Sony STR-DE185 Uitgang valt uit

FloVo

  • #1
Ik heb een Sony receiver met twee stereo uitgangen (STR-DE185, 100W per kanaal). Nu is de eerste uitgang al buiten gebruik omdat het linkerkanaal uitviel. De tweede uitgang begint nu af en toe hetzelfde verschijnsel te vertonen. Een flinke tik op de kast en hij doet het weer. Ik denk zelf aan defecte uitgangsrelais. De leverancier zegt: "Nieuwe kopen, reparatie is veel te duur". Maar als het inderdaad de twee uitgangsrelais betreft is dat eenvoudig (ook door mijzelf) te verhelpen. Kan iemand mij daarin raden?
 

Johnie

  • #2
Losse contacten op de print
kijk de print goed na met vergrootglas desnoods
 

Lennn

  • #3
Ik was opzoek naar een probleem met mijn wasmachine en kwam dit tegen. Daarom heb ik me even geregistreerd (hopelijk vind ik mijn probleem ook).

Ik heb zelf de str-de475 gehad met 5 speakers. Na een tijd vielen de achter speakers uit. Nieuwe receiver gekocht van yamaha en de sony als stereo versterker gaan gebruiken bij mijn vriendin. Na een jaar vielen ook de voorspeakers uit dus ben ik eens gaan googelen.

Het zijn dus de speakerrelais. Dat zijn blauwe blokjes vlakbij de speakeruitgangen op de printplaat. Na verloop van tijd gaat het soldeer kapot waarmee ze onder op de plaat zijn vast gesoldeerd. Dat verklaart ook waarom een klap op de versterker even kan helpen. Je kan het zo zien als je de plaat omdraait. Alle kapotte contactpuntjes opnieuw gesoldeerd en alle speakers deden het weer. Zo zien ze eruit:



Als de versterker alleen een stereo uitgang heeft zal er 1 relais zitten denk ik. Bij dit voorbeeld is er 1 voor front, 1 voor rear en 1 voor center.
Is in een uurtje gedaan incl het demonteren en monteren van de versterker want alles moet er uit. Een nieuwe versterker kopen lijkt me zonde en dat is in een uurtje snel verdiend. Succes ermee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu