Driewegklep nefit ecomline

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb bij een NEFIT ecomline waarschijnlijk de driewegklep defect. Het is nl. zo dat bij warmwatervraag ook de cv-leiding heet wordt en het warm water niet echt heet is. En vaak loopt de ketel in het programma 2(F).

Ik zou graag die driewegklep eens uitelkaar halen, maar
1. hoe demonteer ik die klep uit de ketel?
2. hoe kan ik hem testen?
3. zijn er revisiesetjes te koop (er zit dacht ik een stappenmotortje en een spindel in??) of moet ik het hele apparaat compleet vervangen?

Henry
 
Op de 3wegklep zit een grijze motor. Hierop zit een een klein knopje bij de verbinding naar de klep zelf. Indrukken en draaien.

Controleer even of de pin met de veer (cartridge), grijzige deel van de klep zelf dus niet de motor, die je nu ziet makkelijk omhoog komt na indrukken met een tang (is dit niet zo dan zit deze vast). Die kun je er met een speciale sleutel er uit halen deze cartridge is los te bestellen (zit ook een sleutel bij).

Snap je het?
 
Welke ecomline?

heb je bv de 23VT dan heb je geen driewegklep maar een bidirectionale pomp waarvan de keerkleppen kunnen lekken.

exacte type is belangrijk omdat nefit normaal gesproken de driewegkleppen "verkeerdom" monteerd en dus als deze blijft hangen deze blijft hangen op WW ipv op CV ,, dus bovenstaande beschrijving mbt de beruchte honeywell driewegklep gaat hier niet op ;)
 
Hee dank voor jullie snelle reactie!

de klep zelf is van type: Honeywell VC8010-12 nefit fasto.
exact keteltype kan ik nergens vinden maar hij is van 1999 en van type ecomline HR-classic

ik heb de motor van de klep afgedraaid en de klep op en neer geduwd. Hij gaat erin en moet door een soort zwaar punt heen bij terugveren. Hoort dat zo?
Verder heb ik handmatig gecontroleerd: ook als ik de klep induw (naar mijn idee de stand voor warm water) dan wordt de cv-leiding toch heet.

Mijn voorzichtige conclusie dus: binnenwerk van die driewegklep kapot (de zgn. cartridge?)

Klopt het dat dat speciaal gereedschap een soort stersleutel of zo is? Het is nl. een 12-kantige ster die om de spindel heen zit. Of moet ik gewoon d.m.v. borgveertje de terugduwveer van de spindel afhalen en zie ik dan de rest vanzelf?

alvast dank voor de hulp!
 
Uitzonderlijk maar blijkbaar heeft u toch een defecte cartridge,, ingedrukt is idd ww stand bij nefit.

bestel de vervangende cartridge en het sleuteltje zit erbij on de oude te verwijderen, dus niet dmv het borgclipje de catridge demonteren want dan krijgt u nooit alle delen eruit, het is een geheel wat vervangen moet worden.

let op, waarschijnlijk is de cartridge gebroken/ligt in delen uit elkaar anders kan deze klacht nooit komen bij dit type klep, verwijder goed alle oude delen voor montage van de nieuwe cartridge.
 
Heb ik toch nog een vraag.

Op mijn motortje staat VC 8010-12 en op de wartelmoeren van de klep BS 864-2.

Nu kan ik bij de online webshops alleen de volgende binnenwerken terugvinden:
vczz 1100
vczz 6005
vczz 6105

Iemand enig idee welk binnenwerk ik moet bestellen???
 
Nou, ik heb het binnenwerk van die 3-wegklep vervangen en wat denk je? Nog steeds het probleem dat als ik een tijdje warm water aan heb, dat hij in inbedrijfcode 2F vervalt. (niet knipperend dus). En hij blijft dan pendelen tussen 0 , =. en 2F.

Iemand nog andere opties??
 
Als je goed ontlucht hebt zou je het in de sensoren moeten gaan zoeken,
de aanvoer en retour sensoren zijn de verdachten in deze.
 
Ik heb hem goed ontlucht, ik hoor niks meer sissen of klotsen.

De sensoren heb ik 2 maanden geleden doorgemeten, toen was de retoursensor defect. die vervangen en ik ben tot voor kort van het probleem af geweest. De sensoren heb ik trouwens nu weer doorgemeten, die zijn nog goed.

Het pendelen tussen die 3 standen krijg ik nu trouwens alleen nog maar weg door hem even in de "servicestand" te zetten (hij gaat dan geforceerd cv draaien)
 
Aanvoersensor vervangen.
Het meten van deze sensoren is niet echt een betrouwbare controle.
Soms doen ze het goed, soms niet.
De fout zit meestal rond dezelfde aanvoer/retourtemperatuur.

Het probleem is overigens uit te lezen met de Nefit servicetool.
Daarvoor moet je wel een monteur hebben die deze tool heeft.

in dit specifieke geval zou ik er vanuitgaan dat de aanvoersensor defect is.

suc6
 
Loop de volgende dingen eens na.

Radiatoren open,
Water bijvullen,
pomp zit vast,
bedrading naar pomp los,
ontluchter opendraaien,
sensoren defect.
 
Er zal 1 sensor zijn die bij een bepaalde temperatuur afwijkt, in test bedrijf gaat ie waarschijnlijk net over het zwakke punt heen.
Een eenvoudige probeer opls kan zijn: de aanvoer en retour sensor omdraaien(niet de stekker maar fysiek de sensoren)
 
Van 1999 t/m 2004 is er een actie geweest van Nefit om de sensoren gratis om te ruilen ivm een defect wat zo nu en dan optreed.

Als de datum code ligt tussen deze jaartallen dan zou u alle sensoren om kunnen gaan ruilen omdat het moeilijk is vast te stellen welke sensor dan defect is.

De sensor meet een fractie van een seconde een temp van ca. 120 graden en geeft de ketel de opdracht ommiddelijk te stoppen.

Vr Gr en succes ermee
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan