Dakrand verrot - welk materiaal gebruiken?

Zibel

  • #1
Deze dakplaat is aan de onderkant verrot:

(Ik heb dit allemaal losgestoken nadat ik constateerde dat de verf losliet.)

Dat komt -lijkt mij- door deze slordige/losgelaten bitumenlaag in de aansluiting op de schoorsteen:


De halfronde lat op de kopse kant is nog het meest verrot en lijkt een waterbrug te hebben gevormd:


De bovenste plaat lijkt nauwelijks aangedaan:


Nadat ik de kopse lat eraf heb gehaald heb ik beide platen in het vooraanzicht gefotografeerd. Dit is wat verder van de schoorsteen, waar de onderste plaat nog intact is. De bovenste plaat lijkt hier juist slechter, maar dat is op de plek waar de schroeven van de kopse lat erin zaten:


Wie weet van welke materialen deze platen zijn gemaakt?
En hoe ik dit het beste kan vervangen?

Het huis is gebouwd in 2005 en ik kan nog niet achterhalen hoe de constructie van de platen is. Beide platen lijken spaanplaten, en omdat de bovenste dikker is lijkt mij dit het dragende deel. De onderste voor de vochtwering? Ze zijn aan elkaar geschroefd van bovenaf.

Ik zou de onderste plaat wel los willen maken. Die moet ik dan voorzichtig doorzagen vanaf het gele boeideel eronder. En een even groot stuk er weer onder schroeven. Anders moet ik veel meer open gaan breken?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #2
    Ik mis zo lijkt het voor mij een loodslabbe in de muur boven de kraallat, zie foto 2. Het lood moet de aansluiting muur kraallat waterdicht maken.
    Maak eens wat fotos verder af genomen.
     

    Zibel

    • #3
    Dit zit er wel. Deze foto is genomen voordat ik de slabbe omhoog heb gevouwen en het bitumen verwijderd. En nadat ik het losse cement uit de voeg heb gehaald, dat er al min of meer uit viel.
     

    Zibel

    • #4
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #5
    Heb toch het idee dat het water van het dak via de kier die tussen de kraallat en de muur zit bij het dakbeschot kan komen.
     

    Zibel

    • #6
    Ik ook. De kraallat zat gewoon tegen de schoorsteen, zonder bitumen ertussen, aan de zijkant. Door de losse flap kwam er ook nog eens vocht tussen 2 bitumenlagen te zitten, wat afliep naar die zijkant.

    Dus ik maak wel een nieuwe kraallat en zal niet dezelfde fout maken.

    Zal ik gewoon de onderplaat eruit zagen met de worxsaw langs het gele boeideel? Vervolgens checken of de bovenste plaat helemaal intact is, en dan een nieuwe onderplaat er onder?

    Mijn enige twijfel hierin is dat de platen dieper verzonken zitten, wat zorgt voor stevigheid. Maar als mijn vermoeden juist is dat de bovenste plaat voor de stevigheid zorgt, dan maakt het niet uit.

    Van welk materiaal is die onderplaat? Vochtwerende spaanplaat? Ik heb er (nog) geen groene kleur op ontdekt. Ook geen grondverf trouwens, slechts een dun laagje RAL 7016 (antraciet). Af fabriek misschien?
     

    Zibel

    • #7


    Rechts een stukje van de bovenkant, met schroefgat van de plaat erboven. En links een losse scherf.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #8
    De bitumen die tegen de muur staat moet op de kraallat eindigen zoiets. Water moet van de kraal afdruppen.
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #9
    Het plaatmateriaal is osb.
     

    Zibel

    • #10
    Kan het zijn dat de bovenste plaat OSB is en de onderste underlayment?
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #11
    Bedoel je de plaat van de 4e foto met bitumen resten?
    Aan de vlokken te zien is dat ook osb.
     

    Zibel

    • #12
    Bitumen zitten op de bovenste plaat. De onderste plaat kijk je van onderen tegenaan en heb ik stukken uitgestoken.

    Eigenlijk kan ik beter gewoon vragen welk materiaal ik moet gebruiken voor de onderkant van de overstekende, donkergrijze dakrand.
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #13
    Multipaint of een andere oukume multiplex.
    Of rockpanel / volkernplaat als je niet wilt schilderen.
     

    Zibel

    • #14
    Dank voor de info!
    Mooi spul ook, dat kant en klare.
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #15
    Zorg dat (houtachtige) plaatmaterialen in de gevel ventilerend worden aangebracht, en dat alle randen met een radius van minimaal 3 mm worden afgerond voordat je ze aanbrengt. Tevens kopse kanten voorzien van een randsealer.
     

    Zibel

    • #16
    Dank voor je goede tips, Walker!
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu