Naisoleren binnenwand

Forno

  • #1
Ik heb eigenlijk twee vragen.

1e. Mijn balkkoppen van de 1ste verdieping liggen op een halfsteensmuurtje, met kieren rondom. Daar komt dus gewoon koude buitenlucht door. Dit wil ik gaan afdichten (en later isoleren). Met welk materiaal kan ik dit het beste afdichten? Met kit? Of gewoon met een voegspijker en specie? Misschien is het ook nog verstandig om er een dikke laag menie vooraf overheen te smeren?

2e. Als ik de woning van binnenuit isoleer, moet ik de isolatie ter plaatste van de balkkoppen (oplegging) strak tegen het metselwerk en rondom de balk plaatsen? Of moet ik een kleine luchtspouw maken? Die vraag geldt ook voor de balk die langs de muur loopt. Daar zit maar ongeveer een centimeter tussen. Moet daar nog isolatie of PUR tussen? Dit in verband met het gevaar van eventuele inwendige condensatie in de balk?!

PS:Natuurlijk alles voorzien van dampremmende folie aan de warme zijde en naden onder en boven afkitten.
 

Fiesiekus

  • #2
Even een vraag: je hebt 1 muur en dat is een halve-steen (buiten?)muur?
 

Forno

  • #3
Jep, een halve-steen buitenmuur. T'is een oudje dit huis. :)
 

MvanV

  • #4
1 Maakt niet veel uit. Pur is heel goed, maar kan knoeien en zet uit en geeft dan een zooi.
Menie zou ik zeker doen.
Ik zou het sowieso maar dichten omdat er anders insecten en ongedierte in kan gaan wonen, zeker na plaatsing van de voorzetwand. Ook is een dichtere muur een stillere muur.


2 Je kan er gewoon een wand voor zetten ja, een kier aan de kant van de buitenmuur is zeker aan te raden vanwege doortrekkend regenvocht.
 

Forno

  • #5
Pur? Da's nou niet de fraaiste oplossing mijns inziens. De kopse kant van de balk is gewoon zichtbaar vanaf de buitenkant. Zie je van die lelijke groene purbandjes links en rechts van de balk, die later donkerbruin verkleuren.

Doortrekkend regenvocht is niet aan de orde. Er hangt een bakgoot ruim over de balkopleggingen heen. Het gaat me speciek om eventuele inwendige condensatie in de balk zelf. De kopse kant ligt immers open en bloot (hetzij regenvrij) in de buitenlucht. Het was altijd ongeïsoleerd, dus een gelijkmatige temperatuursstijging cq -daling in het materiaal zelf. Als je het gaat isoleren van binnenuit, lijkt me die lijn ter plaatste van de isolatie een scherpe duik te nemen. Is er dan kans op inwendige condensatie in de balk en hoe kan ik dit voorkomen?
 

MvanV

  • #6
Dan zou ik niks doen, of met cement, dat zie je nog het minst.


En qua isolatie: Je kan die balken van binnenuit vochtdicht afwerken om te voorkomen dat vocht naar buiten trekt en op die koude plek condenseert. Alkyd of latexverf doet wonderen, dat is redelijk dampdicht.

Overigens is het de vraag of het erger wordt door isoleren. Condenseren doet iets op koude plekken, en de balk zal gemiddeld eerder warmer worden.
Het was altijd al een condensplek vermoedelijk.
 

Forno

  • #7
Geen risico dat vocht dan van buitenaf in de kopse kant kan trekken en alsnog inwendig in het hout gaat condenseren? Of is dat gewoon een kwestie van een dikke laag menie erop?
 

Fiesiekus

  • #8
Forno schreef:
De kopse kant van de balk is gewoon zichtbaar vanaf de buitenkant. Het gaat me speciek om eventuele inwendige condensatie in de balk zelf. De kopse kant ligt immers open en bloot (hetzij regenvrij) in de buitenlucht.
Denk toch dat je dit grondig in de menie moet zetten. Vreemd, ik heb veel oude huizen " bewonderd", maar niet gezien dat balkkoppen aan de buitenlucht worden blootgesteld.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Ook zonder menie blijven de balkkoppen wel goed wanneer ze niet in de regen zitten, meestal zitten ze direct onder de goot en kan er geen water bij komen.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #10
Fiesiekus schreef:
Denk toch dat je dit grondig in de menie moet zetten. Vreemd, ik heb veel oude huizen " bewonderd", maar niet gezien dat balkkoppen aan de buitenlucht worden blootgesteld.
Even uit interesse: hoe zit dat dan normaliter bij halfsteenmuuren zonder binnenblad? Als de balkkoppen (bijv. van de verdiepingsvloer) niet doorlopen tot aan de buitenkant, waar steunen ze dan op?
 

Fiesiekus

  • #11
Ik bedoelde: als de buitenmuur halfsteens is, is er bijna altijd een binnenblad waarop de balken liggen.
 

Forno

  • #12
Dank voor de antwoorden.

Ik zet de balkkoppen ter plaatste de oplegging, in de menie en druk de isolatie er strak omheen dus.

@ Fiesiekus; er is geen binnenblad. Vroeger kon dat nog he. :mrgreen:
 

Fiesiekus

  • #13
Dat begreep ik ook wel, maar daarom was ik er niet minder verbaasd over.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu