Foutmelding Bauknecht wasmachine.

Hermann

  • #1
Hallo allen (en in het bijzonder Kees),

Een vriendin van mij heeft een Bauknecht Symphony 1000 (858310112000) en een huishouding met 3 pubers, dus veel was. Deze wasmachine gaf na een halve tot hele minuut na start programma de foutmelding F07. Niet gehinderd door enig verstand van zaken heb ik gelijk de koolborstels vervangen (30 euro bij het onderdelenhuis). Nu geeft de machine na ongeveer dezelfde tijd de foutmelding F06.... Iemand enig idee?
O ja, ik hoorde net dat twee sterke tieners de machine uit de badkamer naar beneden hebben getild zodat er tijdelijk een andere machine neergezet kan worden. En ik de ruimte had om de machine te bekijken. Daarbij hebben de ze machine op de kop gehouden... . (Gelukkig vonden ze het zelf erg vermakelijk!!).

Groet, Hermann.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Hermann schreef:
en in het bijzonder Kees
Hoezo?
Ik ben niet eens een echte witgoed-specialist.
Zoals je ziet weet een ander het ook te vinden voor je... :wink:

En daarnaast hebben we hier ook diverse échte witgoedmannen.
 

Hermann

  • #4
Hallo Kees,

Omdat ik bij het afzoeken van deze site naar een oplossing van mijn probleem jouw naam nogal vaak tegekwam. En daarbij waren de antwoorden die jij gaf helder en terzake doend. Dus vandaar.

Overigens zijn de 'oude' koolborstels, dus de inmiddels vervangen koolborstels, nog in prima staat. Nog zo'n 3 centimeter te verslijten materiaal. Dus de foutmelding die ik had (F07) en de foutmelding die ik nu heb (F06) zal wel niet te maken hebben gehad met versleten koolborstels.

Ik las ergens iets over het doorblazen van een dun slangetje... ? Kan het zijn dat door het op de kop houden van de machine dat dit slangetje volgelopen is met water?

Groet, Hermann.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Hermann schreef:
En daarbij waren de antwoorden die jij gaf helder en terzake doend.
Bedankt voor het compliment! :oops:

De letterlijke betekenis van de twee storingen F6 en F7 is:

F7 - Triac short circuit detected
Het betreft hier de triac van de motorsturing.
Deze storing, die op zich geen specifiek motorprobleem hoeft aan te duiden, blijkt in de praktijk (op dit forum...) nogal eens door een koolborstelprobleem veroorzaakt te worden.

F6 - No tacho signal
De tacho is een soort dynamo op de as van de motor, die aan de besturing aangeeft hoe hard die motor draait. Daarmee wordt de besturing bijgeregeld en dus gezorgd dat de motor de juiste (ingestelde) snelheid draait, zowel bij normaal draaien als bij centrifugeren.

Krijgt de besturingsprint geen signaal van die tacho dan kan dat komen door defecte koolborstels (het meest voorkomend) maar die heb je inmiddels al vervangen. Andere oorzaken kunnen zijn een defecte motor (collector maakt geen contact of wikkelingen doorgebrand), maar ook doodgewoon een niet aangesloten stekkertje van de tachogenerator, of een niet gemonteerde spoel van die generator.

Wat ook nogal eens voorkomt is dat de koolborstels niet goed tegen de collector zitten, vaak moet er klein lipje weggebogen worden.

Kijk voor details ook bij Bauknecht wasmachine code F6

Ik hoop dat ik met dit antwoord een beetje aan je verwachtingen heb voldaan... :wink:
 

Hermann

  • #6
Hallo Kees!

Dat bedoel ik!! Dit is informatie waar ik iets mee kan, bedankt. Ik ga direct kijken of ik ergens een los kontakt of zo kan vinden. En meteen maar even alle slangetjes doorblazen, ik heb begrepen dat dat een beveiligings iets kan zijn.

Even voor de statistieken: hoe kom je aan die F kode omschrijvingen? Ik heb nogal wat zoekwerk gedaan voordat ik mijn vraag hier postte. Maar jij bent tot nu toe de enige die ik gevonden heb die met die foutmeldingsomschijvingen (is dat een scrabble woord?) komt.

Groet, Hermann.
 

Hermann

  • #7
:oops: Nou was ik er toch helemaal van overtuigd dat ik bij beide koolborstels het beveiligingslipje eraf gehaald had :oops:

Goed, nu dus wel echt ook bij de tweede borstel het lipje eraf gehaald en voila!! De machine draait weer en geeft geen foutmelding meer.

Maar hij stinkt nu wel erg naar aangebrand metaal of beter naar een printplaat die te heet is. Of zijn dat de nieuwe koolborstels die in moeten slijten?

Kortom: bedankt Kees! Ik had dus in eerste instantie een F07 melding. Waarop ik de koolborstels vervangen heb. (Tussendoor een klein akkefietje met lipjes enzo.) En ondanks dat de oude koolborstels nog zo'n 2,5 a 3 cm te gaan hadden waren deze blijkbaar toch niet goed meer. Want nu draait de machine weer.

Groet, Hermann.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Mooi dat het gelukt is en bedankt voor de terugmelding.
 

Hermann

  • #9
De machine heeft na de vorige keer geen problemen meer gegeven tot vorige week. Hij stopte midden in een programma weer met de foutmelding F07. De machine stonk overigens weer ernstig naar verbrande printplaat of koolborstels of zo. In ieder geval zo'n specifieke schroeilucht.

Vanaf het eerste moment dat ik de machine zag brandde het deur open lampje onafgebroken. En dat brandt nog steeds.
Kan een defect deurslot de oorzaak zijn? Dat daar een foutje inzit wat die schroeilucht veroorzaakt. En later die foutkode.

Of dat de stator (????) van de motor ingebrand is? Ik bedoel het gedeelte waar de koolborstels tegenaan komen. Ik las ergens dat je dan tussen de lamellen in moest zagen..... Ik vond wel nadat ik begin oktober de koolborstels vervangen had dat de machine moeizaam leek te draaien, met name tegen de klok in. Alsof dat zwaarder was dan de andere kant op.

Graag advies. Groet, Hermann.
 

Pepjo

  • #10
Ik heb de voorgeschiedenis er maar even aan vastgeplakt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Het gedeelte van een motor dat draait heeft rotor en het gedeelte dat u bedoelt heet collector.
Nooit met een zaagblaatje of iets anders tussen de lamellen komen.

Het zou best kunnen dat de koolborstels weer op zijn wanneer de rotor defect is, er zit in dat geval niets anders op dan de hele motor te vervangen.
 

Hermann

  • #12
Hallo,

Nou, het probleem is opgelost: ik heb een andere (tweedehands) machine gekocht via marktplaats.... De Bauknecht waar ik de problemen mee had bleek twee verbrande stripjes aan de collector te hebben. Hij maakte al zo'n vreemd geluid bij het draaien, en stonk dus nogal behoorlijk en bleef toch weer hangen. Nadat ik de motor er voor de zoveelste keer uitgehaald had en goed bekeken, zag ik die twee verkleurde stripjes. De wasmachine meneer vanhet onderdelen huis wilde wel een nieuwe motor bestellen voor me. Kost zo'n 150 euro. Maar goed de "nieuwe" machine kostte minder. Kijken hoe lang die het volhoudt, tis weer een bijna dezelfde Bauknecht.... heb ik in ieder geval genoeg reserve onderdelen, tenzij de collector.... enz.

Groet, hermann.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu