ASKO 12004 wasmachine draait zwak/niet bij wassen

Arie van der Bent

  • #1
De hele machine werkt prima, alleen heeft de trommel tijdens het wassen een zetje nodig om te draaien. Dit bij na elke stop/richting omkering. Ik heb zojuist de koolborstels vervangen (die waren nog maar ca 15mm), maar tot mijn spijt is er aan het probleem niets veranderd.

Moet er wellicht iets met de collector gebeuren (heb deze alleen met een tissue schoongewreven), of kan het een electronisch defect zijn (te lage spanning oid).

B.v.d voor jullie advies!

Arie
 

Arie van der Bent

  • #2
Ter verduidelijking: de machine centrifugeert wel probleemloos.

Ik kan er met mijn pet niet bij dat de motor bij het wassen blijkbaar onvoldoende kracht heeft om op gang te komen, maar na een zetje wel blijft lopen.

Is het dan wel een motor defect? Ik hoop dat iemand van jullie kan helpen, er is van ASKO weinig info op internet te vinden.

mvg

Arie
 

Arie van der Bent

  • #3
ASKO 12004 (=WM110)

Mijn wasmachine wil tijdens wassen niet draaien, behalve na een 'zetje'. De motor heeft dus onvoldoende kracht. Centrifugeren gaat uitstekend. De koolborstels heb ik vervangen door nieuwe originele, doet nix.

Nu vraag ik met toch af of er een condensator kapot is. Er zitten nl 2 grote condensatoren in de machine. 1 die duidelijk dient voor de ontstoring (1 bus maar samensgesteld uit 3 condensatorelementen), en een van 16uF. Ik heb ook een schema van de machine (zat er in). Aldus het schema staat deze 16 µF condensator over 2 aansluitingen van de motor! Ook lijkt de condensator te brommen.

Zou het dan toch kunnen dat de 16µF condensator de schuldige is?

Dank voor je reactie!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Zou het lukken om een leesbare versie van het schema te fotograferen of te scannen en de foto('s) naar mij te sturen? (Naar Klusidee Kees sturen dus).

Dan kan ik die doorsturen naar enkele van de witgoed-specialisten.
Want dit merk komt maar heel weinig voor.

Een condensator van 16 µF duidt in de richting van een asynchrone motor.

In een andere vraag gaf The headhunter het volgende antwoord over een Miele:
The headhunter schreef:
De oude mieles hadden 2 motoren met daar tussen een nylonkoppelbus op de as.

De voorste is een a-synchrone kooianker voor links en rechtsom met hulp condensator.
De achterste een universeel motor met koolborstels voor de centrifuge.
Misschien bij jou ook, lijkt er wel veel op!
 

Co de Witgoedman

  • #5
Een defect condensator zou heel goed kunnen.
 

Arie van der Bent

  • #6
Kees: hartelijk dank dat je het schema wilt doorsturen naar mensen die de ASKO wellicht wat beter kennen.
Ik heb de motor overigens helemaal uit elkaar gehad. Het lijkt mij niet dat er 2 motoren achter elkaar gemonteerd zitten. Een koppelbus was er althans zeker niet (er is gewoon 1 as met in het midden 1 anker met (een ingewikkelde :-) wikkeling.

Condensator 16 µF:er staat met permanentstift een ‘ronde pijl’ symbool op de condensator bijgetekent

Nog een indicatie dat condensator bij de motor hoort: er staat met permanentstift een ‘ronde pijl’ symbool op de condensator bijgetekend.


Motor: Siemens 1BV5565-28R (de 8 kan ook een B zijn). Hier een foto van de collectoren van de motor.



Behalve wat egaal inslijten door de borstels waren er geen diepe sporen, zwarte ingebrande plekken oid te zien. Helaas heb ik voor het terugbouwen geen andere foto’s van de gedemonteerde motor gemaakt om de kenners te laten beoordelen of het een ‘tandem’ model kan betreffen.

Het lijkt er dus op dat deze motor een dubbel gezicht heeft: een motordeel met koolborstels voor het centrifugeren, en een (asynchroon?) deel voor het wassen dat met een condensator werkt. Zou dat kunnen?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
De foto's zijn geplaatst en het schema is doorgegeven aan de vaste beantwoorders.

Ik heb je teksten uit je email maar even bij bovenstaand bericht gezet.
 

Co de Witgoedman

  • #8
Probleem bekeken, is bijna zeker veroorzaakt door de 16 Uf condensator, vervangen dus.

Suc6
 

Arie van der Bent

  • #9
Bedankt voor jullie reacties. Heb de condensator zojuist vervangen door een nieuwe. Helaas....

De motor blijft exact dezelfde startproblemen houden. Als hij niet draait bromt 'ie.

Conclusie: motor toch kaduuk?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Als ik het schema bekijk, is het enige wat nog overblijft, een verbroken verbinding van een van de twee draden vanaf het motorrelais (punten PD 8 resp. PD 9) naar de condensator, en/of naar de motor zelf, punten MO 3 resp. MO2.

Dan zou de motor in de ene richting hard staan brommen (wel spanning maar geen "hulpwikkeling") in de andere veel zachter (alleen "hulpwikkeling" spanning via condensator).

Je zou eventueel de bedrading nog na kunnen lopen / ohms meten (zonder spanning!). Geen grote kans dat dat het is, maar wie weet...

Anders zou het inderdaad een doorgebrande motor moeten zijn, het schema biedt niet veel meer mogelijkheden, lijkt me.
 

Arie van der Bent

  • #11
Beste Klusidee Kees & andere tipgevers

Heb alle suggesties nagelopen: het lijkt er toch echt op dat de motor het begeven heeft. Het was te proberen. Ach, de witgoedhandel moet ook leven...

Bedankt!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #12
Jammer dat het niet gelukt is.

Succes bij de aankoop van je nieuwe machine!

Groetjes,

Kees
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu