Nieuw slot voordeur

BasRonin

  • #1
Hallo allemaal,

Ik wil een nieuw slot op mijn voordeur plaatsen maar zie even niet de juiste optie.

Mijn woning stamt uit de jaren 70 en ik heb een naar binnen draaiende voordeur met een oplegslot. De voordeur heeft tevens een secustrip gemonteerd.

Door deze secustrip is de afstand gemeten vanaf de cilinder aan de buitenzijde van de deur tot de secustrip een cm of 2. Doordat dit zo enorm strak tegen elkaar aan zit zie ik geen optie een nieuw oplegslot te monteren met een anti kerntrek rozet omdat dit rozet te groot is en dan knelt met de secustrip. Dit rozet zit bij een nieuw oplegslot bijgeleverd en zonder een dergelijk rozet is de inbraakwering in mijn ogen minimaal en verliest het zijn effect.

Bij een kluszaak waar ik informeerde werd me verteld dat ik het oplegslot dan ook zou kunnen vervangen voor een insteekslot, ik zou dan geen last hebben van de ruimte tussen de cilinder en de secustrip. Toen ik thuis kwam en de situatie nog ff bekeken heb bedacht ik me dat een eventueel vervangend insteekslot met een veiligheidsbeslag nog meer ruimte in beslag neemt dan een rozet aan de buitenzijde van de voordeur. Ook dit past volgens mij dus niet omdat de secustrip dan in de weg zit. Het probleem zit hem dus echt aan de buitenzijde van de voordeur door de gemonteerde secustrip.

Volgens mij is dit een hele abnormale situatie maar ik kom er niet uit hoe ik dit kan oplossen.

Iemand een idee om me op weg te helpen? Ik ben niet zo thuis in de slotenwereld maar het huidige slot is dermate gedateerd dat ik het gevoel heb dat de voordeur niet bepaald inbraakwerend is en wil dat toch graag aangepast hebben.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Een insteekslot heeft een veel grotere doornmaat dan je huidige slot. De doornmaat is de afstand van de voorkant van het insteekslot (zeg maar de kopse kant van de deur) tot aan het hart van de cilinder / deurkruk.

Hoe groter de doornmaat is, hoe verder het beslag (dus deurschild, kruk en cilinder) naar het midden van de deur komen. Daarmee creeer je ruimte voor goed veiligheidsbeslag, zonder dat de strip in de weg zit.

PS: als je voor een insteekslot kiest, overweeg dan om gelijk een meerpuntssluiting te nemen. Dit is een insteekslot (halverwege de deur) met daaronder en daarboven een extra (kleiner) insteekslot op ongeveer 1/3 en 2/3 hoogte van de deur. Deze zijn aan elkaar gekoppeld en met 1 cilinder (sleutel) bedien je alle 3 de sloten tegelijk. Knippen en opzetsloten zijn hiermee overbodig en alles netjes weggewerkt in de deur zelf. En bovendien maximale veiligheid (SKG ***) in combinatie met veiligheidsbeslag met anti-kerntrekbeveiliging en veiligheidscilinder.

PS 2: ik heb vorige week 35 kg aan meerpuntssluitingen, veiligheidsbeslag met anti-kerntrekbeveiliging en veiligheidscilinders binnen gekregen (7 buitendeuren). De timmerman is er een dag of 2,5 - 3 zoet mee om het te monteren, maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het niet fijn is als er ‘s nachts 2 man je huis binnen komen met een sjaal over hun gezicht. En het zorgt er gelijk voor dat alle deuren en kozijnen weer netjes geverfd moeten worden :).
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Hoeveel millimeter is de rozet te groot?
 

BasRonin

  • #4
@BertPleizier bedankt voor je info. Ik zie een nieuw insteekslot toch niet zo zitten, door de infrezing van het oplegslot ben ik toch bang dat het nieuwe insteekslot dan hoger geplaatst moet worden door de broosheid van dat stuk van de deur waar nu het oplegslot zit, dan wordt eea echt te hoog.

@Jan, ik ga straks even exact opmeten hoe of wat, ik heb gemeten dat ik vanaf de diameter van de buitencilinder exact 2cm ruimte heb tot de deur. Ik zou dus theoretisch een rozet van 4cm diameter kunnen pakken. Ik zie dat die anti kerntrek rozetten 62mm diameter hebben dus dat is te groot..
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
Het nieuwe slot komt net zo hoog. En hout wordt niet brozer hoor.
 

BasRonin

  • #6
@BertPleizier, je bedoelt dat het ingefreesde hout van het oplegslot dichtgemaakt kan worden en in deze combinatie van nieuw geplakt hout en het oorspronkelijke hout een insteekslot uitgebeiteld kan worden? Ik heb het idee dat dat lastig wordt maar als jij de ervaring hebt dat dit gewoon kan..

Ik baal er echt van dat ik op een cm na niet gewoon zon rozet kan plaatsen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #7
Hoe diep zit het oplegslot in je deur?
 

BasRonin

  • #8
@BertPleizier, ik heb het oplegslot er even afgehaald, maar het valt mee met de hoeveelheid hout wat eruit is, het is alleen aan de kopsekant een paar mm, echter.. nu lees ik overal dat een insteekslot alleen mag bij een deur van minimaal 40mm dik, mijn deur is drumroffel 38mm dik.
Een steekslot zou een dergelijke deur teveel verzwakken.

Wat moet ik nu? Ik heb bekeken of de anti inbraakstrip dunner zou kunnen, maar het meest compacte model is net zo compact als de strip die er nu op zit.

Zijn er uberhaupt nog mogelijkheden om mijn slot op een juiste wijze veiliger te maken? Iemand die misschien hele compacte anti kerntrek rozetten weet te vinden?

Ik zie bijzetsloten niet per se zitten, maar als het niet anders kan is het wat het is..
 

BasRonin

  • #9
Ik kwam deze nog op internet tegen, zou dit geen optie zijn?Dit rozet is 3cm breed en zou moeten passen. Zou dit over de cilinder van een oplegslot passen? Is dit zo inbraakveilig of moet hier nog een extra rond rozet omheen?


EDIT: Dit zal vast niet werken daar het bedoeld is voor een normale cilinder en niet voor een oplegslot cilinder ding.. weet ff niet de juiste benaming.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ik heb ook een buitendeur van 39 mm dik. Zit gewoon een insteekslot in en straks een meerpuntssluiting.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
U zou een stukje aan de onderkant van de rozet weg kunnen vijlen/slijpen ter dikte van de secustrip zodat de rozet dan er overheen te plaatsen is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu