Oranje gele vlek op licht vinyl

Anouk

  • #1
Ik zag een oranje gele vlek op licht (bamboenerf) kleurig vinyl.
Helaas weet ik niet waar dit vandaan komt, misschien van echte rotan die ik boven het bad doorgespoeld had en die gelekt heeft. Of van één of andere andere stof, zeep of iets dergelijks.

Hoe kan ik dit nu verwijderen? Met water hard wrijven werkt niet. Is er een bepaald middel wat ik kan proberen?

Graag tips, het is nieuw vinyl, hartstikke mooi en ik vind het erg jammer.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Probleem is dat je niet weet waarvan het gekomen is...
Zeggen wat het beste middel is, wordt dus wat lastig.

Je zou even op een apart stukje vinyl (misschien heb je wat over?) kunnen proberen in hoe ernstige mate bleekwater het vinyl verbleekt.

Is dat niet té erg, dan kun je met een kwastje of sponsje verdund bleekwater aanbrengen op die plek. Let op de handen, dus draag rubber handschoenen, en kijk uit dat het niet in je ogen spat.

Gaat het ermee weg, spoel het dan af met een vochtige spons op het moment dat het voldoende is weggetrokken, om te voorkomen dat de blekende werking verder gaat.

Is eigenlijk het enige middel dat ik zo kan bedenken, maar geen enkele zekerheid dat het helpt... :(

Is het eigenlijk vinyl op de vloer (denk ik) of vinylbehang op de muur?
 

Anouk

  • #3
Dank, het is vinyl op de vloer. Om het op 'echt' bamboe te doen lijken, is er in de fabriek ook al met wat bleek gewerkt denk ik, want er zitten als je goed kijkt en heel dichtbij, witte vlekjes op.

Ik ga dit proberen.
Wat is de reden dat bleek voor de handen slecht is?
Ik heb wel schoongemaakt zonder handschoenen met bleek, de badkamer bijvoorbeeld.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Bleekwater bevat giftig chloor.
Daarnaast tast het je huid aan, die wordt daar heel zacht van.

Zal ook vast wel op de fles staan: geen contact met huid en/of ogen...
Niet inademen.

Chloor Bleekwater
Wikipedia/chloor schreef:
Gasvormig chloor is irriterend aan ogen en luchtwegen en kan brandwonden veroorzaken op de huid. Bij een concentratie van slechts 3,5 ppm is chloor al te herkennen aan de geur; chloor kan acuut dodelijk zijn bij 1000 ppm maar langdurige blootstelling (40 uur per week) moet niet hoger zijn dan 0,5 ppm.

Bij het mengen van chloor met urine, ammoniak of andere schoonmaakmiddelen kunnen zich giftige mengsels vormen van chloorgas en stikstoftrichloride, daarom moeten deze combinaties vermeden worden.
 

Anouk

  • #5
Deze vinyl kan zelfs tegen bleekwater (chloor)!

Verder weet ik niet wat te doen, dus ik laat het maar.

Ps Chloor en urine zou een giftige damp produceren, wel vreemd dat een bekend merk nu chloor maakt die 5 dagen lang werkt. Dan ontstaan er dus giftige dampen? :roll:

Ik ben niet zo voor al die chemische troep maar het werkt wel erg goed als je het over schoonmaken hebt, bijv. van wastafels, kranen etc. :?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Beste Anouk,

Misschien wordt bij zo'n product de chloorafgifte in hele lage mate gedoseerd, wie zal het zeggen. Het is echter niet aan de orde om over bepaalde producten te gaan discussieren of het wel of niet een gevaar oplevert.

Chloor is en blijft, wanneer je er teveel van naar binnen ademt (en dat is al heel snel) een zeer gevaarlijk middel, en in combinatie met bepaalde andere middelen kan het zelfs dodelijk zijn.
 

Anouk

  • #7
Prima hoor Klusidee Kees, ik ben blij dat ik dit weet!

...zwembaden, chloorluchten en mensen die erin plassen....geen beste combinaties dus :cry:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Dat zijn zéér afgepaste hoeveelheden "chloor", samen met een aantal andere chemicaliën die de schadelijke effecten van chloor neutraliseren..
Zeker geen huishoudchloor!

Zie bijv. dit artikel
Artikel helaas niet meer online mod.

Verder moet je zelf maar bepalen wat je wel of niet met chloor doet, het is jouw gezondheid.

Discussie gesloten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
5
Gerelateerde onderwerpen
Gele gevelstenen reinigen

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu