3-weg klep i.c.m. zonnezonneboiler

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste klussers,

Ik wil mijn huidige cv ketel gebruiken om als naverwarmer te fungeren voor mijn zonneboiler.

Ik wil een zonnecollector op het dak plaatsen, deze aansluiten op op de onderste spiraal van mijn 300 liter boiler die ik al heb. Als naverwarmer wil ik mijn huidige CV ketel d.m.v. een 3-weg aansluiten op de bovenste spiraal in mijn boiler, de boiler die ik heb heeft nl. zelf geen elektrisch verwarmings spiraal. De regelunit die bij de zonnecollector wordt geleverd heeft een aansturing voor externe verwarming. Deze wil ik dan aansluiten op een 230V 3-weg klep. Alleen zit ik me nu af te vragen hoe weet de cv ketel dat deze moet gaan verwarmen of is de aansturing 3-weg klep voldoende? Ik wil het graag op deze manier aansluiten omdat ik de boiler, met 22 mm warm water aansluiting, al heb en ook meer dan 2 tap punten warm water tegelijk wil kunnen gebruiken Alvast bedankt.

mvg,

Ron

Kijk of er op uw ketel de aanduiding NZ naverwarming zonneboiler staat, zoja dan in de handleiding bekijken hoe een en ander elektrisch en hydrolisch aangesloten dient te worden.

Succes.

Beste XR8,

Mijn CV ketel is een wat ouder apparaat maar weinig gebruikt en nog niet aan vervanging toe. Hij heeft ook geen NZ label. Daardoor wil ik werken met een 3-weg klep.

mvg,

Ron

Zorg ervoor dat je een driewegklep hebt met een eindcontact. (moet een maakcontact zijn). Het eindcontact sluit je aan op de thermostaataansluiting van de cv-ketel.

Zorg er wel voor dat de kamerthermostaat ook een aan/uit thermostaat is.

Succes.

Beste Petervdploeg,

Welke fabrikanten (indien dit niet via de forum mag, kan dit ook via privé mail) heeft dit in het assortiment (type?) en kan ik zomaar 2 apparaten (thermostaat en 3-wegklep) parallel op de CV ketel aansluiten? Alvast bedankt.

mvg,

Ron

Honeywell zoneventiel is de meest bekende (als dit vermeld mag worden op het forum).

Het geeft geen probleem als je het parallel aansluit op je cv-ketel. Alleen moet het wel op de aan/uit thermostaat aansluiting van je cv-ketel zijn.

Succes

Hier heeft de vraagsteller waarschijnlijk niets aan, omdat het 2 wegkleppen zijn. Zelf heb ik er wel eens een gebruikt van het merk Taconova, hier zat standaard een eindcontact op. Waarschijnlijk zijn er wel meerdere fabrikanten met deze kleppen in het assortiment.

Succes.

Volgens mij heeft de atag met blauwe engel 2 ook een eind contact in de 3 weg klep zitten
(sorry voor de naam ) maar wist anders niet hoe het te verduidelijken

Allen,

Ik heb de inporteur een mail gestuurd en gevraagd welke type geschikt is voor mijn situatie. Als er nog andere merken zijn hou ik me aanbevolen, eventueel met type nummer. Alvast bedankt.

mvg,

Ron

'k heb er geen ervaring mee maar ik vrees dat deze zonneboiler een zinloze zaak gaat worden. 'k zou goed advies inwinnen als ik u was.
want:
Een 'normaal' zonneboiler systeem heeft een eigen vat, dat langzaam opwarmt door de zon. Dit lauwe water komt op de koudwateringang van een heetwatertoestel. Dat heetwatertoestel (doorstroom of boiler) zorgt voor een minimale uitgangstemperatuur van 60 graden of meer. Dit heetwatertoestel hoeft minder hard te werken doordat er lauw in plaats van koud leidingwater in komt. Is het zonneboilervat heet, en wordt er dan getapt, dan hoeft het heetwatertoestel helemaal niet meer bij te stoken.

Hier wordt over één vat gesproken, dat zowel door de zonnecollector als door een ketel verhit gaat worden. Wordt hiervan getapt, dan zal meteen de ketel aan moeten om dit ene vat weer boven de 60 graden te krijgen. De zonnecollector krijgt zo geen kans dit langzaam te doen. 't enige dat de zonnecollector nog kan doen is verwarmen vanaf 60 graden tot heter. 't moet dan wel erg mooi weer zijn. Alleen als dit betekent dat er dan een kleinere hoeveelheid getapt gaat worden, is er sprake van enige besparing.
Sorry als ik het mis heb.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan