Fietsendragerstressssss

Aag

  • #1
Aangezien jullie alles weten, help.....

Wij zien door de bomen het bos niet meer
We hebben een Peugeot 407 SW automaat.
Volgens mij is de kogeldruk op de brink trekhaak 75 kg.
We hebben 2 elektrische fietsen
We hebben een 7 polige stekker en een geleende thule fietsendrager voor elektrische fietsen met een 13 polige stekker. Daar hebben we een verloopstekker voor gekocht.
We krijgen de fietsendrager niet werkend.
Als we heel hard duwen met de stekker dan kunnen we knipperlichten krijgen, echter OMGEDRAAID. Dus naar links; rechts knippert.....naar rechts; links knippert....

We weten het niet meer en vragen ons af wat doen we verkeerd???

Kunt u ons helpen en heeft u advies?

We zijn heel benieuwd of iemand weet wat we verkeerd doen....

bericht aangepast - mod
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #2
Een van de twee is niet goed bedraad, de stekkerdoos op de auto of de fietsendrager.
Het je de auto getest met een andere aanhanger of fietsendrager en de fietsendrager op een andere auto?

7 polig is redelijk eenvoudig uit te meten mbv een multimeter.
Aansluitschema's zijn op het www goed te vinden.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #3
7polige stekker niet toevallig op zijn kop er in proberen te doen?

Anders inderdaad even checken of een aanhanger bijvoorbeeld wel werkt op jouw auto, of dat de fietsendrager wel werkt op een andere auto.
 

Aag

  • #4
Dank voor de reacties, nee niet op zijn kop erin gedaan, dat is het niet. We hebben ook een oude fietsendrager, deze doet het wel. Alle lampjes branden. De stekkers zitten echt goed.
Ik heb mezelf laten vertellen dat het met LED verlichting te maken zou kunnen hebben, maar helaas, het zijn geen LED lampjes, maar gewone kleine lampjes. Dus geen idee.....In ieder geval dank allen
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #5
Het verhaal over de led verlichting is onzin, in dit geval wordt een lamp hetzelfde aangestuurd als een led.
Er zit niets anders op als het lenen van een andere fietsdrager of het doormeten van alle aansluitingen.
Heb je de 7 polige stekker van de auto al eerder gebruikt en werkte het toen wel?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #6
Ik begrijp dat een andere fietsendrager op dezelfde auto wel werkt. Dan zit het probleem dus in de bedrading van deze geleende fietsendrager. Doormeten is de enige oplossing. Via Google zijn tal van schema's te vinden van de welke lamp er op welk contact van de stekker hoort te zitten.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ik heb wel eens gelezen bij moderne autos, je moet ergens een vinkje zetten in de computer van je auto. Zal wel in de garage moeten gebeuren denk ik.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #8
Als een andere fietsendrager wel werkt op dezelfde auto dan ligt het aan de bedrading van de fietsendrager zelf.

Bedrading van een fietsendrager is relatief eenvoudig en kun je gemakkelijk nalopen aan de hand van een schema van Google (7 polige stekker).

Als je de kapjes van de lampen haalt dan kun je zien welke kleur draad op welke lamp zit. Dit kun je dan vergelijken met de aansluitingen op de stekker.

Zelf heb ik een keer een eenvoudige tester gemaakt waar je de stekker insteekt en zo direct ziet welke lamp het eventueel niet doet. Die testers zijn tegenwoordig ook voor een habbekrats online te koop (trailer circuit tester).
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #9
Welke 13-polige stekker heeft de geleende fietsendrager? Type Multicon West of Jaeger? Iets zegt me dat u een verkeerde verloopstekker gebruikt om van 7 polig (auto) naar 13 polig (fietsendrager) te gaan. U schrijft namelijk “als we heel hard duwen”.

Hier leest u overzichtelijk alles terug over 7 en 13 polig. Het is niet ingewikkeld: https://masta.nl/blog/post/13-polige-stekker
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu