Compressor slaat moeilijk aan / Lage temperatuur oorzaak?

Handypete

  • #1
Vandaag wilde ik de compressor inschakelen (staat in de garage, -1 oC) maar deze maakte slechts een kort geluid alsof ie wilde gaan draaien, waarna er slechts een zoemend geluid te horen was, alsof de compressor was vastgelopen. Meteen uitgeschakeld. Paar keer geprobeerd en ineens startte hij wel. Tijdens het verdere gebruik ondervond ik geen problemen meer.
Het is mij al vaker opgevallen dat dit bij lage buitentemperaturen gebeurt.
Hoe komt dat en kan je daar iets aan doen?
 

Henk E

  • #2
Dit kwam bij mij ook wel eens voor maar de laatste tijd gaat het goed, vandaag nog gedraaid naar de temperatuur was + 1,5 graden in het hok dus net geen vorst.
Geen idee waar dit aan kan liggen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Capaciteit van de condensator loopt terug bij koude temperaturen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Condensator vervangen door een nieuwe van dezelfde capaciteit helpt soms, anders een nieuwe kopen die iets zwaarder is, mag 10 % afwijken naar boven.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #5
Ik wijt het meestal aan de olie die met lagere temperaturen een stuk dikker is dan in de zomer.
Meestal als je eerst even het vliegwiel (als je die er op hebt zitten) een paar keer met de hand hebt rond gedraaid start hij wel weer normaal op.
Heb je een direct aangedreven compressor dan helpt het vaak om deze even een half uurtje binnen naast de verwarming te zetten.

suc6

Gerrit
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Als de goede (compressor)olie er in zit zal dat geen meetbaar verschil uitmaken, bij b.v. motorolie is dat wel het geval maar dat hoort weer niet in een compressor.
 

Henk E

  • #7
Ik weet niet wat voor compressor Handypete heeft maar in die van mij zit sae 30 en ik kan niet bij de draaiende delen komen want die zijn volledig afgeschermd.
Het kan ook wel een combinatie zijn van beide olie / condensator.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #8
Motor olie in een compressor heeft voor en nadelen.
Compressor olie heeft meestal maar een minimaal smerend vermogen terwijl motorolie juist een zeer goed smerend vermogen heeft.
Verder heeft motorolie een reinigend vermogen (voor koolafzetting) maar dat is voor een compressor niet nodig.
Dus voor het smerende vermogen is motorolie beter dan compressor olie.

Dan is er nog de oxidatiestabiliteit en dat is juist bij compressor olie weer wat hoger dan bij motor olie maar of je je daar zorgen over moet maken?

Een andere factor speelt wel een veel groter belang en dat is het demulgerende vermogen (het scheiden van water en het voorkomen van schuim in/op je olie) en dat is van compressor olie een stuk beter dan van motor olie.

Dit laatste is dan ook de reden waarom motorolie minder geschikt of zelfs totaal ongeschikt is voor een compressor.

suc6

Gerrit
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu