6 buizen geraakt...

Beste klussers,

Voor balansventilatie ben ik gestart met gaten boren....
En bij de derde gat (250 mm rond) heb ik heel veel pech gehad, in total heb ik zes (6!)
buizen geraakt. Aardlek schakelaar is eruit gevlogen en nu tijdelijk geen stroom
in de kluswoning.

Even laten inzinken...nog weinig ervaring hiermee.
Mijn stappenplan is als volgt:

• voorzichtig buizen uit kappen
  • verbinden tijdelijk van stroomdraden weer.
  • en dan eens proberen om te achterhalen waar de buizen heen lopen
  • nieuwe draden trekken.

Mis ik hier nog iets?

20251129_195834.jpg

Ik zie geen draden, die zullen er vast zijn, anders was de aardlek er niet uitgegaan, maar misschien heb je geluk en zitten er loze leidingen tussen.

Ik zie link bovenin iets wat er anders uitziet als de rest:
boven de gele buis zit een licht blauw/grijze streep. Hier beter naar kijken, lijkt op een kabel die je geraakt hebt.

Hoe belangrijk is de locatie van die gat? Kan je een stuk opzij een 2e gat maken voor de balansventilatie?

In de groepenkast kan je meestal redelijk eenvoudig een stopcontact maken.
Dan kan je verder alles uitzetten en met een verlengsnoer naar de cv-ketel.

Ik ben zelf constructeur en maak mij daar geen zorgen over...probleem is dat ik geen elektricien ben.

Ik heb een groepenkast uit de prehistorie.
Deze zou ik t.z.t. vervangen maar weet vrij weinig van installaties dus moest mij nog inlezen. Ondertussen daarmee begonnen. Het weinige dat ik weet is...

Ik heb een 3 fasen aansluiting ( ik zie 3 x 230v/400v op de meter staan). En voor 7 groepen heb ik 1 aardlekschakelaar. Volgens mij mag je tegenwoordig maximaal 4 groepen op 1 aardlekschakelaar aansluiten.

Vanuit 1 groep heb ik in ieder geval stroom nu. Maar ik weet niet of ik deze groep heb geraakt Het kan zijn dat de draden van deze groep ook boven ook lopen...ik ga denk ik de voltage meten van de verschillende draden die ik heb geraakt na ze uit te hebben gehakt.

20251130_112234.jpg

Voor het herstel van deze leidingen zul je het gat in de vloer nog flink groter moeten hakken.
Los daarvan is het nog maar de vraag of je door de flexbuis nog draad kunt trekken.

Die twee flexibele buizen in het gat lijken me geen elektrabuizen maar waterleiding? Of het tapwater of verwarming is weet ik niet maar ik denk bij die ribbelbuis eerder aan bescherming van een waterleiding dan elektrabuis.

Die gele buizen zijn natuurlijk wel elektrabuizen.

En dat blauwachtige links bovenin lijkt me eerder een beugel ofzo dan een kabel.

Gezien de manier van bouwen verwacht ik geen losse kabel in het beton.

Schade is inderdaad iets minder, 3 buizen geraakt.
Het zijn inderdaad twee waterleidingen. En 1 leiding is voor de thermostaat, dat is niet zo erg.

Dus 3 elektra geraakt... maar zitten erg ongelukkig naast elkaar.

20251130_133618.jpg

Nu zie ik wel draden..

Eerst uitzoeken waar elke buis naartoe gaat.
Elke buis iets verder vrij maken zodat je een stukje goed buis hebt. Voorzichtig werken want als je een buis flink raakt dan blijf je bezig.
Dan met 2 sokken een nieuw stukje buis erin.
Nieuwe draden trekken.

Afhankelijk van of je er ook vanaf de andere kant bij kan: eerst de waterleidingen repareren.

Heb je de groepenkast al open gehad?
De krachtgroep zit niet achter een aardlek.
Kan ook dat er 3 groepen wel en 3 niet achter de aardlek zitten.

Ik durf de groepenkast niet te openen :mrgreen:
Eerst maar eens even meer inlezen...

Volgens mij is het een vierpollige hoofdschakelaar aan de onderzijde...als die uit staat kan er niks gebeuren als ik de kast open...toch?

Ondertussen met een spanningsmeter de drie leidingen gemeten en er zit geen spanning op.

smeltzekeringen al vervangen?

ik weet niet wat je nog meer van plan bent
maar bij meer van dit soort plannen zou ik eerst de groepen afkoppelen aansluitingen maken bij de meterkast en van daar met haspels etc werken.

er zitten nog smeltzekeringen zorg voor voldoende voorraad of zet er automaten tussen

het was een flinke sluiting als de stoppen vervangen niet werkt is het waarschijnlijk de hoofdzekering van die fase

Dat is vreemd genoeg een oude ventilatie schacht...
Bij het nat boren ging daar opeens water doorheen en kwam in de hoek van mijn keuken water naar beneden.

Misschien handig om er een elektricien bij te halen die wat uitzoekwerk doet, de groepen afkoppelt en ook wat advies kan achterlaten voor hoe nu verder.

Sommige momenten is het verstandig om een vakman er bij te halen om daarna weer zelf verder te kunnen.

Alle groepen uitgeschakeld muv van een en die loopt daar niet.
Ik ga zsm de gehele groepenkast vervangen...en waarschijnlijk doormeten van de stroomdraden ok te zien waar ze vandaan komen

Voor nieuwe draden moet ik sowieso de groepenkast openen. Dan kan ik deze toch ook gelijk vervangen? Ik zit al een tijdje te stuntelen met smeltzekeringen ..

Zsm klinkt wel heel snel, het heeft op zich geen haast. Maar deze vervangen voordat het huis normaal bewoond gaat worden zou ik wel doen.

Een kast openen kan veilig met de hoofdschakelaar uit. Ook als je er verder geen verstand van hebt.
Kan ook veilig terwijl de stroom erop staat, alleen dan wel oppassen wat je verder doet..
Maar eerlijk: als je de kast niet durft te openen dan adviseer ik er iemand bij te halen. Het is belangrijk dat je je lekker voelt met de dingen die je doet, anders ga je fouten maken.

De schade herstellen kan je waarschijnlijk wel zelfs, maar een nieuwe groepenkast zou ik uitbesteden.

Om de schade te herstellen heb je geen nieuwe kast nodig, laat alle draden wel iets langer, ruimte genoeg boven en in de oude kast.

@Jackd, het niet durven heeft er vooral mee te maken dat ik te weinig (theoretisch) verstand ervan heb. Groepenkast zou ik sowieso vervangen maar dat gebeurt door deze situatie nu wel iets eerder :)

Even goed inlezen en het moet wel lukken...

Voor de toekomst voorbereid zijn op o.a.

• airco verwarming boven (+ 3 aparte groepen)
  • laadpaal en warmtepomp (+2 keer een 3 fase lekautomaat)
  • wasmachine naar boven (aparte groep)

Neem een dubbele groepenkast van 22x33cm. De rechtse een standaard met aardlekschakelaars en 230V groepen en links een lege extra kast.

Er kunnen dan al 3x aardlekschakelaar en 12x gewone groepen in die rechtse kast

En in de linkse kast kunnen dan de 3-fase groepen en eventueel extra onderdelen bijvoorbeeld.

Neem één van de betere merken en niet de goedkoopste.

Maar toch wil ik voorzichtig adviseren om het te laten doen ipv zelf doen.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan