Binnenkant raamwerk vrezen. Hoe?

Zippy1970

  • #1
Daar is vast een heel mooi woord voor, maar ik ben geen professionele klusser, dus laat ik proberen uit te leggen wat ik wil.

Ik heb een MDF plaat (18mm) en daar wil ik twee grote rechthoekige gaten uitzagen. Dat moet te doen zijn met een decoupeerzaag lijkt me. Dan heb ik dus dit:

klusidee_1.png


In die twee gaten wil ik opaal plexiglas plaatsen (zodat je eigenlijk gewoon een raam krijgt). Ik zou er rondom eerst kleine latjes in kunnen timmeren en daartegen het plexiglas monteren, maar ik wil het geheel zo strak mogelijk maken. Dus het liefste zou ik in de gaten een rand willen vrezen waarin ik de plexiglas plaat leg. Dus zeg maar zo:

klusidee_2.png


Is dit überhaupt mogelijk? Nogmaals ik ben geen profi klusser dus misschien is het wel een domme vraag. Ik heb wel een vreesmachine overigens.

Als dit niet kan, wat zijn dan andere mogelijkheden om die plexiglas plaat in dat gat te monteren? Zo strak en clean mogelijk?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Krunnie

    Specialist Elektra
    • #2
    Dat kun je doen met een bovenfrees. Een andere optie is misschien om twee dunnere platen MDF te nemen en in elk een verschillende afmeting opening te zagen. Vervolgens de twee platen op elkaar lijmen tot één geheel.
     

    Vonken_trekker

    Specialist Elektra
    • #3
    Dat doe je met de bovenfreesmachine met een sponningfrees.

    sponningfrees-hm.jpg
     
    • Like
    Waarderingen: Krunnie

    Zippy1970

    • #4
    Krunnie schreef:
    Dat kun je doen met een bovenfrees. Een andere optie is misschien om twee dunnere platen MDF te nemen en in elk een verschillende afmeting opening te zagen. Vervolgens de twee platen op elkaar lijmen tot één geheel.
    Ja, daar heb ik ook aan gedacht, maar ik vroeg me af of dat mooi zou worden.
     

    Zippy1970

    • #5
    Vonken_trekker schreef:
    Dat doe je met de bovenfreesmachine met een sponningfrees.
    Kijk, weer een nieuw woord geleerd! Nu weet ik tenminste waar ik op moet gaan zoeken. :)
     
    • Like
    Waarderingen: Vonken_trekker

    Fmrama

    • #6
    En leg de decopeerzaag langs een geleide lat. (Vastzetten met klem) Dan wordt het mooi recht. Dus niet zo uit het handje proberen.
     

    Boertje125

    Vaste Beantwoorder
    • #7
    het is eenvoudiger om dat frame uit losse delen op te bouwen.
    die gaten er mooi in krijgen valt ontzettend tegen.
     
    • Like
    Waarderingen: BertPleizier en De Bob

    Zippy1970

    • #8
    Fmrama schreef:
    En leg de decopeerzaag langs een geleide lat. (Vastzetten met klem) Dan wordt het mooi recht. Dus niet zo uit het handje proberen.
    Ja dat heb ik vaker gedaan. Een geleide lat vastzetten met een paar lijmklemmen voor een kaarsrechte zaagsnede. Het enige probleem dat ik altijd heb, is dat de bovenkant mooi glad is en de onderkant gerafeld. Maar dat zal wel aan het zaagje liggen. Bovendien, als ik toch met de frees bezig ben, frees ik daar wel een mooi randje op.
     

    Zippy1970

    • #9
    Boertje125 schreef:
    het is eenvoudiger om dat frame uit losse delen op te bouwen.
    die gaten er mooi in krijgen valt ontzettend tegen.
    Ook daar heb ik aan gedacht maar dan moet ik naden wegwerken. Ik heb meer vertrouwen in mijn zaagkunsten.
     

    Ronny

    Specialist Verwarming
    • #10
    Houdt er wel rekening mee dat het frame mogelijk niet zo stevig is als een houten frame.
    Met een decoupeerzaag kun je wel gladde zaagsneden krijgen maar daarvoor leg je onder de
    MDF plaat nog een extra houten of MDF plaat. In die onderste plaat krijg je wel rafels maar dat
    valt dan toch weg.
     

    BertPleizier

    • #11
    Ik vraag me overigens wel af of het randje MDF van de sponning sterk / stevig genoeg is. MDF splijt snel open.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu