1978 dak (na)-isoleren

JensKlusMens

  • #1
Beste lezer,

Ik wil graag mijn gordingdak (na)-isoleren en ik loop, na mijn 'research', nog tegen een aantal vragen aan.

Situatie:
Ik heb een woning uit 1978. De dakconstuctie bestaat uit 150mm gordingen, die als ik het goed zeg, in het midden van de zolder op een spant rusten. Op de gordingen ligt spaanplaat met daarop ongeveer 25mm aan schuim. In mijn plan ben ik er vanuit gegaan dat deze schuim laag damp dicht is. Zie afbeelding 1. ( ik heb de onderste 3 lagen van de foto omschreven, de rest hoort bij de dakkapel. Afbeelding 2 is een overzichtsfoto van de gordingen en de wit geverfde spaanplaat. Het expansievat hangt ook een beetje ongunstig dus deze zal denk ik ook moeten verhuizen.

Plan:
- Rachelwerk 50x22mm rachelwerk aanbrengen op de gordingen.
- Aanbrengen van 150mm Glaswol Rd waarde 4.65
- Aanbrengen klimaat folie
- Afwerken met gipsplaten

Vragen:
  1. Is dit een goed plan? Ik lees ook verschillende verhalen dat de huidige schuimlaag niet dampdicht is waardoor ik evt pirplaten zou kunnen gebruiken in plaats van glaswol. Dit is een oud huurwoning en ik weet dat ze bij een aantal huurders gewoon pir platen tegen het dakbeshot hebben geplakt.
  2. Bij Afbeelding 3 is te zien dat er verwarmingsbuizen naar beneden gaan en deze zitten haast tegen het dakbeschot aan. Deze komen bij afbeelding 4 de studeerkamer in. Verplaatsen zou kunnen maar is uiteraard meer werk. De leidingen mee isoleren geeft kans op vorstchade dus ik weet niet zo goed hoe ik dit het beste kan oplossen.
  3. Ook op Afbeelding 3 is een spirobuis die over de hele breedte van mijn huis op de zoldervloer rust. Kan ik deze mee isoleren of geeft dat kans op condensvorming omdat er warme lucht doorheen wordt gezogen die dan in een koele buis terecht komt?
Met vriendelijke groet,
Jens


Afbeelding 1. Dak doorsnede
WhatsApp Image 2023-12-07 at 17.08.44.jpeg


Afbeelding 2: Overzicht foto.
WhatsApp Image 2023-12-07 at 17.08.44 (1).jpeg


Afbeelding 3: Probleemhoek
WhatsApp Image 2023-12-07 at 17.08.44 (2).jpeg


Afbeelding 4: verwarmingsbuizen die vanaf de zolder naar beneden komen.
WhatsApp Image 2023-12-07 at 17.09.40.jpeg
 

JensKlusMens

  • #2
Ik heb alle waarden zo goed mogelijk in de Ubakus tool gezet. Ik kon alleen het rachelwerk niet vinden. Mijn plan met glaswol lijkt me oke te zijn qua condens. Interpreteren jullie de onderstaande gegevens ook zo?

Screenshot 2023-12-08 at 11.52.01.png Screenshot 2023-12-08 at 11.52.39.png
Screenshot 2023-12-08 at 11.52.01.png
Screenshot 2023-12-08 at 11.52.39.png
Screenshot 2023-12-08 at 11.52.01.png
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #3
"In mijn plan ben ik er vanuit gegaan dat deze schuim laag damp dicht is."
Dat is prima en de veilige manier om te denken. Die laag is niet volledig dampdicht. Werk aan de binnenkant dampdicht en je zit goed.
De simulatie laat dat ook zien. het 2e rijtje met o.a. "condenswater" en "droogtijd" staat dan ook helemaal groen: zeer goed.
 

JensKlusMens

  • #4
Oke bedankt, en ik heb nog een vraag betreffende de rachels. Het plan is om de rachels van 22x50mm verticaal aan te brengen 30cm hoh. Om daar vervolgens 9.5mm gips horizontaal tegen aan te schroeven. Gaat dit goed of moet ik daar dikker hout voor gebruiken om doorhangen te voorkomen?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #5
Die 22mm rachels zouden dan 130cm moeten overbruggen. Dat is teveel en zal gaan doorhangen.
Hoe dik het minimaal moet zijn kan ik je niet vertellen.
 

TH_90

  • #6
Ben je nu uitgegaan van een damp-open schuimlaag? En dus een dampremmende folie aan te binnenkant?

Ik heb denk ik dezelfde situatie als jij (zie foto)

IMG_4488.jpeg IMG_4599.jpeg
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu