Aansluiten electriciteit bij mijn schip

Rabbitsfeet

  • #1
Op mijn jachthaven heb ik een electriciteitsaansluiting gekregen met een rode (CEE form 16A) stekker (3 dunne + 1 dikke pen).
Ik neem aan dat ik 3 fasen driehoek 220V heb gekregen met een aarde (PE).
Maar dit is mijn veronderstelling en zit ik misschien volledig mis, ik heb nog niet kunnen meten!
Maar: uiteraard wil ik galvanische scheiding dus mijn vraag is; zijn er 3 fasen scheidingstrafo's of moet ik 3 x een enkelfasige trafo nemen?
Aan de walzijde zit er een ALS, ik wil er ook 1 hebben aan mijn "eigen" kant of is er dan een speciale 3 fase ALS of 3x een enkelfasige?
Zijn er andere zaken (behalve de zeer voor de and liggende veiligheid) waar ik rekening mee moet houden?
Als mijn eigen stroomgenerator enkelfase levert hoe combineer ik dan een en ander? Ik snap dat ik een relais ga ophangen om te schakelen tussen walstroom en generator maar hoe kan ik het beste de groepen die zijn ontstaan uit de 3 fasen weer combineren tot 1 fase?

Bart
 

Gerrit

  • #2
Ik vind dit een beetje vreemd dat dit zo wordt aangeboden. Ik heb geen ervaring met jachten en hun aansluiting, maar het lijkt me wat vreemd dat hier 3 fasen zonder Nul worden aangeboden.
Waar speelt dit, welke haven?

Collega's die hier ervaring mee hebben?
 

Chathanky

  • #3
Je kan eerst wel eens te raden gaan wat je nu werkelijk aangeboden hebt gekregen dan ben je mischien al een eind verder.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Galvanische scheiding en aardleks gaat ook niet samen.
16A in en dan een onderverdeler op 16A gaat ook niet.

3fase 230v lijkt mij sterk dat is geen normaal net in NL.
Of zijt gij Belg?
 

Rabbitsfeet

  • #5
Tja, zoals ik al schreef, echt gemeten heb ik e.e.a. nog niet, maar misschien is er wel een rode CEE Form "misbruikt" om "gewoon" enkelfasig 220V met een randaarde aan te bieden. Alleen had ik dan een blauwe stekker verwacht.
Ik ga a.s. vrijdag de uni-meter er maar eens aanhangen en dan kijken wat er op de fase(s) staat.
De vraag die ik beantwoord probeerde te krijgen blijft echter bestaan. Als ik enkel-fasig 220/240V aangeboden krijg, geen probleem, daarvoor heb ik een scheidingstrafo en dan zet ik aan mijn "eigen" kant er eenvoudig een ALS bij en monteer de zaak af.
Maar stel (Hypothetisch) dat er toch 3-fasen worden aangeboden dan blijft mijn vraag
1> is er dan een 3-fasen scheidingstrafo beschikbaar (geldt dit zowel voor ster als 3 hoek)?
2> hoe zit dat met een ALS (zowel voor ster als driehoek)

Ik snap dat de ster sowiezo niet van toepassing is, maar beschouw dat dan maar als mijn nieuwsgierigheid.

In elk geval al bedankt voor de initiele reacties.

Bart
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Een scheidings trafo met daarachter een aardlek gaat niet werken, de aardlek doet niets.

Ik heb het idee dat je de klok hebt horen luiden maar niet doorhebt waar het nu om gaat.
Je moet nl zorgen dat er geen galvanische spanning word opgewekt door de aardpen op de wal en de aarde aan de romp van je schip.
Deze spanning lost nl. metalen op.

Hier zijn speciale scheiders voor deze plaats je tussen de aarde van je walaansluiting en de romp van je schip.
Hierdoor heb je toch een goede aarde op je romp zodat een eventuelen aardfout naar je romp word gedetecteerd zonder dat je een galvanische spanning krijgt.

3Fasen scheidings trafos bestaan.

De trafo bepaald primair en secundair de aansluitingen.

230/400 dan moeten de spoelen in ster.
400/660 dan moeten de spoelen primair in driehoek.

af je neemt 3 230/230 trafo's en zet die afhankelijk van wat er geleverd word in ster of in drihoek.
 

Rabbitsfeet

  • #7
Wow,

hier heb ik wat aan want mijn omvormer leverancier wil eigenlijk dat ik een aardlek aan de kant van mijn schip monteer!

Dus voor de volledigheid: aardlek aan de walkant, scheidingstrafo bij mij aan boord (waarbij de aarde van de wal niet wordt doorgevoerd naar het schip, aarde van het schip naar de afscherming van de scheidingstrafo) en dan de gebruikelijke set van omvormers etc met walspanningsovername enz.

Die klok wordt dus eigenlijk door victron energy en mastervolt geluid en ik was bewonderaar van de schone klanken.

Bart
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Enig idee waarom ze die aardlek willen en waarom die scheidingstrafo?

Normaal krijg je van de walzijde 3f+n+pe deze gaan naar een trafo.

Ik ga even uit van een 1op1 omzetter.
De aarde komt op het aardscherm in de trafo.

de fasen en nul vanaf de trafo gaan naar een verdeler met daartussen een isolatie bewaking.

Vervolgens krijg je een overname kast hierin zit het wal relais, de generator relais en een aantal veiligheden die voorkomen dat je wal en generator bedrijf gelijktijdig kunnen plaatsvinden.
In deze kast kan je ook de omschakeling zetten om in generator bedrijf alles op 1 fase te hebben lopen, dit doe je dan door generator zijdig de drie fasen kort te sluiten op het relais en verdeelinstalatie zijdig gewoon als 3 fasen te bedraden.

Ik heb mij twijfels over wat er word voorgeschreven door Victron/mastervolt Ik denk nl dat er staat dat hun apparaat achter een aardlek geplaatst moet worden, echter zodra je een scheiding trafo daarvoor zet heeft die aardlek geen enkele functie.
De apparatuur van Victron/mastervolt word echter normaal niet achter trafo's geplaatst dus vermeld hun handleiding dit ook niet.

Vervolgens je krijgt 3x16A binnen deze kan je dan in je schip op maximaal 6A per groep afzekeren, anders kan je bij elke kortsluiting weer naar je walverdeler lopen om deze ook weer in te zetten, ze zullen bijna altijd tegelijk uitvallen.

Ik plaats regelmatig omschakel automaten die schakelen tussen generator en netbedrijf, al dan niet automatisch alleen niet op schepen.
 

Rabbitsfeet

  • #9
Die scheidingstrafo is duidelijk, galvanische scheiding middels trafo ipv met diodescheider.

Vwb de scheidingstrafo van Mastervolt/Victron, zowel in verschillende handleidingen, installatieschema's etc is sprake van een scheidingstrafo, zit trouwens bij beide leveranciers standaard in in het assortiment, maar goed misschien dat anderen daar anders over denken.

De aardlek aan de "secundaire/scheepskant" is dus zinloos, dus die ga ik dan maar niet plaatsen.

Het verhaal van het omschakelen van 3 fasen naar 1 fase middels relais is duidelijk, lijkt mij trouwens een spannend relais :?

De overnamekast is nog onder constructie, hoeft alleen te schakelen tussen walstroom en generator.
Mijn inverter zorgt voor de rest, zowel bijleveren van stroom als er onvoldoende van de wal/generator komt als bijladen etc.

Ik denk dat ik eruit ben, nu morgen nog even meten wat er op die exotische CEE form stekker staat en dan kan ik het verhaal voor mezelf compleet maken.

Alle reageerders alvast bedankt.

Bart
 

Gerrit

  • #10
Sukses er mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu