Enkelsteens binnenmuur niet stevig meer: verwijder/herstel?

Arianne

  • #1
Beste klussers,
Ik ben mijn bovenwoning uit 1900 aan het renoveren en kom natuurlijk van alles tegen. Het meeste is nog voor mij te overzien, maar het volgende niet:
Op de 1e verdieping zat een toilet/douche combinatie van 1,90/0,85/3,00 meter (lxbxh) met afschuwlijk bruin tegelwerk. toegangsdeur hiervan zit in muur van 1,90. Douche werd niet meer gebruikt ivm nieuwe badkamer 2e etage dus ik had het volgende plan:
1. bruin tegelwerk verwijderen
2. vloer eruit rossen
3. In muur van 0,85 een extra deur plaatsen
4. in de ruimte een wand plaatsen zodat 2/3 deel vd ruimte toilet wordt en 1/3 bergkast (waar nieuwe deur gaat komen).

Nu komt het probleem: Na het eruit halen van bruin tegelwerk, wat vreselijk zat ingemetseld en alleen met klophamer te verwijderen was en na het verwijderen van de plm. 10 cm dikke vloer met een nog groter apparaat viel niet alleen ongeveer het volledige stucwerk van de muur aan de buitenkant, maar is de enkelsteensmuur waar het tegelwerk aan vast zat nogal los komen te zitten. Dit is dus de muur waar al een deur inzit en de smallere muur waar nog een deur in moet komen ivm de bergkast. Er zijn zelfs een paar bakstenen gewoon tussenuit gevallen en de muur rondom de deur "wiebelt" iets als je er tegen aan duwt. Als je de deur wilt sluiten lijkt dat ook moeilijker te gaan als voorheen.....

Wat nu te doen???? Help!!
Muren volledig verwijderen en opnieuw opmetselen?
Muren restaureren (hoe?) ??

Indien de muren gerestaureerd dienen te worden: er moet dus in de muur van 0,85 breed bij 3,00 hoog nog een kozijn/deur gemaakt worden. Stort die muur niet in bij het uitzagen????

Zie onderstaande uitleg vd situatie:
xxxx = draagmuur/tussenmuur naar buren, niks mee aan de hand
**** = de enkelsteens muren die zo wankel zijn geworden
- - - = binnenmuur naar keuken toe, nog prima
dd = originele toegangsdeur naar het toilet, blijft ook zo
bb = hier moet nog deur worden gemaakt in wankele muur voor
bergkast
+++ = hier moet nog nieuw wandje komen om toilet/berkast te scheiden
....... = de ruimte

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
* .......+......................-
b........+......................-
b........+......................-
*........+......................-
**************dd* -


xxxx zijn rode bakstenen
----- zijn rode bakstenen
**** zijn grijzige bakstenen (het nu wankele muurtje waar het om gaat).

Ik zou zoo blij zijn als iemand mij hierin kan adviseren.Bij voorbaat mijn ontzettend hartelijke dank!!!

Groet, Arianne (ja, een klusvrouw!!!)
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Als de wankele muur die parralel loopt aan de buitenmuur op een doorlopende muur vanaf de benedenverdieping loopt moet u er zeker van zijn dat deze NIET dragend is.

Voordat u verder gaat met afbreken zou ik eerst een bouwkundige laten kijken naar uw situatie, want nu de boel los staat moet u mogelijk eerst stutten voordat u meer weg gaat halen.
 

Arianne

  • #3
Nee, de muur is zeker niet dragend. etage lager (benedenbuurvrouw/begane grond) is op deze plek van mijn muur midden van haar badkamer. etage hoger bevinden zich mijn slaapkamers met uitsluitend gipswandjes. Is het wat om het af te breken en een houten skelet neer te zetten met gipswandjes of iets opnieuw op te bouwen met van die gasbetonblokken?? Hoorde vandaag dat in dit laatste het lastig is met deuren/kozijnen plaatsen???
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Als u er zeker van bent dat het geen dragende delen zijn dan moet u de wankele muren verwijderen. Repareren heeft hier geen zin. U heeft met het afbikken van de tegels het verband ( voegwerk tussen te steen)volledig verbroken. Ook herstel van het stucwerk aan de buitenzijde heeft in deze situatie geen zin.

Vwb moeilijk plaatsen van kozijnen in combinatie met Y-tong blokken heeft "hoorde vandaag" dus duidelijk weinig kaas gegeten.

Als u gipsblokken van 7 cm neemt, dan past daar goed de sponning van een stelkozijn omheen. Er blijft aan dikte ruim 1cm per zijde over om bijvoorbeeld tegelwerk aan te brengen. Hierdoor sluit u vrijwel precies op het kozijn aan.De naad tussen tegelwerk en kozijn dekt u af met koplatten.

Stel eerst het kozijn op de gewenste plaats en breng daarna de blokken
aan.
Anker deze om de 3 lagen aan de muur en aan het kozijn met veerankers.

Stel de eerste laag blokken waterpas op de ondergrond in een kunsstof profiel van 7 cm. U kunt onder het profiel hiervoor blokkenlijm gebruiken. De hoeken lijmt u vertand. Dit is bij uw afmetingen voldoende.

Sleuven voor leidingen trekt u met een sleuvenfrees of een schraper met rechte kop. Na aanbrengen van de leidingen vult u de sleuven op met snelband.

U kunt ook en regelwerk van metal-studs maken in combinatie met 12.5 mm. diamondboard platen, of een houten regelwerk. Hiermoet u wel de juiste houtmaten nemen om het kozijn goed aan te laten sluiten.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #5
Hallo.
Ik begrijp het verhaal nu een beetje.
Er is een muur van 85 cm breed wankel.
Deze wand is opgetrokken uit witte kalkzandsteen.
de wand is 300 cm hoog.
In deze wand moet een kozijn komen voor toegang naar een kast.

Klopt dit.

Zo ja het muurtje volledig verwijderen.
Een zelfbouw kozijntje halen bij de bouwmarkt 56 maal 95.mm
als je de toegangsdeur 78 cm breed maakt heb je aan ruimte nodig 85,5 cm.
De deur aanpassen op hoogte van andere deuren 211,5 of 201,5 is maar net wat je in de woning hebt zitten.
Boven het kozijn een wandje maken van 4,5 maal 7 cm hout met erop 12,5 mm gips aan bijde zijden.
Daarmee is het wandje precies even dik als het kozijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu