Steigerhout tafel lakken of beitsen?

Fry35

  • #1
Hoi

Ik heb een buitentafel van steigerhout gekocht. Mij werd verteld dat die zonder behandeling na vijf jaar niet meer mooi is als je hem buiten in weer en wind zet. Dus nu wil de tafel behandelen. Ik wil eigenlijk geen kleur en geen glans maar de oorspronkelijke kleur en look van het steigerhout handhaven. Verder heb ik ook geen flauw idee of ik nu (mat) moet lakken of beitsen voor het beste effect. Wat ik dus eigenlijk wil: zonder dat je verschil met het originele hout(kleur) ziet de tafel weers/regenbestendig maken. Wat kan ik hiervoor het beste doen? En is 1 laag lak/beits genoeg of moeten het meerdere lagen zijn?

bedankt alvast!

Steven
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Vernissen.
 

Tealon

  • #3
Ik zelf een buitentafel in de wasolie staan. Vindt het mooier dan lakken, maar is wel onderhoudsgevoeliger. Maar aangezien ik mijn tuinmeubels elke lente even een onderhoudsbeurt geef is dit geen probleem.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
De vragensteller wilde graag weten of een laag lak/ of beits voldoende zou zijn.
 

Tealon

  • #5
En dan mag ik geen advies geven voor een andere methode/materiaal? De vraagsteller vroeg namelijk geen verkleuring en goede weersbestendigheid met een afwerkmiddel. Gezien het feit dat lak erg krasgevoelig en snel verkleurt, raad ik hem aan om wasolie te gebruiken, met in het bijzonder weisgrund. Deze geeft namelijk minimale verkleuring en goede bescherming.

Als je namelijk goed kijkt is de vraag ook:
Ik wil eigenlijk geen kleur en geen glans maar de oorspronkelijke kleur en look van het steigerhout handhaven
Mijn ervaring is dat dit niet te bereiken is door te vernissen maar dat je beter wasolie weisgrund in combinatie met een naturel matte afwerklaag kan gebruiken.
 

Mauzer

  • #6
In grote lijnen zijn de verschillen tussen lak en beits het volgende:

Lak# harsrijk, hoog bindmiddelgehalte, weinig vulstoffen
deze geeft een afsluitende laag en is niet gevoelig voor 'verkrijten'/'verpoederen.
omdat deze laag afsluitend is moet het hout alzijdig goed afgesloten worden, zodat er geen vocht in kan komen (dus ook de onderkant, kopse kanten, houtverbindingen enz) dit kan dus alleen als je alles goed behandeld, voor het in mekaar wordt gezet.
als er vocht onder de verflaag kan komen, en de zon schijnt erop zal het vocht niet kunnen verdampen door de verflaag heen, waardoor bladders ontstaan.


Beits# heeft in verhouding meer vulstoffen (krijt), is dus ook dikker en is daardoor ademend, dit heeft als voordeel dat er niet snel sprake zal zijn van bladdervorming (alleen extreme gevallen)
MAAR, omdat hier deze vulstof in is gebruikt zal deze eerder last hebben van 'verkrijten'/'verpoederen' van de laag

dus beide producten hebben een voor- & nadeel

betreft geen glans;
lak heb je in zijdeglans & hoogglans (en somige merken verzinnen ei-glans enz.)
beits is meestal 'halfglanzend' en verliest in de loop der tijd zijn glans helemaal tot mat (maar als ie helemaal mat is, is ie weer toe aan een nieuwe behandeling...)

Betreft geen kleur;
als je 'kleurloos' koopt, betekend dit dat er geen pigmenten inzitten maar NIET per defenitie dat het geen kleur geeft.
hiermee heeft het bindmiddeltype te maken, kies je bijvoorbeeld voor een 'alkydhars-bindmiddel' krijg je toch al enige kleur, een 'Lijnolie-bindmiddel' zal nog geler zijn van zichzelf, en hiervan worden ook mixen gemaakt, een Polyurethan-bindmiddel geeft (van de syntetische varianten) geloof ik de minste kleur (maar wordt in beits eigenlijk nooit gebruikt omdat polyurethan slijtvast is en de 'krijt' werkt dit flink tegen)
kies je voor een watergedragen systeem zul je niet of nauwelijk kleur krijgen, denk hierbij aan een bindmiddel als 'acryl', of beter nog 'alkyd-emulsie' deze zijn het minst kleurend.

er zit in deze bindmiddelen ook nog verschil in de hardheid/elasticiteit
mogelijk ook iets om rekening mee te houden...

nu hebben we hierboven enkel de 'filmvomende systemen' besproken, een impregnerend systeem behoord ook tot de mogelijkheden (dus een dunnere soort (eigenlijk altijd een beits-soort) maar dit geeft geen bescherming voor de lange termijn...

Hoop dat je met deze informatie de juiste keuze kunt maken.

Maurice
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu