As-uitlijning hamerboormachine niet normaal?

Suepahfly

  • #1
Ik heb een nieuwe hamerboormachine (van een gerenomeerd merk; mag ik merk en type noemen?). De SDS boorkop wiebelt zichtbaar wanneer deze roteert. Wanneer ik een langere boor insteek, dan wiebelt de punt daarvan al gauw enige millimeters in de rondte. E.e.a. is wel afhankelijk van het toerental.

Het lijkt als het ware wel of er een knik zit een de as van de motor naar de boorkop.

Hoe normaal is dit voor dit soort hamerboormachines? Reden genoeg voor een omruiling?
 

Jvsteenb

  • #2
Een SDS aansluiting heeft altijd enige speling, ook radiaal. Enige mm's bij een lange ( bv 250mm ? ) boor lijkt me wel wat veel. Kun je de punt ook zijdelings heen-en-weer bewegen als de boor in de houder zit en is de boor wel goed vergrendeld ?


Vr. gr.

Job
 

Suepahfly

  • #3
Dank voor het snelle antwoord.
Ik kan de punt inderdaad zijdelings heen en weer bewegen. Dat 'hoort' gewoon bij de SDS koppeling, lijkt me. Op hoog toerental zorgt dat voor een hevig slingerende boorpunt (die als het ware in één kant van de SDS koppeling geslingerd wordt.) Dat is niet de speling waar ik me druk over maak.

Op zeer laag toerental wanneer de speling van de SDS koppeling geen rol speelt, kun je zien en voelen (daar hoef je geen boor voor in te steken) dat de boorkop een excentrische beweging maakt. Het is juist die mis-uitlijning die me dwars zit.

(Het betreft een Makita HR2470)
 

Tiho

  • #4
Kan best wezen dat ze de boor in de fabriek hebben laten vallen op de boorkop, in dat geval moet er een andere kop op.

Gevalletje garantie, neem aan als je hem net hebt dat je hem gewoon om kan ruilen
 

Jvsteenb

  • #5
Je moet de punt van een SDS-boor wel enigszins zijdelings heen-en-weer kunnen bewegen, maar dat mag maar weinig zijn. Op hoog toerental moet de boor zelfcentrerend zijn. Als dat niet zo is dan klopt het niet en is ws. je booras krom, of is er een lager of je kop niet lekker.

Ik ga er hierbij wel van uit dat je het met verschillende RECHTE boren geprobeerd hebt...

Hoe dan ook: garantiegeval.

vr. gr.

Job
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Als u een goedkoop setje boren uit de bouwmarkt hebt loopt u grote kans dat de boor slingert.
Probeer het uit met een kwaliteitsboor.

Dat de machine op de kop valt en daardoor een kromme as heeft is vrijwel onmogelijk gezien de dikte van de kop.

@ Tiho, er zit geen boorkop op, die alleen los erop te zetten en slingert ook altijd iets.
 

Mark en 3 meiden

  • #7
Als er een boor in zit en je zet iets druk op de boor word de speling dan minder?
boort de machine wel goed of loopt de boor op iedere ondergrond weg?
kan namelijk heel goed zijn dat alleen de ring waarmee je de boor uit zijn vergrendeling haalt , een beetje raar slingert
 

Suepahfly

  • #8
Allemaal dank voor de reacties.

@Jvsteenb: Zelfcentrerend zijn de boren zeker niet. Juist op hoog toerental 'tekent' de boorpunt vele rondjes ipv een stip.

@Jan: Uiteraard met (verschillende) boren geprobeerd: allemaal gloednieuwe, uit een set waar Makita haar naam durft op te zetten. Recht genoeg lijkt me. Bovendien slingert de kop dus al en daardoor ook de boor die erin zit.

@Mark en 3 meiden: met lichte druk en laag toerental voel je dat er een 'knik' in de as-lijn zit. Het 'wobbelt' lichtjes. Op zich loopt de boor niet weg (maar heb slechts twee ondiepe gaatjes gedaan in wat stuc). Je hebt gelijk dat het stukkie plastic waarmee je de SDS koppeling bedient vooral visueel slingert. Dat maakt natuurlijk niks uit. Dat het gat waar de boor in zit voelbaar/zichtbaar slingert, dat vind ik raar.


De achterliggende reden van mijn vraag: ik heb deze machine online in the UK besteld en vanochtend ontvangen. Eventueel retoursturen is een (relatief) duur geintje. De verkopende winkel heb ik gebeld: dat er enige runout in de chuck zit, was normaal volgens hun.

Misschien morgen even kijken of Makita Nederland wat kan betekenen...
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #9
En weet je zeker dat het een echte Makita is?
Ik kan me herinerren dat er Engelse / Ierse bendes zijn die namaak Makita's in de handel brengt. Zowel verkooop aan huis vanuit een busje en via internet.
 

Suepahfly

  • #10
Ik heb tegelijk met de hamerboor ook een haakse slijper van hetzelfde merk meebesteld. Die is dik in orde.
De webwinkel waar deze spullen vandaan komen, maakt een prima indruk. Ze zijn naar eigen zeggen de grootste in de UK en verkopen de 'betere' merken. En een heel breed assortiment. Kan geen negatieve review van de winkel vinden. Weinig reden om van een fake uit te gaan. Mag de site niet noemen, maar google brengt je er vrij snel, wanneer je zoekt op deze hamerboor.
 

Pr. Bart

  • #11
Goedkoop iets in buitenland bestellen. Alleen als er iets mis is klagen en balen dat het te duur is als er problemen zijn. Goedkoop is duurkoop.
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #12
Gewoon proberen is de beste remedie zou ik zeggen.
Steek een boor van 15 tot 22mm in de kop.
Plaats de boor tegen de muur of beton en begin te boren.
Je ziet dan direkt wat er gebeurt, of een goed rond gat van de juiste diameter of een te ruim gat.
Maar begin pas te boren als de boor tegen de muur zit, je krijgt dan nl met lange boren (die altijd iets wijken al was het maar door hun gewicht) gelijk een extra geleiding.
Ik ben benieuwd wat dit geeft.
 

Imco

  • #13
Het is vervelend, maar ik ben het helemaal met Bart eens.
Je spaart bij de aankoop een paar tientjes uit, maar dan moet er ook verder helemaal niks mis gaan, want anders ben je duurder uit. En voor zover ik zie zijn de prijsverschillen niet zo enorm groot, zeker niet als je het hier in Nederland een beetje goed uitzoekt.
 

Tiho

  • #14
Bij m,n eigen machine kan ik de SDS aansluiting ook heen en weer bewegen heb ik gekeken. Lijkt ook net of ie kan knikken ( heel overdreven gezegt dan).
 

Suepahfly

  • #15
Wederom dank voor de reactes, ook de 'zure'.

@Pr. Bart: Je hebt een punt, maar zo simpel ligt het niet.

@Waldy: Dat geeft een gat :roll: , en trillingen in de machine en je eigen arm tijdens het boren daarvan.

@Imco: De prijsverschillen zijn mijns inziens wel behoorlijk groot (hier tenminste 40% duurder). Zelfs indien je die vergelijkt met NL'se webwinkels, waar een garantieclaim ook verzendkosten met zich mee zou brengen.

@Tiho: De SDS koppeling heeft altijd enige speling (zie ook hierboven). Het gaat om het niet gecentreerd zijn van de koppeling t.o.v. de machine-as.

Ik heb de machine gisteren nog aan een expert laten zien, die vond 't ook wel wat veel en zou de machine terug gestuurd hebben. De webwinkel heeft gisteren weer contact met me opgenomen en vervoer terug geregeld. Machine wordt straks afgehaald door TNT. Customer service in de UK is tenminste nog service, daar kunnen we in NL nog wat van leren zo af en toe.
:wink:
 

Sjaan Smit

  • #16
Houdt ons ff op de hoogte,kben benieuwd hoe het afloopt....(goed hoop ik)... :)
 

Jvsteenb

  • #17
Niets mis met bestellen in het buitenland, lijkt me.
De hele wereld is tegenwoordig een groot dorp, en alle soorten aanbieders hebben kennelijk hun plekje in de markt.
Het is een afweging of je graag de lokale economie steunt, en in ruil daarvoor een wat meer persoonlijke behandeling krijgt waarbij een groot gedeelte van de rompslomp rond garantie e.d. je uit handen genomen wordt, of dat liever zelf ter hand neemt, en meestal minder betaalt.

Daarnaast had ik niet de indruk dat de TS liep te klagen, hij stelde gewoon de vraag of iets acceptabel is, en evt. reden voor een garantieclaim. Lijkt me eigenlijk erg netjes, zeker naar het bedrijf toe waar hij de machine gekocht heeft, zo neemt hij zelf de verantwoordelijkheid om na te gaan of het wel een reguliere claim is.

Als ik hamerboormachines zou verkopen zou ik blij zijn met een dergelijke klant.


vr. gr.

Job
 

Imco

  • #18
De TS haalt in elk geval aan dat de verzendkosten duur gaan worden bij het claimen van garantie. Wellicht is zeuren een wat groot woord.
Daarnaast haalt hij aan dat Makita Nederland missschien iets voor hem kan betekenen, maar die zouden haast wel gek zijn om dat te doen. Uiteindelijk omzeilt de TS de reguliere verkoopkanalen in NL en besteld hij in het buitenland. Dan kan hij niet verwachten dat hij garantie in NL kan claimen.

Ik schrik wel van het prijsverschil van 40%. Dat had ik niet verwacht, en ik zie die verschillen ook niet als ik op de websites van buitenlandse bedrijven kijk. Bij een dergelijk verschil kan ik me al beter voorstellen dat je "de gok" wilt nemen.

Ik wens je uiteraard veel succes ermee en ben ook erg nieuwsgierig hoe het afloopt.
 

Jvsteenb

  • #19
@moderators: Wellicht een tikkelje off-topic, sorry.

@ Imco:

Ik begrijp je reserve erg goed, ik wordt ook vaak een beetje flauw van mensen die een gok nemen en hun evt. verlies vervolgens niet willen nemen.

Ik reageer omdat ik juist NIET vind dat de TS zo reageert. Hij haalt inderdaad aan dat de verzendkosten wel pittig kunnen worden, maar puur als een afweging, die in mijn ogen heel terecht is. Ik heb geen beschuldiging of wat dan ook uit zijn post kunnen afleiden.

Hij geeft aan dat 'ie gaat proberen of Makita Nederland wat voor 'm kan betekenen: een goed plan.
Zij zijn nergens toe verplicht, maar zouden kunnen besluiten om een "gebaar" te maken om een gebruiker van Makita gereedschappen tegemoet te komen.
Of ze dit doen is aan hun, en het staat de TS vrij om dat te onderzoeken. Nee heb je - ja kun je krijgen.
Of 'ie dat gaat vragen, en of Makita Nederland daar vervolgens op ingaat, is de verantwoording van de verschillende partijen - ons oordeel hebben ze daar echt niet voor nodig - of we ze nu "gek" vinden of niet.

De TS omzeilt inderdaad de reguliere verkoopkanalen in NL - met reden.
Als dat immoreel of onwettig zou zijn zouden er regels moeten zijn om dat onmogelijk te maken. Het is echter prima mogelijk, geheel in de geest van de vrije handel en de vrije marktwerking.

Haal jij al je boodschappen bij de dichtstbijzijnde supermarkt? Of bij een waar je je het meest thuisvoelt? Of bij een waar de prijzen het gunstigst zijn? Jouw keuze....


Vr. gr.

Job
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #20
Jongens maak dit topic nou niet te lang, met allerlei bijkomende zaken. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
9

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu