Capaciteit vraag over alutherm spaceline CV

JRLS

  • #1
Hallo beste mensen,
Ik heb wat CV's hangen waarvan ik de capaciteit (in Watt) wil weten.

Het betreft een 'Alutherm' CV. Type = 'Spaceline'.
Ik heb er 3 in huis hangen, waarvan ik vermoed dat ze te weinig vermogen hebben.. Nu heb ik overal zitten zoeken, maar nergens kan ik specs vinden, dus ik hoop dat iemand ze herkent, en de specs weet.

Hier komen ze:
Cv1:
afmetingen: 65 cm hoog, 107 cm breed, 9 cm diep.
Er zitten rechthoekige plaatjes op (lamellen) van +/- 9 cm breed en 65 cm hoog, en er zitten er 12 aan de voorkant van de verwarming en 12 aan de achterkant.

Cv2:
afmetingen: 65 cm hoog, 98 cm breed, 9 cm diep.
Er zitten 11 plaatjes aan de voorkant en 11 aan de achterkant (9cm bij 65cm).

Cv3:
afmetingen: 65 cm hoog, 89 cm breed, 9 cm diep.
Er zitten 10 plaatjes aan de voorkant en 10 aan de achterkant (9cm bij 65cm).

Heeft iemand ook bv tabellen, waarin ik het kan opzoeken??

Alvast hartstikke bedankt!.

groetjes,
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #2
Ik neem aan dat u 3 radiatoren heeft hangen en niet 3 complete CV installaties :D

Als u op de website van deze leverancier kijkt (gemakkelijk te vinden via Google) dan vindt u bij dit model onder het kopje "voornaamste afmetingen" een tabel met alle geproduceerde afmetingen. In de kolom W staat het vermogen in Watt bij elke hoogte per element.

Dus als voorbeeld uw CV1 van 65 cm hoog. Dit is model S-65. Die is 137 Watt per element, ofwel 1644 Watt voor de totale radiator.
 

JRLS

  • #3
Hoi,
bedankt voor je snelle reaktie! :)

Ik had die website ook gevonden, en ook die 137,
maar ik wist niet wat met "1 element" bedoeld werd.. (ik ben een noob)
bv, voor CV1 wist ik niet of ik 137 * 12 moet doen, of 137 * 24
(dus 1644 of 3288) watt.
de INHOUD van de woonkamer is nl 74 m^ 3, dus ik had begrepen dat ik dan met 75 kan rekenen, zodat 74 x 75 = 5550 W nodig heb in die ruimte.
Klopt dat dan?
(vrijstaande woning, dubbel glas, goed geïsoleerd, etc..).
ik weet ook niet goed waar ik dat soort dingen kan opzoeken trouwens. misschien heb je tips?

maar die 1644 ben je zeker van dus?
want anders heb ik wel erg te weinig in de woonkamer...
(er zit ook nog een convectorput met 2400W in, maar dat weet ik ook al niet zeker...volgens een CV man was het een 'JAGA' met afmetingen 168cm lang, 6.5cm breed bij 13cm diep),
dus dan zou ik totaal 4044W hebben ipb 5550??
we hebben wel het probleem dat als het onder 0 graden is, de huiskamer dus veel te langzaam opwarmt....

bv, radiator 2 staat in de keuken. Keuken is 36 kuub, en dat is dus maar 1507W ? is dat te weinig?
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #4
Die 1644 Watt klopt, als je uitgaat van hun specificaties 75/65/20 dus:

Aanvoertemperatuur 75 graden
Retourtemperatuur 65 graden
Kamertemperatuur 20 graden

Die radiator is dan gemiddeld 70 graden warm en heeft een gemiddeld temperatuurverschil tussen de radiator en de kamer van 50 graden.

Wanneer je zelf stookt op 65 graden met een retourtemperatuur van 45 graden dan is die radiator gemiddeld maar 55 graden en is het gemiddelde temperatuurverschil met de kamer 35 graden. In dat geval levert diezelfde radiator maar (35/50)*1644 = 1150 Watt.

Je ziet dus dat het werkelijke vermogen van je radiator heel erg afhangt van de temperatuur van het CV water.

Ik kan weinig zeggen over die 75 Watt per m3. Zelf woon ik in Kazachstan dus weet ik wel wat daar de norm is, maar niet wat gebruikelijk is in Nederland.
 

JRLS

  • #5
Beste Krunnie,
bedankt voor je info:)
super!

Ok, dan moet ik nog 's kijken naar mijn CV..
volgens mij stond ie wel op 75 graden.. retourtemp weet ik niet.. hoe kan ik dat zien??

Ik moet ook maar 's gaan uitzoeken hoeveel watt ik nou nodig heb per kuub.. dat wordt weer googlen..
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #6
Veel CV installaties staan standaard afgeregeld op 20 graden verschil tussen de aanvoer en retour. Dat zou betekenen dat bij 75 graden keteltemperatuur je retourtemperatuur 55 graden is en de gemiddelde temperatuur in de radiator 65. Dat is iets lager dan waar de fabrikant van de radiatoren mee gerekend heeft.
 

Fiesiekus

  • #7
@JRLS: die 75 W/m³ is wel een bovengrens voor een matig geïsoleerde woning. In uw geval lijkt een lagere waarde, i.v.m. de goede isolatie (ook de vloer goed geïsoleerd??) wel toepasselijk, bijv. 65W/m³.

Als de kamer langzaam op temperatuur komt, is het echt een kwestie va de thermostaat goed op tijden programmeren, in principe stuurt die de ketel zo aan dat op het gewenste tijdstip de ingestelde wenstemperatuur gehaald wordt. Pas als ie echt z'n eindtemperatuur helemaal niet haalt, is er te weinig radiator- of ketelvermogen
 

JRLS

  • #8
Als het onder 0 graden is wordt het (te) langzaam warm vind ik.. zeker gezien in mijn vorige huis....
toen het een tijdje geleden zo koud was (-15 graden) , werd het niet warmer dan 19/20 graden.. als ik hem dan op 21 graden zette, dat haalde ie nooit.... Ik zette er toen een klein draagbaar verwarminkje bij van 2000W, toen was het in 30 minuten 22 graden... vandaar dat ik dacht : dit klopt niet...

Qua vloer hebben we een volledige onderkeldering (duitse stijl huis), dus ik weet niet of dat goed is?

maar goed, als ik bv. in de keuken (36 kuub) reken met 65, dan kom ik aan 2340W, en er zit maar blijkbaar 1507W in??.. er is dan gerekend met 42 ipv 65??
Ik snapte echt niet hoe de installateur van de vorige bewoner nou alles te laag heeft berekend???... vandaar dat ik begon te twijfelen aan de capaciteit berekening...
ik bedoel, hoe kan je als installateur overal te weinig in gezet hebben?
tenzij het super geïsoleerd is...?
Ik snap er echt niks meer van...
 

Chathanky

  • #9
Bij -15 kan het best kloppen dat je de kamer niet op 22 graden krijgt.
Er wordt berekend naar -10 buiten en 21 graden binnen voor een woonkamer.
Voor de rest klopt het wel dat het met minder vermogen langer duurt voordat je woning op temperatur komt.

Een goed geïsoleerd huis kan volstaan met zo`n 40 watt/m3, zelfs als het een vrijstaande woning is.
kollomradiatoren hebben ook meer tijd nodig om warm te worden vanwegen de grote waterinhoud. Een moderne ketel zal ook vertragend werken omdat de ketel langer koud retourwater vor zijn kiezen krijgt.
De convectoren werken pas echt goed als de ketel goed op temperatuur is.
Een slechte inregeling kan er voor zorgen dat enkel de eerste radiatoren goed gevoed worden en de achterliggende blijven dan achter in het afgeven van warmte.

Zo zijn er nog wel "1001" zaken te bedenken waarom het aanwarmen zo lang duurt. (nee ik ga er geen 100 opnoemen maar bij wijze van spreken natuurlijk :mrgreen: )
Te weinig vermogen geinstalleerd kan zeker mee spelen maar daar doe je nu niet zo snel wat aan. Er valt wellicht uit de ander genoemde zaken nog wel wat winst te halen en het kan zelfs "de" oorzaak zijn van jou probleem.
 

JRLS

  • #10
Bv, het was 15 graden in huis (ramen opgeweest), dus daarna ramen dicht en thermostaat op 21 graden..
het was buiten -5 graden, dan duurt het toch geen 3 uur voordat het warm is?.. ik zou zelf zeggen, dat moet binnen een uurtje geregeld zijn?
Of ben ik nu te optimistisch?
de ketel is trouwens 30KWatt

(blijkbaar hadden we in het vorige huis een hele goeie CV?)
 

Chathanky

  • #11
Voor een afgekoeld huis is dit niet ongewoon, als die 15 graden enkel door even de ramen open te zetten van 20 naar 15 graden zakt moet het na het sluiten wel wat sneller kunnen. Enkel de lucht is afgekoeld en niet zo zeer het huis zelf.

Stel eens voor dat er bij -5 zo`n 4 kw nodig is om je huis op peil te houden. (puur fictief het gaat om het principe) je hebt 5 kw ter beschikking voor de ruimte, dan is er 1 kw over om de achterstand in te halen. Als je huis geheel is afgekoeld tot 15 graden moeten alle muren en inboedel ook mee opgewarmd worden en daar gaat wat tijd en energie in zitten, met een krappe berekening duurt dit eenmaal wat langer.
Bij enkel het verluchten koelt niet de gehele woning af en hoeft dit ook niet aangevuld te worden met je verwarming.
 

JRLS

  • #12
Bedankt voor julle replies :)

lastig dat er wel 1001 dingen mis kunnen zijn...
ik denk toch zelf dat ik net iets te weinig radiatoren heb (iets te krap berekend), nl, als het boven 0 graden is werkt alles naar behoren. Wordt het te koud dan gaat het langzaam of haalt ie de target temperatuur niet...

Ik zoek nu eigenlijk naar manieren om uit rekenen hoeveel watt ik nodig heb voor een ruimte, waarbij ik allerlei parameters kan invullen zoals kuub, opp ramen, isolatie.. etc....
iemand ideeën?
 

Fiesiekus

  • #13
Kan je het niet praktisch aanpakken en kijken waar je extra radiatoren bij kunt plaatsen of bestaande vervangen grotere capaciteit exemplaren? Bijv. met meer convectieplaten.
 

JRLS

  • #14
Ja, dat was ook de bedoeling, maar dan moet ik eerst weten hoeveel W ik bij moet plaatsen..vandaar dat ik eerst moet gaan rekenen...
bv, er hangt nu 1800W, wat moet ik er van maken?
2800W?
straks hang ik er iets bij, en dan is het nog te weinig.
veel te veel is weer te duur..
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #16
Meer radiatorcapaciteit bijhangen is niet veel duurder in gasverbruik. Alleen bij het opwarmen wordt wat meer gas verstookt om sneller op temperatuur te blijven, maar daarna is het gasverbruik evenredig met het energieverlies door muren, ramen, dak, vloer en ventilatie en dat verandert niet. De kamer hoeft immers slechts op temperatuur te blijven.

Het is alleen zonde om zo'n investering te doen als je niet zeker weet of daar het probleem ligt. Dus misschien staan nu voetventielen van de huidige radiatoren teveel dicht waardoor er te weinig warm water doorstroomt. Of andere zaken zoals niet optimale plaatsing van de kamerthermostaat waardoor u de huidige problemen heeft. Dat oplossen kost weinig tot niets en verhoogt het comfort zonder breekwerk.

Zoals Chathanky heeft angegeven met 40 Watt/m3 zou uw huidige vermogen moeten kunnen bij een goed geïsoleerde woning dus ik zou eerst kijken of het niet een probleem is met de installatie of regeling, in plaats van met de pure capaciteit van de radiatoren.
 

Fiesiekus

  • #17
Die 40W/m³ voor een vrijstaande woning, vind ik weer wat krap; je hebt geen buren die je warm houden bijv.

Verder is het voordeel bij veel radiatorcapaciteit dat na 't opwarmen, de CV-water op een lagere temperatuurniveau kan circuleren.
 

JRLS

  • #18
Ik dacht dat je van elke ruimte moet weten hoeveel watts moeten komen te hangen zodat de verhouding tussen de ruimtes goed is, anders krijg je de situatie dat bv in de huiskamer het snel warm wordt (dat is dan goed), maar de keuken bv heeft dan geen tijd om warm te worden, omdat de thermostaat (die in de kamer hangt) er voortijdig voor zorgt dat de CV afslaat.

Dus ik dacht, ik moet eerst even te weten komen hoeveel watt waar moet hangen.. stel dat ik overal iets te veel heb, is natuurlijk niet zo erg, ik kan nl altijd het kraantje op de radiator wat dichtdraaien. Maar ik wil zeker niet te weinig radiators (=te weinig vermogen) hebben, anders is het voor niks, maar ik heb geen idee hoeveel ik nou moet hebben...
 

Chathanky

  • #19
Ik denk dat de ts zelf wel een grove inschatting kan maken naar zijn situatie.

neem als voorbeeld 400 m2 als totale buitenoppervlak en neem 1 watt/m2.k.
2.5 x zo hoog dan de bouweis, dit ter compensatie van ramen, deuren en ventilatie.
grofweg kom je dan op 12 kw totaalverlies uit voor de gehele woning.
Bij een modern huis is er normaal een warmteverliesberekening gemaakt.
Deze is opvraagbaar. (epc norm)
 

Fiesiekus

  • #20
Vraag is dus hoe oud het huis is.

De TS heeft zelf een (goed) experiment gedaan door een 2000W electrisch kacheltje bij te zetten. Dat bleek een hele verbetering. Dus als je dat vermogen ongeveer extra via de CV kunt aanbrengen, kan dat een hele verbetering zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu