Dakbeschot nat achter isolatie normaal?

Aernout

  • #1
Ik heb een paar jaar geleden mijn dak geïsoleerd.
Nu, bij het plaatsen van een dakraam, kom ik er achter dat het dakbeschot achter de isolatie vochtig tot nat is.
Het hout van het dakbeschot schimmelt (nog) niet.
Is het normaal dat het dakbeschot aan de binnenzijde vochtig/nat is?

De constructie zit als volgt:

Van buiten naar binnen:
Nieuwe dakpannen
panlatten
tengels
damp-open folie (blauwe bekende folie)
dakbeschot
10cm glaswol met alu-laag tussen de balken, onderling getaped
rachels
gipsplaat

Ik heb de topics over dit onderwerp gelezen, maar kan niet vinden of het beschot droog zou moeten blijven.
 

StefanD

  • #2
Dakbeschot hoort droog te blijven.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Het zou mooi zijn als de constructie droog blijft maar er mag best wat vocht in komen. Die hoeveelheid die er in inkomt moet er, door droging, weer er uit kunnen.
Als het mogelijk is zou ik het in de gaten houden en af en toe eens voelen hoe vochtig het blijft. Zodra de temperatuur omhoog gaat of de luchtvochtigheid veranderd, komt het dauwpunt op een ander vlak te liggen bijvoorbeeld bovenkant dakbeschot, en alles wat daar onder ligt gaat drogen.
Ook nog eens inspecteren of de dampremmer overal, dus muur vloer enz., goed gesloten is aangebracht.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Een luchtspouw tussen dakbeschot en isolatiemateriaal kan hier de oplossing zijn.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #5
Zoals Frank al aangaf zul je als het echt nat achter de isolatie blijft moeten ventileren.
de blauwe damp open folie die jij bedoeld werd vroeger heel veel gebruikt.
Omdat hij gewapend is is hij bere sterk.
hij heeft echter een groot nadeel.
Als het dauwpunt net achter de folie licht word de folie nat aan de achter zijde.
Als hij nat is dan duurt dat ongeveer een aantal dagen voordat het weer uit is geademd.
Stel op het moment dat de damp achter de folie aanwezig is,en de temperatuur gaat in de komende dagen zakken,dan bevriest het water wat achter de folie zit.
De folie die jij op je dak hebt heeft niet een volledige dampopen structuur maar heeft in elk vierkantje een pinhole(klein gaatje).
Deze gaatjes zijn dus op dat moment dicht gevroren.
Doordat het gaatje dus dicht is zal hij op dat moment niet meer uit kunnen dampen.
Het kan dus dagen/weken kunnen duren voordat hij zijn werk weer optimaal gaat doen.
Zolang het dauwpunt ergens aan de buitenzijde van jouw isolatie/dakhout licht zal je dakhout nat blijven.

Wel is heel belangrijk wat WGB aangeeft dat je alu folie aan de binnenzijde goed dicht is,want dat is het aller belangrijkste dat het vocht van binnen niet naar buiten kan.
 

Chathanky

  • #6
De aluminium laag binnen is 100% dampdicht. Bij het juist aanbrengen van de folie en aftapen van de naden kan er simpelweg geen vocht van binnenuit door je isolatie doordringen.
Mocht er een kier zitten dan zal daar een vochtophoping ontstaan Het kan dus plaatselijk zijn.
Een dakconstuctie mag tijdelijk vochtig zijn. wat nu precies vochtig of nat is is zo lastig beoordelen.

Als het dakbeschot geverfd was voor het isoleren heb je wel te maken met een opsluiting van vocht. Het dakbeschot moet wel vrij zijn van verf.

Wat er exact mis is zou je nog eens goed moeten terughalen. De uitvoering van je dampscherm binnen is heel belangrijk, deze moet goed afsluiten. Als je bv spotjes monteert in dat deel heb je al te maken met een lastige onderbreking van het scherm. Een schroefje door het scherm kan minder kwaad maar geeft ook een lekage.
 

Aernout

  • #7
De eerste foto is de buitenzijde van het dak.
De tweede de binnenzijde.

Ik vrees dat mijn probleem bij het dampdicht afwerken van de binnenzijde zit.
Ik ben nu van plan om alles te demonteren (120m2 dak waarvan een deel al geheel afgewerkt).
Vervolgens de isolatie met spouw weer aan te brengen.
Gipsplaat afwerking over de balken i.p.v. er tussen met een dampdichte folie er achter.

Een jaar laten zitten zonder gipsplaten, controleren, en afwerken.

Dank voor alle reacties!


 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #8
Sorry AERNOUT.
In mijn verhaal was ik er vanuit gegaan dat je MIOFOL op het dak had.
Je sprak over de bekende blauwe.
Dit is ook een nieuwe bekende blauwe inderdaad.
Deze is vele malen beter dan de eerst genoemde.
Dus dat verhaal van dichtgevroren gaatjes gaat bij deze spinvliesfolie niet op.
Excusus daarvoor.
Wel is het verstandig om een geventileerde spauw aan te brengen zit je altijd goed.
Gooi over je alufolie nog een dampdichte folie exstra zt je nooit met luchtlekken,en het kan stijf er tegen geen kwaad
 

Aernout

  • #9
Dus als ik het goed begrijp hoef ik niet de hele handel om te bouwen.
Slechts een goede dampdichte laag aanbrengen zou moeten volstaan.
Hoe sluit je een dampdichte laag goed op de houten balken aan?
 

Chathanky

  • #10
Wat nog wel eens achterwege blijft is om rekening te houden achter het knieschot.
Als die niet goed afgewerkt is kan er vocht van de benedenverdieping achter het knieschot komen. Zeker als je daar een badkamer hebt zijn de risico`s groot. Het vochtprobleem is dan het grootst in het onderste deel van de schuine kap.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #11
Als ik het goed begrijp heb je nu een spouw achter de isolatie.
Ga die spouw ventileren.
Over de alu folie een goede bouwfolie en de tape je af tegen de spanten.
Onder tegen de muurplaatmoet hij ook goed afgedicht worden. en de nok ook
Ik zij altijd je moet hem zo dicht maken als je het dak op de kop zou leggen en hem vol water laat lopen mag het er niet uit lopen.
Aanzettingen van folie ook afplakken.
Hiervoor kun je het beste ductape gebruiken.
Je was bezig met dakramen gaf je aan.
Als je het bekende merk hebt zijn hier ook speciale hoezen voor te krijgen die precies om het raam passen.
Ook onder en boven het dakraam even een ventilatie opening maken.
Ik voeg even een afwerk manier bij hoe je op een goede mannier het dakraam afwerkt zonder dat je later eventueel last van condens op het raam krijgt.


 

Tiho

  • #12
Als ik het goed begrijp is er geen spouw. Heb je de alu cachering tegen de balken laten lopen en verder niets? Dit had je bv met kit kunnen doen.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #13
O sorry ik had gelezen geheel weer kaal halen de isolatie met spouw weer plaatsen en wachten met afwerking.
 

Tiho

  • #14
Dat had je goed gelezen rene, hij is nu dus zonder :wink:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Je hebt niet de gelegenheid, zoals ik al aangaf, de situatie even in de gaten te houden. Slopen is ook wat.
Ik dacht eigenlijk de de flenzen van de isolatie over elkaar op de balk werden gelegd en daar geniet en afgetaped. Nu zitten ze tussen de balken lijkt me een stuk minder dicht. Bij de kopse aansluiting zit daar ook iets dat je die twee kanten goed afgesloten kan afwerken.
Die extra dampremmer kan dan een verbetering brengen als je vermoed dat het aanbrengen van de isol. met alu niet optimaal is gegaan.

Er zal nu toch wel een kleine verandering te zien of te voelen zijn.
Voor de goede orde die 10cm glaswol welke Rc waarde hangt daaraan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu