Close in boiler keuken irt legionella

Rsa

  • #1
Dag allen,

ik ben voornemens om een close in coldfill boiler (15 l) ik de keuken te plaatsen. (Deels vanwege snel warm warm water en deels besparing door de toekomstige zonpanelen en de ketel hoeft niet steeds aan/uit en warmte verlies in de leiding en water verspilling).
De warmwater aansluiting zou je dan ik de keuken en bij de cv ketel moeten afdoppen ivm legionella gevaar.
Echter, bij de cv ketel kan ik niet een specifieke warmwater leiding afdoppen. Onbegrijpelijk dat de bouwer niet 2 aparte leidingen vanaf de cv heelft laten naar de keuken de badkamer.
Alleen in de keuken afdoppen is voor mij geen optie, ivm legionella gevaar.
Nu zit ik te denken op de warmwater aansluiting in de keuken aan te sluiten op de vaatwasser.
Hiermee heb ik geen stilstaande water in de warmwaterleiding naar de keuken.
Elke keer als de vaatwasser aangaan wordt het water ververst, in ieder geval om de dag of hooguit om de 3 dagen.
Ik neem aan dat ik geen legionella ontwikkeling heb binnen max.3 dagen.
Bovendien is een besparing te behalen met de vaatwasser. Warm water produceren met de cv ketel is goedkoper dan electrisch.

Bij de wasmachine leverancier geinformeerd (en in de handleiding gekeken) en de machine kan op max 60 graden aangesloten worden.
maar de voorkeur is koud water zodat de vaat beter droogt.

ik overweeg dus deze comfiguratie.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?

gr Jerry
 

Kluskoppel

  • #2
Staat de ketel op zolder? Heb je niet bijv. een leidingkoof in het trapgat waar je de leiding richting keuken kan afdoppen?

P.S. Verkijk je niet op het verbruik van de boiler. Ik heb een 5L plintboiler en die doet 250 kWh op jaarbasis (heb het een paar weken gemeten). Een 15L zal dus een pak meer gebruiken! Nu met het salderen is dat minder erg als je overproductie hebt, maar als het salderen minder wordt/wegvalt dan wil je zo'n stroomvreter niet hebben eigenlijk. Ik heb bij mij overigens de flexibele aansluitslangen nog extra geïsoleerd omdat daar veel warmte in weglekte. De 5L is prima voor handen wassen / twee a drie pannen afwassen.
 
Laatst bewerkt:

Rsa

  • #3
De ketel staat in een wasruimte op de eerste verdieping. Ik heb geen zolder.
Er is wel een leiding kloof maar niet toegankelijk of ik moet de boel aan slopen.
hoe kan het dat er steeds gesproken wordt oever besparing met een keukenboiler? Of zijn dat allemaal verkoop praatjes?
mijn hoofddoel is niet besparen, als ik kiet speel en ik heb direct warm water tot mijn beschikking dan is dat ook wat waard in de winter.
en de ketel hoeft niet steeds aa/uit en ik kan mij voorstellen dat het dan langer meegaat. En het scheel verloren warm in de leiding.
ik las ook dat een grotere boiler veel meer rendement heeft omdat het relatief gezien minder warmte verlies heeft.

Ik twijfel namelijk, is 15 sec wachten acceptabel of overdrijf ik een beetje om vervolgens in een boiler te investeren om direct warm water te hebben.
En het is aannemelijk dat de investering zich deels of helemaal terug verdient op termijn open ook met het oog op de toekomstige zonnepanelen.
Daarom dacht ik, ik gooi het in de groep.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Wel grappig, je sluit de vaatwasser aan op heet water omdat het goedkoper verwarmt dan elektrisch en neemt een boiler welke hetzelfde doet.

De besparing van water en energie is niet economisch haalbaar, de boiler geeft allen tapcomfort.

@Kluskoppel.
Warmwaterleidingen mag je niet isoleren ivm legionella, je wilt dat warmwater tijdens afkoelen zo kort mogelijk in het groeigebied van legionella blijft.Het groei gebied zit tussen de 20 en 45 graden.
Door isoleren blijft je leiding te lang in dat gebied.
 

Rsa

  • #5
@headhunter,

ik heb ook aangegeven dat besparing geen hoofddoel is maar een mooie bijkomstigheid. Hoofddoel is dus direct warm water, echter niet ten koste van veel.
kosten/baten verhaal.

van dat isoleren van die leidingen is wel een dingetje. Ik was voornemens dit eerst te doen. Door verplaatsen van mijn keuken lopen beide leidingen 5 meter boven de vloer, onder de keukenplint. En daar is het behoorlijk koud, vooral in de winter.
daar dus ook niet isoleren?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Warmwater leidingen nooit isoleren tenzij het circulatie betreft.

Wbt een vaatwasser hotfill aansluiten is geen goed plan.
1 spoelen gebeurt met koud water.
2 het totale wasprogramma is afgestemd op de inlaat van koud water.
De machine laat water in en gaat wassen en tegelijk verwarmen, bij het bereiken van de wastemperatuur gaat de timer lopen.
Tijdens het opwarmen word de vaat voorgeweekt en gespoeld, dat deel van je programma word dan erg verkort wat tot een minder goed wastesultaat leid.
3 na de laatste wasgang word het labyrinth aan de zijkant gevuld met koud water, dit zorgt ervoor dat de wand koud word en daardoor gaat het waterdamp in de vaatwasser condenseren waardoor de vaat beter droogt.
4 het is maar de vraag of de machine onderdelen tegen heet water inlaten kan.

Het simpelste is de boiler hotfill aansluiten.
Je hebt dan direct heet tapwater.
De WW leiding wordt gespoeld.
Het water word voorverwarmd ingelaten waardoor de boiler veel minder hoeft te doen.
 

Rsa

  • #7
Dank voor het advies!

als mijn warmwater leiding in de keuken dagelijks meerdere malen circuleert dan kan ik het toch wel isoleren?

hotfill heb ik natuurlijk ook overwogen. Toen dacht ik, elke keer als ik beetje warm water tap, slaat de ketel aan en de kans is groot dat voordat de warmwater de boiler bereikt heeft is de boiler al gevuld.
oftewel, ik verwarm vaak slechts de leiding.
En de ketel gaat steeds aa/uit en dit kan ten koste gaan vd levensduur van de ketel?

Klopt mijn aanname of en wat uw mening en expertise?
bvd
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Laatste keer, een warmwaterleiding mag je niet isoleren.
Elke keer dat je water tapt duurt het te lang voordat de leiding is afgekoeld en meestal is het tappen niet voldoende om de leiding boven de temperaturen te krijgen over de gestelde tijden om de legionella te doden.

Extra slijtage verwacht ik niet.
 

Kluskoppel

  • #9
The headhunter,

De temperaturen die je noemt voor dat groeigebied zijn de leidingen/het keukenkastje sowieso wel, ook zonder extra isolatie. Heb de boiler bekeken met een warmtebeeldcamera en geeft nog best wat warmte af.
Hij wordt dagelijks gebruikt en dan gaat er minimaal 65 graden door de leidingen, over legionella maak ik mij niet echt zorgen in dit geval.

Een boiler aanschaffen en dan hotfill aansluiten doe je puur voor het comfort, want bij elke druppel warm water die je pakt zal de ketel inderdaad aanspringen. Je hebt dan én elektriciteitskosten én gasverbruik. Ik heb dat daarom bewust niet gedaan, juist om de overproductie van m'n zonnepanelen in die boiler weg te kunnen stoken. Nadeel is wel dat als de boiler leeg is (wat met 5L vrij vlot is), ik een kwartier moet wachten tot ik weer heet water heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rsa

  • #10
Wat ik mij nog afvraag is: bij de hotfill wordt de boiler steeds bijgevuld met warm water, dat is het uitganspunt. We weten dat als de warme kraan open gaat, de eerste liters koud is dan wel niet echt warm.
En stel dat de boiler meestal vol gevuld wordt met deze niet al te warme/koude liters. Uk vraag me dus dan af of die warmwater leiding wel dagelijks de 65 C haalt.

De hamvraag is, hoe vaak haalt de warmwater leiding de 65+ temperatuur?
en loop je dan niet alsnog legionelle gevaar, gezien dit zich vrij snel kan ontwikkelen binnen een bepaalde marge, aldus sommige reacties.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kluskoppel

  • #11
Jij doelt op het stuk leiding tussen ketel en boiler? Ik denk niet dat dat een issue is, aangezien dat 'lauwe' water in de boiler terechtkomt (zonder vernevelen, want daar schuilt juist het gevaar op inademing) en vervolgens daar wordt verhit naar 60 of meer graden. Het legionella gevaar zit hem meer in het stuk van boiler naar kraan vermoed ik, maar zoals ik aangaf wordt dat in mijn geval dagelijks gebruikt.

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Legio...peraturen_waarbij_Legionella_kan_voorkomen[8]
 

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #12
De boiler zal je kosten om water te verwarmen alleen maar laten toenemen. Electrisch verwarmen met een rendement van 1 is velen malen duurder dan met gas verwarmen.

Ter vergelijking, een kuub gas bevat 8 Kwh energie, 1kw logisch genoeg 1kw. Zowel je boiler als je ketel zullen een rendement richting de 1 hebben. Als je dan uitgaat van 70 cent voor een kuub gas en 20 cent voor een kwh is electrisch verwarmen 2.3 keer zo duur!

In het Geval van je boiler zul je geen verlies meer hebben in je leiding, daarintegen wel weer verlies in het warm houden van je boiler vat. Mijn vermoeden is dat dit verlies groter is dan het verlies in je leidingen, maar hoe dan ook, de boiler zal je nooit geld gaan besparen, maar geld kosten. Zowel in gebruik, alsook de aanschaf uiteraard.

Kortom, als het comfort je veel waard is doen, maar dit gaat je energierekening hoe dan ook laten toenemen. (Extreme situaties als gigantisch leidinglengtes tussen ketel en kraan even uitgezonderd)

Tot slot nog even een tip als je straks met zonnepanelen overcapaciteit hebt die je wil gaan gebruiken, kijk naar apparaten die geen warmte creeren, maar verplaatsen (warmtepomp, airco etc.) Die hebben tegenwoordig een rendement (goole maar eens op SCOP) van zo'n 400%, waardoor dit sommetje wel opeens gunstig uit kan komen, al zijn de aanschafkosten over het algemeen wel hoger.
 

Rsa

  • #13
Dank voor jullie reacties. Ik laat het voorlopig voor wat het is.
Ik heb even gemeten, ik heb rond 15 sec warm water.
Dit leest acceptabel maar als je staat te wachten is elke sec te lang.
wellicht borrelt dit idee ongetwijfeld weer op dan neem ik deze wijsheden mee in de keuze.

ik zal die warme leiding miet isoleren en wellicht de koude leiding wel, want met of zonder isolatie komt deze toch niet boven de 20 graden.

gr Jerry
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu