De WARE kosten van elektrisch koken

Rinus747

  • #1
Een onderwerp dat flink veel geld kan uitsparen! Een artikel, om bovenaan in de lijst van onderwerpen vast te pinnen.

Dit heeft gegarandeerd een daling in de verkoop van kookplaten ALS iedereen in Nederland dit eens zou lezen.

Op heel veel web sites staan sullige berekeningen over de kosten van elektrisch koken versus gas, maar zo een berekening is BIJNA ALTIJD onvolledig en geeft GROTE fouten in de uitkomst.

Als men een huis heeft dat vol staat met allerlei apparaten zoals wasmachine, droger, oven, waterkoker etc (zoals tegenwoordig bijna iedereen in Nederland) dan kan men vaak nog net uit de voeten met een meterkast aansluiting van 1x80A of 3x25A. Daarvoor betaalt men aan vastrecht het bodemtarief van circa 200 a 250 euro per jaar.

Zodra men een kookplaat heeft, stijgt het verbruik enorm. Een kookplaat verbruikt vaak evenveel of meer dan drie andere zware apparaten samen! Gevolg is dat men voor de piekstroom gelijk naar een aansluiting van 3x35A of 3x40A moet, en soms zelfs nog hoger! Dat is BIJNA ALTIJD het geval! De vastrecht kosten daarvoor zijn 880 euro of meer per jaar.

Het verschil in vastrecht kost dan snel 680 euro per jaar, en dat is heeeeeel veeeel meer dan de kookplaat in een particuliere woning in een heel jaar verbruikt!

Je betaalt dat geld dan zelfs als je nooit kookt! Je betaalt namelijk om te KUNNEN koken!

Volgens mij willen zowel keukenzaken als elektriciteitsleveranciers dit onder de mat houden. Geen enkele van hun sites waarschuwt hier voor in hun uitgebreid "gezwam" over kosten van koken op gas versus stroom!

Als je in een niet heel nieuw huis woont kan het zijn dat je de meterkast ook nog eens moet ombouwen. Dat kost snel 400 euro aan materiaal (een hele nieuwe inrichting) en een vergelijkbaar bedrag aan montage....of meer!!!

Doe er je voordeel mee.

Vriendelijke groeten

Rinus Verdult

I do take credits :wink: .....Especially in cash :cool: :mrgreen:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Je slaat de plank volledig mis.

1x35A is ruim voldoende voor een gemiddelde woning incluis de door jou aangehaalde grootverbruikers.

Met 3x25a heb je ruim voldoende om daarbij ook nog een kookplaat te voeden.

Dat een kookplaat evenveel energie verbruikt als 3 grootverbruikers staat ook gewoon op de typeplaat, het zijn ook 4 grootverbruikers in 1 plaat.
Maar daarvoor heb je in veruit de meeste gevallen nog steeds ruim voldoende aan 3x25A.
 

Rinus747

  • #3
Als ik er volledig naast zit, wat ik nog even betwijfel, kun je dan aub even deze berekening van commentaar voorzien?

5 grootverbruikers zijn gemiddeld 2600W elk en dus 13kW samen.

Een kookplaat heeft al snel 7.2kW, en dat maakt samen 20.5kW.

Dat is samen 1x89A of wel 3x29A. Je moet dus vooral bij een aansluiting van 3x25A al uitkijken dat je niet alles tegelijk aan zet.

Vooral ook al omdat bij een 3x25A aansluiting alles netjes in drie gelijke porties over de drie fases verdeeld moet worden.

Dan spreek ik nog niet over lampen, een stofzuiger, de CV, de waterpomp in de tuin, de koelkast, de PC, de televisies, de radios, etc etc

Ook houd ik niet eens rekening met de 20% marge die er volgens NEN1010 in nieuwe installatie moet zitten.

Kun je na het lezen van bovenstaande a.u.b eens een berekening geven die aantoont dat iedereen in nederland met een 3x40A aansluiting 600 euro per weg gooit? En maar beter 3x25A kan nemen?

Ik heb vandaag al heel wat bijgeleerd, maar zie ik iets over het hoofd?

Groeten Rinus
 

Rinus747

  • #4
Ps een kookplaat is vaak niet gelijk aan 4 grootverbruikers.

De aansluitwaarde is bijvoorbeeld vaak niet 4x2200watt, maar slechts 7200 watt (twee fases van 3600 watt elk). De elektronica zorgt daar voor. De aansluitwaarde is dus lager dan de som van 4 zones, en al helemaal lager dan 4 zones in boost stand (4x3200kW=12800kW).

De aansluitwaarde van bijvoorbeeld die mooie AEG plaat met facet rand is exact 7.4kW, terwijl hij 4 boost zones heeft van 3200W elk.

Deze "meevaller" zal je echter niet gaan redden bij een 3x25A aansluiting
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Gelijktijdigheid? dat is maar 70%.
dus bij 20kw kom je op een gelijktijdigheid van ca 14kW oftewel 3x20A is dan voldoende. dan heb ik nog 3x5A over, dat komt goed uit dan hoef ik niet zo'n klein plaatje van 7200va te gebruiken maar kan ik normaal koken op een 10kva plaatje.

Voor verlichting en randapparatuur zit je rond 600watt

Ik heb geen idee waar jij die 20% vandaan tovert, ik heb daar nog nooit een installatie mee ontworpen.
 

Rinus747

  • #6
Die 20% heb ik ergens van dit forum afgehaald. Het zou in NEN1010 staan heb ik gelezen, maar die norm zelf heb ik niet, dus ik kan het niet checken.

Als ik met 70% reken, om vrees voor gelijktijdig inschakelen wat te onderdrukken, dan heb ik twee vragen:

1: Die 70% "truc" verlaagd de vrees, maar sluit niets absoluut uit! Dat klopt toch?
2: Als ik 70% aan houdt, en als er 365 dagen in een jaar zitten, en als ik elke dag actief ben in mijn huis en alles wel 2 keer aan zet in random volgorde en momenten gedurende 12 uren, hoe groot is dan de kans dat ik het jaar door kom zonder de leverancier te hoeven bellen om de hoofd smelt zekering te komen wisselen voor 60 euro per keer? Kun je dat aub met een berekening aantonen? Of ervarings gegevens van bijvoorbeeld netbeheerders?

Ik heb er namelijk geen goed gevoel bij dat ik met 3x25A het jaar-eind kan halen met champagne. En ik hoop dat die kookplaat 10 jaar mee gaat ZONDER dat ik ooit de hoofdzekering hoef te vervangen.

Vriendelijke groeten, Rinus
 

Rinus747

  • #7
In die statistiek zitten trouwens wat voor de hand liggende addertjes:

Als "moeder de vrouw" om 11 uur in de ochtend de wasdroger aan zet om de eerste was te drogen, en direct daarop de wasmachine vult met de tweede lading van de dag. En terwijl die twee draaien om 12 uur gaat koken, en daarbij tevens gebruik maakt van magnetron/oven, en halverwege uit voorzorg de in de vaatwas machine aanwezige vaat alvast maar aan zet, omdat ze na het eten graag ruimte heeft om hem te vullen met de nieuwe lading, en ondertussen een kopje koffie zet, of een waterkoker gebruikt voor een kopje thee, terwijl op de achtergrond de koelkast lekker zoemt, en de CV behaaglijk warm water rond pompt....dan telt dat allemaal toch behoorlijk op.

Dat scenario is zelfs vrij voor de hand liggend. Het heeft een grotere kans dan men op basis van "random" gebeurtenissen zou verwachten.....en dat doet dat op elke van de 365 dagen van het jaar.

(ps: Zijn er mensen op dit forum met 3x25A die iets over hun ervaringen kunnen delen?)

 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Heb je al gekeken naar de uitschakelkarateristiek van een D automaat van 25A of een Gg patroon van 25A traag?

Je kan en mag die dingen gedurende een bepaalde tijd overbelasten, daar is de installatie op berekend.Een patroon van 25A knapt niet bij 25A die stroom moet daarvoor een bepaalde tijd een bepaalde waarde overschrijden.
Dan nog de machines die je aanhaalt, deze verbruiken maar een beperkte tijd hun volle vermogen.De kans dat die dat gelijktijdig doen is klein.

Ik heb geen gegevens van de netbeheerder, daar kom ik ook niet zomaar aan.
Ik ben al 15 jaar storingsmonteur, ik heb zegelrecht en ik ben eigenlijk nog nooit een gesmolten hoofdzekering tegengekomen waarbij normaal gebruik van de installatie voor de overbelasting zorgde.
En al mijn klanten bellen echt wel als zo'n ding knapt, dat scheelt ze nl 40 euro tov de netbeheerder en wij zijn vaak veel sneller aanwezig.
 

Rinus747

  • #9
En nu had ik nog wel zo een mooie berekening in een plaatje willen toevoegen :wink:
Maar ja tegen ervaringsgetallen is weinig opgewassen :roll:
Ik ga het maar eens proberen....zwaarder zekeren kan altijd nog :)
En als het het 't een maand uit houdt speel ik al quitte ten opzichte van een maand extra vastrecht betalen :lol:

Kijk trouwens nog eens even hier naar want dan krijg je misschien het gevoel dat veel Nederlanders op het randje lopen. Het is de berekening bij het geschetste scenario dat ik net beschreef, maar nu als tekst i.p.v. dat "mislukte" plaatje:

Wasmachine 2600
Droger 2600
Oven 2600
Koken (10kW deels) 7200
Vaat 2600
Waterkoker 2200
Koelkast 100
CV 100
Totaal vermogen 20000
Stroom in 1 fase toestand 87
Per fase MITS gebalanceerd! 29
Kans dat hoofdzekering tript 100% !?

Tekort als je 3x25A hebt -16%
Reserve als je 3x40A hebt +36%
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ik zal je vertellen waarom wij zijn overgeschakeld op electrisch koken. Ervaren bij mijn moeder, zij vergat dat ze wat op het gas had gezet toen ze op leeftijd kwam. Behoorlijk gevaarlijk. Nog een aantal jaren en dan ben ik of wij ook aan de beurt. Mochten wij het ook gaan vergeten zal er bij ons door koken bijna geen gevaarlijke situatie ontstaan. Elk nadeel heb ook zijn voordeel. :wink:
 

Rinus747

  • #11
Hi Wgb

Dat is een reden die ik nog nooit gehoord had, en o zo waar!

Als The headhunter gelijk heeft hoeft het niet veel te kosten. Met een huisaansluiting van 3x25A of 1x80A betaalt u een vast recht van circa 200 euro per jaar, in plaats van de 880 euro voor 3x40A, en het zou gewoon moeten lukken.

Bij een kennis van mij hebben ze een hele mooie installatie aangelegd, maar die hebben ze wel een poot uitgetrokken. Hij betaald misschien wel meer aan vast recht dan aan verbruik, en had er nooit over nagedacht.

Heeft u op uw jaarrekening wel eens gekeken wat u betaald aan vast recht?

Groeten Rinus
 

Rinus747

  • #12
Headhunter de discussie gaat verder ;)

Ik heb nog wat informatie gevonden die in lijn is met wat jij beweerd, maar ook wat informatie die mij ondersteund.

Alles bij elkaar wordt jouw standpunt sterker, maar ook wordt het duidelijker dat iedereen zijn jaarrekening eens moet controleren, want er worden wel degelijk mensen in de maling genomen.

Op de site van "gaslicht com" staat onderstaande tabel van de statistische relatie tussen verbruik en typische grootte van de geïnstalleerde zekeringen:



Nu is mijn verbruik 5000kWh, dus ik zit pas op 1/3 deel van de 15000kWh grens. Zelfs als daar een kookplaat en vaatwasmachine bij komen zal ik die grens bij lange na niet gaan benaderen, en zou 3x25A dus genoeg moeten zijn. Dat alles onder voorwaarde dat installatie zorgvuldig wordt gebalanceerd, zodat de drie fases redelijk gelijk worden belast.

Ook wordt er gezegd dat een normaal huishouden met 3x25A uit de voeten kan. 3x40A begint pas te spelen als men een hele grote woning heeft, of een zwembad heeft, of een grote vijver met fontein.

Nu wordt er ook nog iets anders gezegd: Als men ergens ook maar een groepszekering heeft van bijvoorbeeld 25A, dan moet de hoofdzekering een stap hoger zijn, en komt men dus uit op 35A of 40A. Nu heeft een kennis van mij een mooie meterkast installatie laten installeren met een lekker ruime 3x25A drie fase zekering voor zijn kookplaat. En u raad het al: Of het voor het verbruik nodig is of niet: Hij heeft een hoofdzekering gekregen van 40A en betaald 880 euro vast recht per jaar in plaats van 200 euro. Elektrisch koken kan dus zeer duur uitpakken!

Iedereen raad ik dus aan om eens in zijn meterkast te kijken of er onnodig een zekering van 2x25A of 3x25A in zit voor het kooktoestel. En ook om eens te kijken of hij 250 euro of 880euro vast recht betaald.

Conclusie kan zijn dat je 50 euro per maand meer uitgeeft dan nodig. Je kunt dan beter eens nagaan of jouw kookplaat kan draaien op een automaat van 16A of 20A. Voor 50 euro kan elke klusser zelf een nieuwe automaat in zijn kast zetten, en ook eens kijken of zijn 3 fase systeem netjes is gebalanceerd. Binnen een maand kan het terug verdiend zijn. Ook kan men ergens een zekering lenen. Als alles een maand zonder problemen blijft werken zou ik dan de huisaansluiting verlagen.

Je kunt nu een extra 2 persoonsreisje boeken naar Tenerife, Turkije, of Barcelona. Elk jaar opnieuw.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
Als jou vriend een zekering heeft van 25A voor zijn kooktoestel dan is dat wel een zeer luxe exemplaar, 99% van alle Elektrische kookplaten voor huishoudelijk gebruik zijn maximaal 10Kw en daarmee gewoon geschitk om op 16A af te zekeren, meer heeft ook helemaal geen nut, Alle 2x230v kookplaten zijn maximaal 7400watt, wederom geschik voor 2x16A max.
Zou dat een reden hebben?
En dan komt daar nog bij dat je met 25A extra dikke kabels nodig hebt, een speciale 25A perilex aansluiting enz.Er is geen enkele installateur in NL. die standaard een 25A aansluiting maakt voor een kookplaat in een woonhuis.

Als je een Ferrari koopt moet je ook niet zeuren dat deze een beetje brandstof lust.

Dan het selectiviteits verhaal een hoofdzekering hoort altijd 2 stappen zwaarder te zijn als de eindgroep.Dat heeft niets met je verbruik te maken maar met je installatie ontwerp.
 

Rinus747

  • #14
Headhunter.

Ze hebben hem 25A gegeven en alles heel netjes gedaan, dus ik denk dat hij ook dikke draden gekregen heeft en niet die normale draden van 2.5mm2

Ik was net aan het uitzoeken wat voor zekering hij minimaal nodig heeft. Ik denk dat ik weet welk toestel hij heeft. Ik heb net opgezocht dat het een zware is van 10.8kW. De 5 kookzones zijn netjes verdeeld over de fases neem ik aan, maar daar kan ik niets over vinden.

De midden zone heeft normaal maximaal 33000W (14A) nodig maar in boost 4600W (20A). De twee rechter zones zijn samen 4000W (17A) en als ik de zwaarste pit van de twee in boost zet 5100W (22A) en als ik beide in boost neem wordt dat 5800W (25A)

Nu heb ik veel theoretisch onderwijs gehad, en ook omdat ik erg ik kwaliteit geloof, ga ik altijd aan de veilige kant zitten. Op dit gebied heb ik verder geen praktijk ervaring, maar met mijn instelling zou ik dan snel voor een 25A zekering kiezen.

Ik zou er gerust op zijn dat ik zelf geen extra marge voor veiligheid hoef bij te tellen. Ik heb gezien dat zekeringen soms al 30% marge hebben, en bij 40% overbelasting gaat het vaak nog steeds 10 minuten goed. Dus ik zou gewoon voor 25A kiezen. Ik zou echter nooit zo maar voor 20A gaan en "hopen" dat er genoeg marge is om problemen te voorkomen.

Wat mij verbaasd is dat het zo moeilijk is om te weten welke zekering men moet nemen. De technische specificaties bevatten alleen een aansluitwaarde (10.8kW). De commerciële specificaties geven echter veel hioge getallen per kookzone. Als je die optelt kom je tot heel veel grotere getallen. Nergens kan ik gegevens vinden over wat voor zekering men moet nemen. Misschien is dat trouwens ook per land verschillend, en daarom is misschien de aansluitwaarde ook het enige waar men mee moet rekenen.

Verder is er dan nog uiteraard de elektronica die alles kan beperken, zoals stiekem andere pitten tijdelijk terug draaien als er gebruik gemaakt wordt van de boost stand, of als het totaal te hoog op begint te lopen.

Verder kan men met de drie fases nog hele leuke "spelletjes doen". Drie zones op maximum kan een neutral stroom van 0A geven, en met elektronica kan men de elektronica aan de neutral hangen, en verder een "interne power neutral" maken puur om externe stromen te minimaliseren. Ze kunnen vrij dicht bij magic komen. Maar ze kunnen niet alles! Vermogen bijmaken lukt nog niet.

Verder heb ik heel wat commerciële achtergrond dus ik weet ook hoe er met specificaties gespeeld wordt. Een boost op de centrale pit kan betekenen dat die alleen gehaald kan worden als alle andere pitten zelfs uit staan. Ok kan het zo zijn dat alle pitten wel een hele mooie maximum spec hebben, maar dat de elektronica het zodanig beperkt dat alle pitten niet eens tegelijk op het normale maximum kunnen draaien.

Ik begin van jou te leren dat als je veel nadenk dat het leven soms onnodig moeilijk maakt. Als ik heel simpel 10.8kW neem, en dat door drie deel, en dan de stroom uitreken kom ik op 15.7A. Je zou dat toeval kunnen noemen, maar waarschijnlijk is het een design target en wil men een kleine 2% marge onder de 16A blijven. Ik neem aan dat jij zou zeggen "je moet wel een tik hebben gehad als je als fabrikant hoger gaat zitten dan dat".

Vragen die ik nog heb Headhunter zijn:
- Heb je een NEN1010, en heb je daar nog iets kunnen vinden over die 20% marge die iemand mij genoemd heeft als verplichte reserve? (Ik neem trouwens aan dat dat eventueel gaat over eindgroepen met lampen, stopcontacten, en kans op verlengsnoeren. Je weet dan namelijk nooit echt waar je aan toe bent)
- Afhankelijk van waar je leest op het internet wordt gesproken over 1 of 2 stappen dat de hoofdzekering groter moet zijn dan de deelzekeringen. Mijn vraag is "wat is de reeks", en zijn het 1 of 2 stappen.

Hartelijke groeten, en nog bedankt voor de goede hulp. Ik heb al flink wat bijgeleerd.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Die plaat heeft een aansluitwaarde van 10.8Kw, meer heb je niet nodig boost enz zijn extra trucjes maar hebben niets van doen met de AANSLUITWAARDE.

Dus als ik een kookplaat heb met een 10.8KW aansluitwaarde op de typeplaat hoef ik verder helemaal niet meer na te denken of het in de plaat wel juist verdeeld is en of ik in boostmode er niet overheen ga.De typeplaat is altijd leidend.

Die plaat kan tot lengte van dagen op 16A draaien.

En zeker bij inductie platen is er niets van te zeggen, die richten de gelijkspanning eerst gelijk van alle 3 fasen. en van die DC bus nemen sturen ze elke kookzone aan, in theorie kan je zo een boost maken van 10.8Kw voor 1 plaat. De elektronica zorgt voor dat de modulatie van elke plaat zo gebeurt dat ze nooit tegelijk de volle mep trekken.

Die 20% marge staat niet in de NEN.
1 of 2 stappen hangt van je beveiligingen af.

een Gg patroon heeft alleen een thermische beveiliging (2,4,6,10,16,20,25,35,50,63,125,....)Dan neem je 2 stappen.
Bij automaten hebben 2 beveiligingen 1 thermische en een elektromagnetische, bij automaten kan je met 1,6(uit het hoofd) rekenen maar je moet dan nog wel de juiste karakteristiek van het Magnetische deel juist hebben, en daar je bekabeling ook op uitrekenen.
Standaard bij elke verzwaring van de karakteristiek gaat je maximale kabellengte de helft korter worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu