HR++ glas afdekken

Ivo41

  • #1
Beste klussers,

Vorig jaar is mijn (huur)woning voorzien van HR++ glas. Er is toen bij gezegd dat hier geen folie opgeplakt mag worden in verband met het risico op een thermische breuk.

Ik heb één raam die ik toch graag wil afsluiten vanaf de binnenkant. Dit raam (ca. 2.20 hoog en 70 breed) zit in een kleine nis van 18 cm diep. Is het mogelijk om dit met een houten plaat te doen op 18 cm afstand van het raam?

Het zou betekenen dat er tussen de plaat en het raam een lege ruimte zit. Ik vraag me af of er risico’s zijn door warmte/vocht wat niet weg kan. Eventueel kan ik aan de onderzijde ruimte laten voor ventilatie, maar aangezien warme lucht stijgt weet ik niet of dat zinvol is.

Op zich staat er niet veel zon op dat raam, alleen in de zomer namiddag en begin avond.

Heeft iemand hier een idee wat wel of niet kan?

Groet Ivo
 

De Bob

  • #2
Kijk eens hier.

Een normale anti inkijk raamdecoratie folie b.v. "matglasfolie" wordt hier in de wijk al jaren gebruikt, eerst op trippel glas, nu op het nieuwe HR++ glas, en op de binnenkant nat aangebracht.
Ik heb op 5 ramen verschillende decoratie foli.


Commerciële link vervangen door neutrale link, mod.
 

Ivo41

  • #3
Dank, goed om te weten! Maar het gaat mij er ook om dat ik de lengte van de muur kan benutten. De nis zit op een redelijk onhandige plek en ik heb het licht daar niet nodig. Dus ik wil het sowieso dicht maken als dat kan.


Een quote is overdreven als de tekst er net boven staat, mod.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Controleer of de folie geschikt is voor HR++.

Er zit een verschil in een houten plaat ervoor of een folie erop. Een houten plaat ervoor zorgt voor een enorme toename in temperatuur achter het glas. Dat lijkt me niet bevordelijk. Geeft ook risico op condens problemen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu