3 Contactdozen op schakelaar aansluiten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gegroet,

graag zou ik goedkeuring van een elektricien voor mijn volgende voorstel willen hebben.

Ik zit er aan te denken, om gewoon 3-aderig installatiedraad van de schakelaar te trekken, en de bruine ader als schakeldraad te gebruiken.

M.a.w. ik wil mezelf de moeite besparen, en gewoon 1 kabel door elke mantel trekken, en deze als aansluiting gebruiken.

Is het een ramp als ik geen "zwarte" draad als schakeldraad gebruik, en dus gewoon de bruine ader hiervoor gebruik?

Hierbij komt nog het volgende: ik heb nu al een 2-voudige schakelaar zitten, die de keukenlamp en plafondspots verlicht. Zou het verantwoord zijn, om op de schakelknop voor de 3 plafondspots, eveneens 3 dubbele contactdozen aan te sluiten, tbv hallogeenverlichting?

Hierbij nog een afbeelding:
45726_Schema1_1.jpg

Bij voorbaat dank.

45726_Schema2_1.jpg

Bij deze een verdere uitwerking van mijn schema. Hiermee hoop ik dat het wat beter overkomt.

Die kleuren zijn er niet voor niets ; die staan voor een afspraak over de functie van de draad. Als je nu een draad met een bepaalde kleur een andere functie geeft wordt het voor iemand die na jou komt wel verwarrend.

Bovendien is het snoer wat je wilt gebruiken niet bedoeld voor vaste installatie. Waarom gebruik je geen gewone buizen met VD-draad, of anders van die grijze installatiekabel ( XMvK) ?

Ik houd me eigenlijk meer met loodgieten bezig, en moet nu wat elektra doen, dus vandaar.

De schoonheidsprijs zal ik dus niet winnen, maar het gaar er in eerste instantie om, dat de boel het doet. Nu weet ik het ieg wel voor de volgende keer hoe het moet. :)

Alvast bedankt voor de reactie.

Vooralsnog een goede tekening heb je aangeleverd.
Maar zolang je de goede kleuren naar (bruin) en vanaf de schakelaar (zwart) naar lampen of te schakelen contactdozen gebruikt blijft het voor iedereen duidelijk wat je bedoeld of hebt gedaan, dit is het goede in de normalisatie.
Ook bestaan er duidelijk afspraken (zoals jij misschien nooit meer loden pijpen mag toepassen) over de kwaliteit van bedrading.
Voor een buisinstallatie gebruiken we stugge vinyldraad of op de muur kabel met daarin stugge aders.
Soepele draad, zoals in snoer is voor jou bedoelingen niet, niet toegestaan!!
Mocht je kabel hebben gebruikt met daarin andere kleuren, doe dan een stukje van toepassing zijnde kleurtape om de ader in de lasdoos, zodat een ieder na jou kan zien wat je hebt gedaan.

Dat kan doordat iemand z'n reactie om welke reden dan ook weer verwijderd, door de mods wordt zomaar geen reactie verwijderd, soms wel aangepast maar dan staat het er bij.

Soepel VD draad mag gewoon in buis, echter je zal de uiteinden wel geschikt moeten maken voor montage in schakelmatriaal.

Het draad zal ook gewoon aan de juiste eisen moeten voldoen maar er is bij mijn weten geen eis dat de draad in een buis massief moet zijn.

Het zit erop!

Ik heb toch jullie advies gevolgd, en de grijze 2,5m² wandkabel gebruikt.
Eveneens aparte fase- en schakeldraad aangeschaft, om tussen de lasdoos (T-stuk) en schakelaar te leggen.

Toegegeven, m'n contactdozen zitten er belabberd in, maar alles functioneert naar behoren. M.a.w. ik ben blij.

Dank voor de goede raad.

The headhunter schreef:
Soepel VD draad mag gewoon in buis, echter je zal de uiteinden wel geschikt moeten maken voor montage in schakelmatriaal.

Het draad zal ook gewoon aan de juiste eisen moeten voldoen maar er is bij mijn weten geen eis dat de draad in een buis massief moet zijn.

Het probleem is voor mij dat in artikelen, bijvoorbeeld over vulgraad van buizen ( oftewel het aantal draden per buis) wordt gesproken over H07V-U(VD) en niet over VDS. Je zou eens kunnen kijken in 522.8.1.5T

Je hebt gelijk dat er word gesproken over H07V-U in de voorbeelden maar er staat ook dat dat het meest voorkomend is.

Je kan en mag gewoon soepele draden door een buis trekken zolang je maar niet over de maximale vulgraad heen gaat, en natuurlijk de minimale diktes en isolatie aanhoud.

In de praktijk komt het maar zelden voor omdat soepel draad moeilijk trekt, niet makkelijk is met afmonteren op standaard schakelmatriaal, en iets duurder is dan de massieve variant.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan