Gecorrodeerde koperen kabel van nieuwe aansluiting voorzien

Matelot

  • #1
Wat kan ik gebruiken om de einden van een soepel koperen snoer van corrosie te ontdoen om er nieuwe aansluitklemmen aan vast te maken?

Het betreft een soort auto-accukabel met een extra dikke buitenmantel, totale diameter 16 mm.
Ik wil er nieuwe schoentjes aan klemmen of solderen ter voeding van een 12V, 300W onderwaterlamp van een zwembad. Het vervangen van de kabel is geen eenvoudige klus; die zit reeds 25 jaar in een nauw passende koperen buis van 100 cm lengte (in beton) en muurvast.

De dikke schuimrubberen buitenmantel van de kabel bevat veel vocht. De twee koperen veeldradige kernen zien er nog gezond uit, maar dus wel bedekt met een bruin corrosie laagje.

Heeft het zin er een loodgietersvloeimiddel (Röthenberger Lötwasser) op te doen of wellicht de uiteinden een nachtje in Cola Cola te hangen?
 

Gerrit

  • #2
Doe er vooral geen soldeermiddel op, dat tast het koper aan.

Als je het toch doet, was het dan vooral heel goed na met sodawater om alle resten te verwijderen. Wat wij vaak doe is het domweg blank krabben met een gewoon zakmes.

Dat werkt in dit geval goed omdat de stroom niet echt hoog is (25 A door 16 mm2).
Je moet dan wel een goede kwaliteit kabelschoen gebruiken met een passende perstang .

Solderen gaat vaak wat minder omdat je al het koper niet echt goed schoon krijgt.

Sukses

Gerrit
 

Matelot

  • #3
Bonjour Gerrit,

Hartelijk dank voor de adviezen.

Ik ben benieuwd of de Cola goed werk gedaan heeft, maar ik neem morgen in ieder geval mijn zakmes mee. Het vloeimiddel blijft in de kast.

Na het klemmen, was ik wel van plan nog soldeer toe te voegen. Ik begrijp dat het in ieder geval geen kwaad kan, maar wellicht niet echt goed pakt. Nogmaals dank!

Matelot
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Gebruik in geval van solderen ook in geen geval een (ander) soldeervloeimiddel zoals S39 of een soldeerpasta.

Die laat nl resten achter die het corroderen alleen maar verhevigen!

Gebruik voor eventueel solderen uitsluitend harskernsoldeer, zonder verdere vloeimiddelen.
 

Matelot

  • #5
Bonjour Kees,

OK, ik heb niet anders, maar erg geruststellend een bevestiging te krijgen dat je op de goede weg bent, voordat je begint met een later moeilijker herhaalbare klus. Bedankt

Matelot
 

Gerrit

  • #6
Nog even een waarschuwing: ik begrijp een beetje dat je van plan bent om na het aanbrengen van een perskabelschoen nog te gaan solderen. Doe dat niet !!!!!!

De kwaliteit van de persverbinding gaat er dan op achteruit. Gebruik of een soldeerkabelschoen of een perskabelschoen maar geen kombinatie van beiden.

Vr. gr. Gerrit
 

Eric

  • #7
Helemaal mee eens Gerrit !!!


Groeten,
Eric
 

Matelot

  • #8
Bonjour Gerrit en Eric,

Ik heb inderdaad met een soldeerbout zitten klungelen vanmiddag.

Ik denk echter niet dat ik veel verpest heb, want het lukte absoluut niet. Ik kon met mijn 100 W Weller de koperen massa niet op voldoende temperatuur krijgen: veel te veel warmteverlies naar de rest van de kabel. Ik was voornemens om dinsdag een zwaardere bout te huren of te lenen, maar dat kan ik dus beter niet doen.

Ik neem aan dat jullie bedoelen dat het schoentje door verwarming klemkrachtspanning verliest. Als compensatie zal ik de klemming nog eens natrekken; bij de eerste lamp kneep ik alleen met beide handen en had niet de indruk, dat de boel erg vast kwam te zitten.

De tweede keer steunde ik met een van de handvaten van de klemtang op de grond en drukte toen met mijn volle gewicht op het andere, dat ging veel beter; ook veel duidelijker afdrukken op de schoentjes.
Wat zit er veel aan zo'n ogenschijnlijk simpel klusje vast!
Hartelijk dank!

Matelot
 

Gerrit

  • #9
Van zo'n simpel klusje hangt inderdaad veel af.

Het kan b.v. het verschil betekenen tussen een goed werkende installatie of een uitslaande brand. En dat allemaal door zo'n kabelschoentje.

Het principe is dat alles op elkaar is afgestemd. Je moet om het goed te doen de kabelschoen en de perstang van het zelfde merk gebruiken en dan ook nog het type tang dat voor die kabelschoen is bedoeld.

Je moet de tang tot de aanslag doordrukken om een goede verbinding te krijgen. Het principe van de persverbinding is dat niet de kabelschoen, maar het koper in de kabel de veerkracht heeft om de verbinding goed te houden.

Als je nu gaat solderen gaat de veerkracht verloren. (Tin is veel te zacht en veert absoluut niet) Je moet dan ook nooit een litzedraad (b.v. een snoertje) gaan vertinnen en dan in een kroonsteen vastzetten. Dit is zelfs verboden (NEN-1010) Gebruik altijd een z.g. adereindhulsje.

Vr. gr. Gerrit
 

Mart

  • #10
Gerrit

Ik vroeg me af
Dat wat je zegt over het vertinnen van litze draad is toch pas vanaf 2000?

Groet

Mart
 

Gerrit

  • #11
Hallo Mart

Dat voorschrift staat al in de NEN-1010 versie van 1962 (2e druk) vraag me even niet naar het artikel, maar daar staat dat de geleiders van geslagen kernen d.m.v. passende hulzen tot een geheel dienen te worden verenigd.

Vr. gr. Gerrit
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu