EPS-150 tussen HSB voorzetwand dampremmende werking

jaap-4321

  • #1
Dag allen,

Ik ben bezig een oud schuurtje om te bouwen naar woonruimte.

De oude schuurmuren zullen blijven staan (authentiek aangezicht van geeltjes), maar we maken daarbinnen met HSB een nieuwe schil. Deze HSB voorzetwanden zullen in totaal (incl. spouw en binnenafwerking) zo'n 30cm worden. Er wordt in voorbeeldtekeningen voor HSB vaak uitgegaan van een 'zacht' isolatiemateriaal, en daarom ook een dampopen scherm aan de buitenkant van de stijlen en een dampdicht/dampremmend scherm aan de binnenkant van de stijlen.

Het is nu zo dat ik graag gebruik ga maken van 20cm dik EPS-150 voor het isoleren tussen de stijlen (34x235), omdat ik deze platen goedkoop kan krijgen, de verwerking ervan ontzettend fijn vind en deze platen meehelpen met de stevigheid van de wanden. Ik wil deze platen tussen de stijlen plaatsen en randen tussen platen en tussen plaat/hout afdichten met PUR. Tegen deze stijlen/EPS komt dan direct (zonder leidingspouw) een 18mm OSB3 plaat + dunne gipsplaat. Alle leidingen zitten in de grond en eventuele toch te plaatsen leidingen/elektrabuisjes frees ik uit de EPS plaat en PUR ik daarna weer dicht.

Als ik me niet vergis (en kijk naar de mu-waarden van EPS) zit er dan een prima dampremmend scherm en heeft het weinig zijn om hier ook nog eens een dampremmend folie tegenaan te plaatsen. Eventueel kan ik aan de binnenzijde de 'zichtbare' stukken van de HSB stijl nog bewerken met latex, zodat ook hier een hogere mu-waarde wordt verkregen.

Aan de buitenzijde zitten stootvoegen, zodat damp/condens tussen EPS en bestaande muur weg kan. Hier wil ik dan ook géén dampopen folie plaatsen.


Plaatje (gezien van boven):

1676450052095.jpg



Ik ben benieuwd of ik iets over het hoofd zie, want ik heb vooralsnog niks kunnen vinden over een dergelijke constructie. Waarom zou ik het niet zo doen?
 
Laatst bewerkt:

Charel

  • #2
Het is vaak geen goed idee om een bepaald materiaal te gebruiken omdat je het goedkoop kunt krijgen of omdat je het nu eenmaal hebt liggen of omdat je er graag mee werkt.
In ieder geval heb ik de grootste twijfels over de manier waarop je het wou aanpakken en over de materialen die je hier wel of niet wou gebruiken.
Ik vrees vooral voor condensatie op de achterkant van de bestaande muur ondanks die minieme ventilatie van de spouw en anderzijds zorgt die minieme ventilatie ook voor minder efficiëntie van de isolatie.
Ik zou tenminste ook al goed nazien hoe de staat van het bestaande metselwerk is en of er onderaan een waterkering is voorzien die het eventuele spouwwater kan afvoeren.
Je tekent een halfsteens muurtje, ben je zeker dat de bestaande muur niet dikker is ?
 

jaap-4321

  • #3
Dank voor je reactie Charel,

Het is vaak geen goed idee om een bepaald materiaal te gebruiken omdat je het goedkoop kunt krijgen of omdat je het nu eenmaal hebt liggen of omdat je er graag mee werkt.
Je hebt gelijk. Steenwol van dezelfde dikte kost ongeveer hetzelfde, dus wat dat betreft is de keuze niet enkel prijsgerelateerd.

Ik vrees vooral voor condensatie op de achterkant van de bestaande muur ondanks die minieme ventilatie van de spouw en anderzijds zorgt die minieme ventilatie ook voor minder efficiëntie van de isolatie.
Ik vraag me af hoe dit anders zou zijn wanneer ik gebruik maak van steenwol met een dampopen folie achter de luchtspouw. Dan heb je toch wat vocht tussen de halfsteens muur en de folie (of EPS) betreft, eenzelfde situatie? Kan natuurlijke ventilatie met meer open voegen (+ open stootvoeg aan de onderkant) dit condens niet afvoeren? Mijn gevoel zegt dat dit altijd het geval zal zijn met een luchtspouw (zonder isolatie).

Ik zou tenminste ook al goed nazien hoe de staat van het bestaande metselwerk is en of er onderaan een waterkering is voorzien die het eventuele spouwwater kan afvoeren.
Je tekent een halfsteens muurtje, ben je zeker dat de bestaande muur niet dikker is ?
Bestaande muurtjes zijn halfsteens en in slechte staat. Van de muren die we laten staan heb ik de binnenkant gecementeerd met kunststof wapeningsnetje ertussenin en aan de buitenkant gaan we opnieuw voegen. De muur die te bol staat gaan we opnieuw opbouwen. Stootvoegen / ventilatie moet ik nog uit de muur breken. Ik zie de buitenmuur vooral als decoratie, die draagt straks ook niks meer. Waterkering is een prima toevoeging, dank! Ik zorg sowieso dat de onderkant van de HSB voorzetwand geen vocht op kan nemen.

Detailtekening onderkant van architect had hier ook op die manier rekening mee gehouden:

Screenshot from 2023-02-15 13-22-47.png
 

Kareltje333

  • #4
jaap-4321 schreef:
Er wordt in voorbeeldtekeningen voor HSB vaak uitgegaan van een 'zacht' isolatiemateriaal, en daarom ook een dampopen scherm aan de buitenkant van de stijlen en een dampdicht/dampremmend scherm aan de binnenkant van de stijlen.
De hardheid van isolatiemateriaal heeft hier niks mee te maken. Ik weet niet of je dit zo bedoelt, maar het woord "daarom" suggereert het.


jaap-4321 schreef:
Ik wil deze platen tussen de stijlen plaatsen en randen tussen platen en tussen plaat/hout afdichten met PUR.
Om diffusiedchtheid te bereiken is dat kansloos: Al zou je de kieren in het begin dicht krijgen, wat al een probleem zal worden, dan nog zal de werking tussen hout & Pur mettertijd scheuren tussen de twee veroorzaken.

Als je geen dampremmende/dampdichte folie wilt plaatsen, kun je het OSB als dampremmende laag gebruiken. Daartoe moeten de platen echter onderling verlijmd of afgeplakt worden, dit is in de normale HSB zeer gebruikelijk. Tevens moet je dan de OSB-laag luchtdicht aan wanden, vloer en plafond aansluiten, en dit is het moeilijkste in bestaande bouw. Heb je alleen de buitenschil van de schuur staan (buitenmuren, grondvloer & dak) of heb je ook bestaande binnenmuren en binnenvloeren?

Ciao, Kai
 

MvanV

  • #5
EPS is veel dampdichter dan isolerende wollen en er trekt niet echt vocht in. Het wordt meestal zonder folies gebruikt. De muren en het spul zelf kunnen tegen enig condensatievocht. De warmteisolatie is goed, hoger dan bij glaswol/steenwol. Alleen de geluidsisolatie is beperkt. Wat met eps moeilijker is is om.kiervrij te werken, net ietsje te breed (milimeters) afsnijden en klemmen werkt. Ik zou de zijkieren afplakken met alutape.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Je zou ook de wanden met OSB3 kunnen maken. Omdat deze plaat dampdichter is, watervast verlijmd, heb je een behoorlijke dampremmende laag in de constructie.
De dampdichtheid van die plaat is voldoende om bijna geen condens te krijgen op de binnenzijde van het buitenblad.
Jouw wand met steenwol gesimuleerd. Met EPS wordt het nog iets gunstiger.

Oh, zie ineens dat je voorstel met OSB3 is.
Er zijn antwoorders die het over OSB hebben en OSB3 vergeten of weet ik veel.
Kleine belangrijke dingen dacht ik toch.
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu