Tegels verven; schuren en aflakken

Christiaan25

  • #1
Ik ben bezig met het verven van een tegelwandje (180 hoog, 90 breed) op zolder, waaraan een wastafel hangt. De tegels waren donkerbruin gebloemd (niet echt mijn smaak...) en ik maak ze nu wit.

Ik heb ontvet, vervolgens tegelgrondverf van Ala******* gekocht en aflak van hetzelfde merk. Nu vraag ik mij af:

1. Moet tussen het gronden en aflakken nog geschuurd worden? Lijkt me dat dan de verf er zo weer af is ...

2. In 1 keer dekken zal met aflakken wel niet lukken, dus ik zal 2 keer gaan aflakken. Hier tussendoor schuren?

3. Aangeraden wordt om de voegen eerst met kwast te verven en dan de rest te rollen. Dit heb ik toegepast bij het gronden, maar dan zie je veel ongelijke dekking: de randen van de tegels had ik immers al met de kwast geraakt, de rest van de tegel niet. Moet ik dit met aflakken weer zo doen, eerst de voegen met de kwast, of nu alles in 1 keer rollen?
 

Fiesiekus

  • #2
Tussen de lagen lichtjes opschuren met heel fijn schuurpapier en bij voorkeur nat (dus met waterproof schuurpapier). Ik zou alles gewoon rollen, 2 lagen.
 

Christiaan25

  • #3
Inderdaad is alles rollen en niet eerst met de kwast de voegen schilderen veel beter gebleken. Wat dat betreft had ik dat met gronden ook moeten doen en niet de aanwijzing op het blik moeten opvolgen. Ik heb nu twee keer afgelakt met alleen de roller. Toch zie je nog hier en daar vaag de ondergrond / verschil in dekking door de laklagen heen. Ik ga dus nog een 3e keer rollen ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu