Bauknecht wasmachine geeft knal

Hondake0

  • #1
Er was dus een knal en alles ging uit, na het bekijken van de besturingsunit zie ik 2 weerstanden die zwart zijn, het type van die print is 30410038 rev.3 van bitron en hoort thuis in een Bauknecht berlin 1400.

Wie kan me vertellen wat de waardes zijn van die 2 weerstanden r135 en r167, ze zitten naast elkaar en komen van de motor af, ik kan ze niet meten omdat ze doorgebrand zijn en de kleurtjes zijn onherkenbaar.

Het begon allemaal met een F06 fout.
Bedankt
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Om te beginnen graag de NC-code vermelden. 12 cijfers, begint met 85....

F06 is bij de meeste Bauknecht machines een motor/koolborstel probleem.

Waarden van onderdelen op besturingsprinten zijn niet beschikbaar, omdat er geen enkel schema van de printen zelf vrijgegeven wordt, ook niet aan de gecertificeerde monteurs.
 

Hondake0

  • #3
De code is 855455672000, ik denk ook de motor het probleem is van verbranden van die weerstanden, maar ik moet toch ergens beginnen met de reparatie, een ander motor is zo geregeld via internet maar die electronische timer kom ik toch nergens tegen, vandaar de vraag.

Bedankt
M.v.g.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Het enige wat ik kan vinden, is het bestelnummer van de besturingsprint:
481221478943, en de prijs ervan: € 190,-

Dat je daar niet veel aan hebt, kan ik me voorstellen, je zou veel liever die weerstanden vervangen. Helaas, zoals al hiervoor beschreven, is het vrijwel niet denkbaar, dat iemand exact dezelfde print heeft liggen en kan kijken welke waarde die weerstanden hebben.

F06 is ook bij deze wasmachine melding, dat de besturingsprint geen signaal van de tachometer heeft ontvangen, hetgeen meestal duidt op het niet draaien van de motor. De meest voorkomende oorzaak daarvan is versleten koolborstels.

Indien de koolborstels tot aan het einde doorgesleten zijn, omdat ze niet vervangen zijn, kan dat de reden zijn geweest voor de knal. Dat is echter niet met zekerheid te zeggen. Het beste is het de motor door te (laten) meten vóór plaatsing van een nieuwe of gerepareerde printplaat.
 

Hondake0

  • #5
Motor heb ik er ondertussen uitgehaald en zag dat er een draad van de connector af was, ziet er wat zwartig uit en afgebroken.

De tacho is goed, geeft wat spanning af bij draaien met de hand en piept er goed op los.
Motor wikkelingen zien er goed uit, net als de stator en liggen niet kort, koolborstels zijn na demonteren een 2 cm lang, lijkt me lang genoeg.

Morgen weer verder.
Groeten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu