Extra verwarming, pomp te zwak? thermostaatkranen

Lockefeerh

  • #1
Hallo,

zit met het volgende probleem. In een oud huis, waar in de jaren 80 CV is aangelegd, ben ik al een tijdje aan het verbouwen (zelf). Kamer per kamer wordt verder afgewerkt. De CV installatie werkt goed, echter de bovenste kamers hadden geen aansluiting.
Ik heb dan geruime tijd geleden twee extra radiatoren aangesloten op het bestaande systeem, die altijd naar behoren werkten. Nu dan ook nog de laatste kamer aangesloten, daar worden de radiatoren wel warm langs boven, maar niet langs onder. Of toch wanneer heel het systeem openstaat, als ik enkel deze radiatoren laat werken (al de rest toe), worden ze wel goed warm.
Een echt drama is het niet, daar ze wel warmte afgeven, maar ik vraag me toch af waarvan het zou komen.

Kamer 4 is de laatst aangesloten ruimte.
De aansluiting van de ketel, achterstuk, kamer 1, kamer 2, vooraan is 20mm koper, naar de verwarmingen zlf 15 mm koper (originele aansluiting). Badkamer en kamer 3 en 4 zijn met 16mm flex gedaan (nieuw toegevoegd). Systeem is dubbel (koude & warme leiding, allemaal parallel aangesloten, ook de aftakkingen die ik heb bijgemaakt).
Ik heb al vanalles geprobeerd op niveau van ontluchting, daar zit het niet (in het begin wel maar nu zeker niet meer)
Ik heb twee problemen denk ik :
- het drukverschil tussen koud en warm systeem is bijzonder groot aan het worden, wanneer het koud is zit het onder 1 bar, wanneer het warm wordt gaat het naar 2-2,5 bar waardoor mijn overdrukventiel begint te lekken. Totale hoogteverschil tussen ketel en hoogste verwarming zal een meter of 6-7 zijn. Heb al geprobeerd om deze druk te maximaliseren (bijsteken en opwarmen en aflaten totdat het overdrukventiel niet meer lekt). Watertemperatuur staat op 60°C.
Ik ben niet zeker of ik met de koude druk het water wel voldoende omhoog krijg.
- vermits het een bestaand systeem was waar ik op aansluit en de kamers eronder al afgewerkt zijn, kon ik niet opnieuw aansluiten op een collector beneden bij de ketel, wat is wat je normaal zou doen. Ik vrees dus dat ik ondertussen te ver van de ketel zit met mijn laatste verwarming, waardoor er bijna geen stroming meer is, en er dus nog wel warm water toekomt hier, maar te weinig wegvloeit waardoor ze onderaan koud blijft.
Als ik bv de radiatoren in kamer 3 sluit, worden ze wel volledig warm, dus ik denk dat ik over de capaciteit van mijn systeem ben gegaan...


Hier ook nog model pomp en ketel




Iemand enig idee wat ik hieraan zou kunnen doen?

Een ander probleem waar ik ook mee zit, is het feit dat de verwarming in de achterkamer (waar ook mijn tijdsgestuurde thermostaat staat) een kolos van een radiator is, die de ruimte heel snel opwarmt.
In het oude systeem zitten allemaal nog gewone kranen, in de nieuwe radiatoren boven heb ik thermostaatkranen gestoken.
Je kan al raden, als ik de radiator beneden vol open zet, is de ruimte al op temperatuur en slaat de thermostaat af alvorens ik helemaal boven al voldoende warmte heb gekregen.
Voorlopige oplossing nu is dan ook deze grote radiator bijna dicht te zetten (dan nog is hij snel warm!) om zo wat meer tijd te geven om warm water naar boven te sturen.
Vraag is nu nog voor een beter functioneren van het systeem :
- vervang ik alle kranen door thermostaatkranen (toch wel wat werk daar het oude kranen zijn en geknepen leidingen, dus wel wat gesleutel e.d. nodig om hier andere kranen op te zetten)
- vervang ik enkel de kranen in de slaapkamers door thermostaatkranen en laat ik de onderste ongemoeid
- laat ik het zoals het is daar het toch niet beter te regelen is?

Ik heb, na lang nadenken, eigenlijk het idee dat ik sowieso de grote radiator niet mag uitrusten met een thermostaatkraan, daar dit het helemaal onmogelijk zal maken om correct te regelen, daar mijn thermostaat tijdgestuurd (4 programma's/dag, elke dag instelbaar) is en ik dit dan zou verliezen moest ik hier een thermostaatkraan zetten. Op welke stand moet deze dan staan, temp hoger of lager dan de thermostaat? En wat dan met de variabele temperatuur? Ik denk dat het beter zou zijn om deze vast te houden en een verhouding in te stellen die boven/onder vast regelt

Enige ideëen hierover?


bedankt
 

Kacheltje

  • #2
Ik zou als eerste beginnen met het opnieuw inregelen van de installatie.
aangezien de uitbreiding aan het eind zit is dat de meest voor de hand liggende oorzaak.
Over inregelen is hier op het forum genoeg geschreven en met de zoekfunctie te vinden.

De druktoename van koud naar warm kan door het vergroten van het systeem ook te maken hebben maar het kan ook zijn dat het expansievat te kort komt aan voordruk. (versleten of door de tijd wat druk verloren)
Nog een oorzaak is dat de installatiehoogte groter is geworden door de uitbreiding. Een combinatie van de genoemde oorzaken is mogelijk.
 

Lockefeerh

  • #3
Bedankt al voor het snelle antwoord, zal nog wat verder zoeken over inregelen.
Je laatste antwoorden heb ik niet zoveel van begrepen, wat wil je zeggen met 'het verliezen van voordruk' van het expansievat en het verhogen van de installatiehoogte? De laatst aangesloten verwarming staat op dezelfde hoogte als de voorlaatst aangeslotenen.
Kan de pomp er niets mee te maken hebben?
 

Kacheltje

  • #4
Die kans is klein, standaard cv pompen zijn ruim berekend. Als de leidingdiameters niet gerespecteerd worden kun je wel in de problemen komen met de standaard cv pomp.

Op tekening staat je ketel toch beneden? als je de hoogte ingaat dan stijgt de druk op het lager punt. Je expansievat heeft dan minder capaciteit. Die dan een hogere voordruk moet hebben. Leeglopen gebeurt bij de meeste vaten, net als een autoband kan deze leeglopen na verloop van tijd.
 

Lockefeerh

  • #5
Heb al wat meer over het inregelen gelezen en zal daar dan al zeker mee aan de slag gaan. Alle verwarmingen staan gewoon vol open, en er zijn er enkele die zeker behoorlijk over gedimensioneerd zijn dus zal het zeker geen kwaad kunnen van deze onderaan meer dicht te zetten, hierdoor zal ik dan wel meer debiet overhouden voor boven.
Betreffende expansievat, kan ik die dan een hogere voordruk geven, is dit regelbaar? Wat wil je echter zeggen met leeglopen, kan dit vat dan bijgevuld worden?

Voor het inregelen, heb een goede digitale thermometer, maar is een staafje dat normaal gezien is om in een vloeistof te steken. Enig idee hoe ik dit goed met de buis zou verbinding kunnen laten maken om zo correct de temperatuur te meten?

Bedankt al voor de vorige tips, ik voel dat ik het wel in orde zal krijgen...
 

Kacheltje

  • #6
Ik zou eerst het vat eens controleren. De voordruk staat opgegeven op het vat wat de voordruk hoort te zijn en ook de inhoudt.
Er zit een autobandventiel op die je kunt gebruiken om te meten.
In geval op de bg zal je je cv systeem moeten aftappen voordat je kunt meten tenzij er een afsluiter voor zit maar die zit er in een woning zelden. (ivm risico dat een bewoner het dicht zet.)
Je kunt wat bijvullen. Normaal hoort er stikstof in maar met gewoon lucht kan het niet veel kwaad bij een ouder vat. Je bent dan iig even geholpen.
Een nieuwe kost ook niet zoveel en kun je een vat plaatsen met 1 bar voordruk. 2,5 bar is nog niet zo`n probleem, elk vat zal bij opwarmen een stijging vertonen. Maar je gaat wel dicht aan de grens van 3 bar zitten nu.
 

Lockefeerh

  • #7
Heb nu al wat geregeld aan mijn andere radiatoren, en stond ervan versteld hoe ver ik die onderste afsluiter kon dichtdraaien om toch nog voldoende warme radiator te hebben. Eén vraag wel, in de engelstalige literatuur zie ik 20° Fahrenheit staan (12°C) en hier wordt blijkbaar gesproken van 20°C verschil tussen in en uitlaat. Nu, aan zoveel verschil geraak ik toch nog niet, zit eerder aan de 10-15°C verschil, anders moet ik ze echt dicht zetten, denk niet dat dat de bedoeling is.
De bovenste nieuwe radiatoren geven nu in ieder geval heel wat meer warmte af, zodanig dat het nu daar warmer wordt dan in de slaapkamers eronder, zal nog wat regelwerk moeten doen om het goed te krijgen. Ze zijn nog altijd wel niet tot onderaan heet, maar nu begrijp ik beter dat dat idd. niet hoeft, integendeel. Watertemperatuur blijft 60° aan de ketel, en dan haal ik helemaal boven nog boven de 40°C. De kamertemperatuur is nu in ieder geval in orde, kwestie van optimalisatie kan je blijkbaar boeken schrijven en exacte wetenschap is het duidelijk zeker niet :D
Mijn overdrukventiel is wel een probleem. Ik heb dit namelijk gebruikt om water mee af te laten (nu gezien dat dat geen goed idee is), dus ik denk dat ik die best vervang want begint te lekken vanaf 2,2 bar en dat lijkt me te vroeg te zijn. Heb het al eens gekuist, vuil is het niet...
Het ventieltje op het vat heb ik ondertussen gezien. Dit expansievat is wel mee geïntegreerd in de ketel, dus vervangen is niet zo voor de hand liggend denk ik, dan moet de ketel eraf gehaald worden en dat doe ik liever niet. Daarom weet ik niet of ik ermee ga liggen prutsen. Wat is het risico hiervan, kan dit ventiel na zovele jaren niet geopend te zijn problemen geven met sluiten moest ik er nu toch aankomen?
Bedankt alvast voor alle tips!
 

Kacheltje

  • #8
Er zijn landen waar 10 graden verschil gebuikenlijk is. met 15 graden zit je ook prima. 20 graden verschil is de max die je aan zou kunnen houden. Als het boven voldoende is heb je het belangrijkste probleem iig opgelost en wordt het boven ook warm.
Een geintegreerd expansievat is voor een niet monteur idd wat lastiger.
Met wat ruimte kun je overwegen om te kiezen voor een los vat. Anders wordt het werk voor een cv monteur.

Fijn iig dat je al zover bent om warmte te krijgen in de slaapkamers.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #9
Bij echt hoge temperaturen is 20 graden goed.(90-70 bv)
Bij lagere temperaturen is 10-15 graden prima.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu