met een zelftappende schroeven.
    Ik zal eens bij de lokale metaalleverancier informeren of ze zoiets voor me kunnen maken tegen een schappelijke prijs (heb ±70 stuks nodig).
    Chemische ankers kunnen er neem ik aan niet meer uit mocht ik ooit besluiten de bank weer te verwijderen.
    Gaat dit wel met keilbouten ?

    Als het resultaat klaar is zal ik wat foto´s posten. Dank voor je tips zover klusrob !
     

    Geus

    • #4
    Als je de mogelijkheid wilt het later redelijk onzichtbaar te verwijderen, dan de gaten boren in de voeg. Bij verwijderen kan je dan de voeg een beetje open kappen, de draadeinden zover mogelijk wegslijpen en daarna de voeg weer repareren.
     
    Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
    3
    5
    4
    1
    10
    8

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu