Fietsverlichting aan elkaar koppelen

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Hallo,

Ik heb een achterlicht op 4 penlite batterijen. Mijn koplamp werkt op de dynamo.

Nu wil ik mijn achterlicht doorverbinden naar mijn koplamp, zodat deze ook op de batterijen brandt, zodra ik mijn achterlicht aan zet. Het maakt niet uit dat de batterijen niet lang mee gaan, omdat ik nooit langer dan 10 minuten in het donker fiets in 1 week en er dus tijd genoeg is om de batterijen op te laden.

Nu zullen jullie denken waarom koop je geen koplamp op batterijen? Dat komt omdat die alleen op het stuur bevestigd kunnen worden en ik hier mijn handen altijd op leg in verschillende posities. Ik wil dus mijn oude koplamp (of een andere) gebruiken, die met een beugel aan het frame bevestigd is, zoals vanaf de fabriek het geval is.

Ik heb gebprobeerd om een koplamp op batterijen vast te maken aan de beugel van mijn frame, zodat deze op dezelfde plek zit als een gewone lamp, maar door het gewicht en de trillingen brak de beugel af.

Hoe kan ik dit het beste doen?
 

Kees61

  • #2
Er zijn ook dynamo's te koop met een kleine accu er in, zodat het licht ook blijft branden als je stil staat.

Maar als je het wilt hebben zoals je schrijft, dan moet je 1 draad trekken van de (+) pool van de batterijen van het achterlicht naar de voorlamp. Het frame kan je als 2e draad gebruiken.
De (-) pool van het achterlicht moet je waarschijnlijk ook aan het frame verbinden, want dat zal nu nog niet zo zijn.

De dynamo moet je dan natuurlijk los maken van de voorlamp, anders zijn de batterijen echt snel leeg.
 

Gerrit

  • #3
En als je een kunststof spatbord hebt, moet je 2 draden trekken. :?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Gerrit schreef:
En als je een kunststof spatbord hebt, moet je 2 draden trekken. :?
Ik heb een fiets van Friesche makelij (als je begrijpt wa ik bedoel) en die heeft een plastic spatbord, maar daar zitten twee metalen strips in het plastic gegoten. Onderaan bij de crank en bovenaan bij het achterlicht zitten twee metalen pennetjes. Dus draden trekken is niet nodig.
 

Gerrit

  • #5
Helemaal goed.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Het is eventueel ook mogelijk zowel de batterij als de dynamo te gebruiken, mits die twee gescheiden worden met behulp van diodes.

Ik heb een schemaatje gemaakt hoe dat zou kunnen.
Voor de diodes kunnen universele gelijkrichtdiodes gebruikt worden, bijv. 1N4004.



De schakelaar lijkt me handig om leeglopen te voorkomen, maar misschien zit die al op de bestaande lamp.
O ja, vergeten de plus en min bij de batterij te zetten, boven is plus.
 

EdP

  • #7
Laat ik nou denken dat de lange streep van het batterij-symbool de + is en de korte de - ...

Edit: ik heb 't er even bij gezocht voor de zekerheid ('t is ook al een tijdje geleden voor mij dat ik met elektronica knutselde): Wikipedia
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Volkomen gelijk Ed! :oops:

Alweer zolang geleden dat ik schemaatjes maakte, en uit het blote koppie gedaan.

Nou ja, maakt aan het principe niets uit, de bovenkant van de batterij is als plus bedoeld. Ik kan de tekening niet meer aanpassen. :wink:
 

Gerrit

  • #9
Desondanks vind ik hem erg goed. :prima:
 

Ralph

  • #10
Kees61 schreef:
Maar als je het wilt hebben zoals je schrijft, dan moet je 1 draad trekken van de (+) pool van de batterijen van het achterlicht naar de voorlamp. Het frame kan je als 2e draad gebruiken.
De (-) pool van het achterlicht moet je waarschijnlijk ook aan het frame verbinden, want dat zal nu nog niet zo zijn..
Dit gaat niet lukken omdat de koplamp op de voorvork zit en die voorvork heeft lagers. Lagers zijn slechte geleiders. Dus je zal 2 draden moeten trekken.
 

Kees61

  • #11
Had het originele bericht van Bert maar gelezen Ralph:
BertPleizier schreef:
..met een beugel aan het frame bevestigd is, zoals vanaf de fabriek het geval is
Ik heb dynamo's nog nooit met 2 draden aangesloten gezien.
Maar ga jij de fabrikant eens wakker maken :-)
 

Ralph

  • #12
De Fabrikant was al jaren geleden wakker hoor :) Ik heb aan mijn fietsen vanaf dynamo naar het achterlicht gewoon 2 draden lopen hoor. Het werkt hetzelfde als aanhangers/caravans, waarvan je zou denken dat de trekhaak toch massa genoeg moet geven. Toch word ook daar altijd massa in de kabelboom aangesloten.

En ik heb goed gelezen:) namelijk af fabriek zitten koplampen altijd aan de voorvork of met een ringbeugel onder de moer van de stuurstang. De koplamp draait immers altijd mee.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
En ik heb maar 1 draad lopen naar mijn achterlicht de massa gaat gewoon via het frame, en zo deden eigenlijk al mijn fietsen dat.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
A.u.b. geen discussie over 1 of 2 draden, het maakt toch niets uit als de lampen het doen :wink:
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #15
Ik hoop er binnenkort even naar te kunnen kijken. Jullie tips zijn goed bruikbaar.

Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu