15 jaar oude ketel van Nefit

Inmiddels is mijn Nefit Topline HRC 25 CW4 meer dan 15 jaar oud en ziet er volgens het bedrijf die 'm jaarlijks onderhoudt nog prima uit. Gewoon laten draaien tot 'ie stuk gaat.
Ook weinig reparatie aan nodig gehad al die jaren. Keer een nieuw expansievast en nog wat kleine onderdelen die zijn vervangen.

Nu merk ik dat ik in mijn doodgewone rijtjeshuis 1400 m3 verbruik, waar ik buren over nog geen 1000 m3 hoor.
Vergelijkbare situatie, hele dag iemand thuis en de kachel niet extreem hoog, 19 graden.
Ik zit op een verbruik van 7-8 m3 op een koudere dag. Maandverbruik in Januari was 200 m3.
Mijn huis is goed geïsoleerd (spouwmuur, vloer en alles HR++) zelfde als buren om me heen.
Het enige echte verschil is dat ze een veel nieuwere CV ketel hebben.

Is het nu waarschijnlijk dat als ik een nieuwe ketel laat plaatsen, dat me dat zoveel gaat schelen?
Zijn de nieuwere ketels zoveel zuiniger?

• Waarschuwing
    Klusidee
    Waarschuwing
  • Mijn huis is goed geïsoleerd (spouwmuur, vloer en alles HR++) zelfde als buren om me heen.
    Het enige echte verschil is dat ze een veel nieuwere CV ketel hebben.
    Zijn de manieren van leven hetzelfde. Deur achter je kont dicht. En heb je de afrekening van je buren gezien. Mijn ervaring is eigenlijk het zelfde en mens lult maar wat. Oja, hoe winddicht is je huis.

de eerste hr ketels waren van het type hr100, dit was de nefit turbo in 1988/90
    daarna is de techniek door ontwikkelt en kwamen snel de hr107 toestellen op de markt.
    De hr107 is wat er nu nog geleverd wordt, de minimale besparing zit m in het energieverbruik van de cv pomp, ventilator, eventeel extra wisselaar voor tapwater maar om hierom een toestel te vervangen ga je nooit terug verdienen.

Naar mijn idee zullen er (ook) verschillen ontstaan doordat er een ketel wordt gekozen met een hogere of juist lagere CW waarde, dus de hoeveelheid warm water die geleverd kan worden. Want ik heb meermaals gelezen, dat er na aanschaf van bijv. een CW5 ketel beduidend meer gas verbruikt werd dan voorheen. Dat zou kunnen komen door ruimer kunnen douchen of badderen, maar mijn indruk (die van een leek op dit gebied) is dat een CW5 ketel in basis meer gas verbruikt dan bijv. een CW3 ketel.

En verder maakt het enorm uit hoeveel radiatoren op slaap- en andere nevenvertrekken (dus buiten de huiskamer waar de thermostaat zit) er op welke stand staan, dus open of dicht of, indien thermostatisch geregeld, op welke stand ze ingesteld staan. Wij hebben op alle vertrekken buiten de huiskamer (waar het thermostaat zit) thermostatisch geregelde radiatorkranen, die meestal heel laag staan. Enkele radiatorkranen zijn tijdgestuurd en staan alleen hoog wanneer er behoefte aan warmte is (bijv. badkamer 's een paar uur morgens en een uurtje 's avonds). We zijn overigens de hele dag thuis, al jaren.

Wij hebben ook een tussenwoning en doen het met ca 850-900 kuub per jaar (HR ketel, geen warmtepomp). Een paar jaar geleden is de ketel vervangen door een modernere (de oude was gewoon aan vervanging toe). Dat heeft vrijwel niets opgeleverd aan lager verbruik (terwijl de CW-waarde gelijk is gebleven). Laatste januari hebben we 225 kuub verstookt, dus dat is dan weer hoger dan van TS...

Wil je met je buren vergelijken, dan zul je naar mijn idee dergelijke factoren dus in het vergelijk mee moeten nemen!

de cw waarde geeft het tapcomfort van het toestel weer, dat een toestel met een hogere cw waarde meer gas verbruikt komt omdat deze meer liters warm water kan leveren per minuut dit kost dus meer gas.
    Wat vaak vergeten wordt hierbij is dat zo een toestel ook een hoger minimum vermogen heeft wat vaak te hoog is voor een gemiddelde (tussen) woning waardoor het toestel meer aan uit gedrag gaat vertonen.
    Wat ook grote invloed heeft is het afgifte systeem, grotere radiatoren of vloerverwarming is voordeliger stoken dan een kleine radiator of een radiator geplaatst in een ombouw tevens dient de installatie waterzijdig in balans te zijn. Dit omdat de ketel dan met hogere temperaturen moet stoken en dus buiten het hr bereik stookt en ook meer gas zal verbruiken. Al met al zijn er veel factoren die van invloed zijn en is zo 1 op 1vergelijken erg lastig.

Wat het iets makkelijker kan maken is eea om te rekenen naar gasverbruik per graaddag maar hierin is het warmwater verbruik weer een variabele.

Login

Je wachtwoord vergeten?
    Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
    or Log in via
    Back
    Bovenaan Onderaan