Koolteer verwijderen van Singer naaimachine onderstel

Rufu

  • #1
Hallo klussers,

Mijn echtgenote heeft een (antiek?) onderstel van een Singer naaimachine op de kop getikt (geen komma achter onderstel!).
En wil er voor buiten in de tuin een soort tafeltje van maken.

Om mij echt te laten genieten mag ik het "opknappen", en overschilderen met Hammerite. Er zit echter koolteer op het frame. Vermoed dat Hammerite niet zal hechten.

Wil dit verwijderen, dacht da's klontjes. Helaas, helaas.
Heb reeds beproefd: Thinner, branden met vlam, rem-olie (Brake Fluid), zand-stralen (amateur gereedschap, compressor max. 10 bar).

Weet iemand nog een oplossing (behoudens prof.zandstralen)?

Met, bijvoorbaat, dank,

Rufu.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Wat dacht je van een veilingsite? :wink:
 

Rufu

  • #3
Jan ,

Wie of wat moet ik veilen. :shock:
 

EdP

  • #4
LOL

[serieus]
Tolueen zou een oplosmiddel voor verschillende teersoorten zijn, lekker giftig (en koolteer kankerverwekkend).
[/serieus]
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
De door Rufu gebruikte en niet tot een succes leidende thinner bevat voor een groot deel tolueen als werkend bestanddeel.

Vraag is dus of pure tolueen (alleen te verkrijgen via chemicalienhandels, denk ik, of bij sommige diepdrukdrukkerijen) meer zal helpen dan thinner...
 

EdP

  • #6
Tja ik was d'r al bang voor, maar toch maar de info gegeven. Misschien moet het langer inweken? Da's best moeilijk met een dermate vluchtige stof. Er stond ook iets over siliconenkit oplossen, dus misschien is kitverwijderaar een poging waard?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Als je het langer wilt laten inweken met een stof als thinner, kun je een lap (of keukenrolpapier) vochtig maken met thinner, en die er om heen wikkelen. Dan daarom heen aluminiumfolie, zodat het niet verdampt.

Dit zelfde geldt overigens voor het gebruiken van bijvoorbeeld afbijt: een folielaag eromheen voorkomt te snelle verdamping. Dat brengt me er trouwens op, dat je dat nog zou kunnen proberen: een goede soort afbijt...

Let op: een lap met thinner is dermate brandbaar, dat hij in het ernstigste geval van zichzelf kan ontbranden. Doe dit werk dus altijd buiten op afstand van het huis en bomen. En gooi de lappen niet zomaar in een prullenbak, maar laat ze goed uitdampen voor ze weggegooid worden!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Rufu schreef:
Jan ,

Wie of wat moet ik veilen.
Plaats foto's van beide, advies volgt dan.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #9
Is schrapen hier geen optie?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu