15x15 paal tegen gevel

Piotrusc

  • #1
Ik ga naast het huis 2 tuinhekken/landhekken plaatsen. Het hek komt tussen 2 15x15 douglas palen. 1 paal komt tegen de gevel, een hek tegen de half-steens garage en het andere hek tegen de gevel van de woning (spouwmuur).

Hoe kan ik de paal tegen de gevel het beste plaatsen ? Voor 2 derde ingraven of minder diep ingraven en verankeren aan de muur ?

De hekken zijn resp. 1.5m en 1.25m.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik zou de paal aan de muur bevestigen met houtdraadbouten en een goede plug. Liefst RVS met een grote carrosseriering onder de kop.

U kunt de paal aan de onderkant gewoon in de grond laten doorlopen. Een afgezaagde paal ziet er niet mooi uit.
 

Piotrusc

  • #3
Is een chemisch anker ook geschikt voor deze toepassing ? En welk type zou je dan adviseren ? Ingraven lijkt geen optie omdat ik op 50 cm op een riooleringsbuis uitkom.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
De paal hoeft alleen maar voor het oog in de grond, niet voor de stevigheid. 20 cm is dus diep genoeg.

Een chemisch anker kan uiteraard ook heel goed. Lees daarvoor wel de instructies op de verpakking. Boor de gaten in de paal, neem de gaten over op de muur en boor ze daar verder. Chemisch anker plaatsen en de palen gelijk om de draadeinden schuiven tot de boel hard en belastbaar is. Dan zitten de draadeinden altijd goed gepositioneerd.
 

Piotrusc

  • #5
Bedankt Bert ! Ik ga het op deze manier uitvoeren.
 

Piotrusc

  • #6
Ik heb chemisch anker capsules gevonden in de maat M8 maar draadstangen in de maat hebben overal een lengte van 110mm. Zijn er ergens langere varianten te krijgen ? Ik zie dat draadeind dat als "ankerstang" wordt verkocht een zeskantkop heeft om het in het anker te draaien. Zou ik ik gewoon draadeind kunnen gebruiken ?

Ik zie wel "doorsteekankers" (=keilbout ?) in lengtes van 178mm, dat zou nog een optie zijn als ik de bouten 5cm verzink in de paal. Of is dit een minder sterke constructie ?
 

De Bob

  • #7
Een chemische spuitanker gebruiken, daar kunt u de draadeinden op de goede afgezaagde lengte in plaatsen zonder te draaien/mengen.
Veel makkelijker.

Standaard chemische/glaspatronen ankers zjn hiervoor te kort, langere varianten zijn er wel te koop, maar weinig in de bouwmarkt.


Wilt u een glaspatroon wil gebruiken, dan een draadeind in de boormachine plaatsen, en het zo in het patroon al draaiend plaatsen, het draaien is noodzakelijk om de inhoud van het anker te mengen.

Draai eerst een moer met ring op het draadeind, als u hem later op maat wil zagen, krijgt u de moer er wat lastiger op.
 

Piotrusc

  • #8
Ik heb de paal vastgezet met 4 draadeinden, 8 cm gaten in de steen, spuitanker en binnen een paar minuten muurvast. Dank voor de tips !
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu