Tegellijm verwijderen van tegels voor hergebruik tegels

A

Anonymous

Gast
  • #1
Ik heb een 600-tal oude tegels van muur verwijderd die er 10 jaar geleden met tegellijm opgeplakt waren. Nu moet de tegellijm van de achterkant af om de oude tegels (gebakken klei) opnieuw te kunnen gebruiken.

Heb met haakse slijper geprobeerd, gaat wel maar is een heidens werk en enorm stoffig. Wie heeft een suggestie om dit snel en goed te doen? Hartelijk dank.
 
A

Anonymous

Gast
  • #2
Tja dat wordt een hele klus!

Ik denk dat die slijper een van de weinige mogelijkheden is. Maar de tegel loopt vrij veel gevaar te breken! Je zou eens kunnen proberen wat die lijm doet als je een tegel eens een nacht in het water legt. Er bestaan middelen om tegellijmresten van tegels af te halen, maar dat is bedoeld voor een paar dagen later, niet voor 10 jaar... Toch kun je even kijken op deze site wie weet hebben ze iets bruikbaars.

Op een andere (klus)site zag ik nog de volgende suggesties: afbijtmiddel, een schraapmachine die te huur is bij de bekende verhuurbedrijven, een grote schuurmachine, lijmrestenverwijderaar.

Ik kan je natuurlijk niet zeggen of één van deze 'tips' succes heeft, de betreffende vragensteller heeft nooit gezegd of het gelukt was!
 
A

Anonymous

Gast
  • #3
Beste airst, ik denk dat de simpelste oplossing de volgende is. Veel te veel werk om zoveel tegels te kuisen. Je bent beter af met de tegels in plaats van in de lijm in de mortel te plaatsen en gewoon er voor zorgen dat de zijkanten van de tegels vrij zijn van oude lijmresten.

Veel succes .
groeten mark.
 
A

Anonymous

Gast
  • #4
Da's een goeie, Mark!

Maar dat is natuurlijk wel een vak apart, een amateur (zoals ikke) lijmt de tegels, een echte vakman zet ze, met mortel. Moet je dus wel kunnen. Maar misschien is het de moeite waard te informeren wat een tegelzetter ervoor zou vragen!
 
A

Anonymous

Gast
  • #5
(ik verzin maar iets hoor maar;)

Als het kleine tegels zijn, meestal wel die oude kleitegels, kun je ze misschien zagen. Grote watergekoelde tegelzaag huren, mal maken waar zo'n tegel op zijn smalle kant stabiel in kan staan en dat net de oude lijm er af zagen. Als het echter alleen om lijm gaat en dus geen klont specie die er op zit zoe ik ze gewoon in de mortel leggen/zetten of desnoods in een dikke laag tegelijm super.
 
A

Anonymous

Gast
  • #6
Hallo,

Alle tegellijm is eraf!

Heb uiteindelijk het juiste middel gevonden, nl met een afbrander de tegellijm verhitten en dan met een beitel afschrapen. Het ging vlot en was niet moeilijk. Ook had ik geen enkele breuk.

:P In ieder geval bedankt voor al jullie tips. :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu