Compressor start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een compressor, Aspera163DA01. Hij is omgevallen en alle olie is er uit gelopen. Ik heb er nieuwe olie ingedaan. Als ik hem nu aanzet gaat de ventilator draaien en hoor ik de moter even zoemen. Dat stopt zonder dat de compressor gaat lopen. Daarna weer even zoemen en dat stopt dan weer. Dat blijft zo door gaan.

Weet iemand hoe ik hem weer aan de praat kan krijgen?

Bedankt
 
Dan is teveel olie niet de reden.

Een mogelijkheid is een slechte of defecte condensator of een losgeraakte verbinding met de condensator.

Een condensator ziet er ongeveer zo uit:
89_Condensator_28.jpg
 
Ik heb de condensator en verbindingen bekeken. Die lijken me OK. De condensator verhoogt de weerstand langzaam met een ohmmeter.

Wel zit er een schakelaar/spoel boven. Ik heb 'm gefotografeerd. Het lijkt erop dat een van de drie draden naar de motor geen spanning krijgt. De witte op de foto. De rode en zwarte draad met witte schoen komen van de pressostaat. De rode, zwarte en witte met metalen schoen gaan naar de moter.

Op de schakelaar/spoel staat Klikson X9C 3CR 102 282 maar met google vind ik niets.
Zou deze kapot kunnen zijn en hoe kan ik dat meten?

Bedankt
35288_kliksonjpg_2.jpg
 
De clixon is een beveiliging, die moet dus gewoon spanning doorgeven als hij goed is.
Zit er geen resetknopje op de clixon ?
Er kan ook een clixon ergens bij de motor zitten, die zijn wel te resetten.
 
Ik heb het verkeerd beschreven, het ding is een klixon 3CR een moter startrelay. En hij doet het.
Wat zou ik nu moeten doen? De condensator lijkt OK, maar hoe weet je dat zeker. De statrelay werkt, de motoer gaat zoemen maar de clixon (een ander ding, een bimetaal bij de moter) schakelt de motoer weer uit Maar hij draait niet!
 
Ik gok maar wat.
Waar is de olie naar toe gelopen?
Kan het zijn dat de olie in de buis naar de ontlastklep is gelopen en dat door de olie de boel verstopt zit en de ontlastklep niet werkt.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er iets elektrisch kapot kan gaan door het omvallen van een compressor. Schade door omvallen moet van buitenaf direct zichtbaar zijn, lijkt mij.
 
Bij mijn compressor zit ie waar dat rode cirkeltje omheen is getekend.
Dat zwarte kastje zorgt er via het slangetje voor dat de compressor bij het aanlopen eventjes vrijloopt, m.a.w. los wordt gekoppeld van de keteldruk.

48952_compressor_1.jpg
 
Het stukje in de cirkel is de terugslagklep van de ketel, aan de drukkant van de cilinder zit het slangetje dat naar de ontlastklep in de automatische aan/uit schakelaar gaat.
Het is vrijwel onmogelijk dat daar olie in komt, stel dat dit wel het geval zou zijn dan werd de olie door de ontlastklep geloosd.

Zit de koelvin van de motor niet vast tegen de behuizing ?
Haal de kap er af en probeer of de motor via de koelvin met de hand te draaien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan