15.1 Kw fornuis

Dag allemaal,

Ik heb een vraag over het aansluiten van een nieuw inductie fornuis. Ergens dit jaar gaan wij de keuken verbouwen en daar willen we een inductie fornuis (Ilve Professional plus 90cm 1 oven) in plaatsen. De aansluitwaarde is 15.1 kW en ik ben bang dat dit niet kan in onze woning.

Wij krijgen een 3*25A aansluiting met een 3-fase kookgroep van 20A, maar dan kom ik maar op 3*20*230=13.8 kW. Ik ben bang dat het fornuis dan niet goed zal werken, of geldt de getoonde 15.1 kW alleen als je alles (6 pitten én de oven) op vol vermogen gebruikt?

Alvast bedankt!

Een 3fase kookgroep is max 16A. 20A als eindgroep is namelijk niet toegestaan achter een 25A hoofdaansluiting.

Wat wel zou kunnen is dat het fornuis op 3x 400V (krachtstroom) werkt. Dan heb je 19 kW ter beschikking.

Een kookplaat voor de horeca heeft daarom eigenlijk niets te zoeken in een woning.

Het is geen horeca fornuis, professional plus is gewoon de naam van de lijn. Als je kijkt naar Falcon of AGA inductie fornuizen ga je ook makkelijk naar dat vermogen toe.

Volgens de elektricien is het wel mogelijk een 3*20Akookgroep aan te sluiten, schijnt vaker gedaan te worden

Dat het gedaan wordt, wil niet zeggen dat het volgens de regels is. En die regels... die zijn niet voor niets zo ingesteld.

Betaalt de beste man ook de kosten voor het vervangen van de hoofdzekeringen (achter het met zegelrecht afgesloten deel) van de netbeheerder? Of krijg je die garantie nu net weer niet van hem....?

P=UxIx1.73
15000=400xIx1.73
I=15000/400x1.73
I=21.7A
dat betekend dat de groepzekering 25A moet worden en dus de hoofdzekering 50A.

check. Ik had geen rekening gehouden met de factor 1,73.

Kwam trouwens deze link tegen met een handig tabelletje:

Probleem van TS is dus de te grote aansluitwaarde. Bij dit apparaat zal hij dus de hoofdaansluiting moeten verzwaren om het toestel volgens de specs te gebruiken. Daarmee wordt eigenlijk al aangetoond dat dit toestel niet in een woning thuis hoort...

Bij verdeling over meerdere eindgroepen (oven en kookplaat separaat) kun je met gelijktijdigheid werken:
De gelijktijdigheidsfactor van een huisinstallatie noemt men ook wel de RDF, dit is de afkorting van Rated Diversity Factor. Het is de verhouding tussen de maximale gelijktijdige belasting van een groep elektrische toestellen of verbruikers binnen een bepaalde periode. Dit drukt men uit in een numerieke waarde of in een percentage.

Als er tussen de fabrikant van de schakelinrichting en de gebruiker geen afspraken zijn gemaakt over de werkelijke belastingstromen dan kun je uitgaan van de in de tabel 101 genoemde mogelijke gelijktijdigheid berekening.

• 2-3 afgaande groepen – mogelijke gelijktijdigheid 0,8
  • 4-5 afgaande groepen – mogelijke gelijktijdigheid 0,7
  • 6-9 afgaande groepen – mogelijke gelijktijdigheid 0,6
  • >10 afgaande groepen – mogelijke gelijktijdigheid 0,5

Dat gaat natuurlijk niet op voor 1 eindgroep, deze is nu gewoon te zwaar, dit gaat over de totale belastbaarheid, alle groepen bij elkaar en dan de gelijktijdigheid, rekening houdend met selectief beveiligen.

Bedankt voor alle reacties!

Zojuist de fabrikant nogmaals gesproken. Deze gaf aan dat het fornuis alleen de 15.1kW trekt als alle kookzones én de oven op vol vermogen incl powerboost functie aanstaat. Hun ervaring is dat mensen thuis een 3*25A hoodzekering hebben en het fornuis dan op of 3*16A kookgroep of 3*20A kookgroep zetten.

Waarom zou je zo een zwaar inductiefornuis kopen ? Er zijn ook zat modellen met een lagere aansluitwaarde die wel gewoon geschikt zijn en ook prima werken.

Je kunt dit makkelijk veranderen dus waarom niet.

Bijv van Pelgrim de IF960RVS . Je bent goedkoper uit en onderdelen en technici zijn makkelijk te vinden bij eventuele defecten.

De keukenboeren willen graag exclusieve en dure merken verkopen omdat ze hier meer op verdienen.

Maar feit is dat technisch gezien deze apparaten niet veel meer waard zijn. Je betaald grotendeels voor de naam en de exclusiviteit.

Bovendien na jaren schroeven kan ik je vertellen dat alles wat uit italië komt niks waard is qua huishoudapparatuur. Het pretendeert high-end maar is juist poppenspul.

Ze hebben namelijk allemaal printjes uit china, inductiespoelen van koper, heteluchtelementen uit dezelfde fabrieken enz enz.

Sowieso zou ik een vrijstaand fornuis afraden. Ik zou gaan voor een inbouw kookplaat 90cm met een inbouw oven 90cm. Dan ondervang je dat je als je oven kaduuk is je kookplaat ook niet werkt en andersom. Plus je hebt lang niet zo veel vermogen nodig voor je kracht groep. En belangrijkste nog dat je kan kiezen voor een degelijk merk zoals bijv bosch of siemens. Schoonmaken en houden van een vrijstaand fornuis is ook geen pretje overigens.

Want zodra er iets kapot gaat en je moet 400 euro betalen voor een elementje is het toch huilen bij zulke keukenmerken en moet je er 12 weken op wachten wrs.

Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan