Is dit asbest? Vinyl onder vloer keuken

Pebbles1985

  • #1
Hoi allemaal,

Momenteel ben ik bezig met de renovatie van mijn keuken. Het is een oud huis, een monumentaal pand. Vorige week heb ik de huidige vloer uit de keuken verwijderd. Onder de huidige vloer vond ik een soort vinyl. Ik kon het vinyl er gemakkelijk uitscheuren..maar wel kwam het vinyl los van de onderlaag. Er bleef een soort lijmvloer met jute achter. Deze laag zat muurvast op het beton gelijmd. Na 2m2 bikken met een plamuurmes heb ik het opgegeven. Het jute kon ik wel lostrekken van het soort lijm. Nu vertelde iemand mij dat oude vinylvloeren ook wel asbest konden bevatten. Het vinyl scheurde wel, maar brak niet bij het dubbelvouwen.

Ik maak mij nu enige zorgen, aangezien ik alles onbeschermd verwijderd heb en mijn huis dus mogelijk met asbest besmet zou kunnen zijn.

Het kwaad is al geschied..maar toch de vraag... weet iemand of deze vloer mogelijk asbest bevat?

ps: mijn exuses als het bericht meerdere malen geplaatst is, maar ik kreeg het neit goed voor elkaar...





De laag onder het vinyl:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Dit lijkt linoleum of marmoleum.
Plaats ook even een foto van de bovenkant van de vloerbedekking.
 

Pebbles1985

  • #3
De bovenkant is te zien op foto 1. Een beetje groenig met patroontje...
 

Pebbles1985

  • #4
De onderkant is niet te zien...die is wit/geelachtig...en kleefde aan het soort jute achtige wat te zien is op foto 3. Is er een verschil in linoleum/ marmoleum en vinyl? Zoja, wat is het verschil? Nog bedankt voor je reactie!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Linoleum/marmoleum is een natuurprodukt op basis van lijnolie, hier is nooit asbest in verwerkt.
Bij mijn weten is er bij vinyl nooit een onderlaag van jute gebruikt.
Laat iemand die linoleum legt er even naar kijken om zeker te weten of het linoleum is.

Het is lastig spul om te verwijderen, het beste werken vind ik met een scherpe steekschop die zo plat mogelijk gehouden moet worden.
Met een hamerboormachine met beitelstand lukt het ook wel maar duurt het wat langer.
Om de laatste resten te verwijderen is handig de vloer met de lijmresten nat te maken, heel vaak lost de lijm dan op.
 

Pebbles1985

  • #6
Ik zal de stukjes eens meenemen naar een kenner die linoleum plaatst...wellicht kan ik het even bij een winkel vragen.

Kunt je linoleum/mamoleum wel oprollen? Want het is wel dermate soepel dat we de stukken vloer gewoon opgerold hebben. Het breekt dan niet. Er kwam ook geen zichtbaar stof af bij het verwijderen van de vloer.

Ik zit eraan te denken de nieuwe vloertegels gewoon op de oude vloerresten te verlijmen...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Linoleum wordt op rollen geleverd. :wink:
 

Pebbles1985

  • #8
Daar ben ik inmiddels ook achter...haha

Wel staat er op internet dat linoleum vanbinnen dezelfde kleur heeft als de bovenkant....en dat vinyl een toplaag heeft met kleur... Lastig, want dan denk ik wel aan vinyl...de binnenkant is immers wit. ik ben zelf echt een leek op dit gebied, hopelijk is er nog een vloerenkenner op dit forum.
 

Kacheltje

  • #9
Asbest zeil is te herkennen aan licht-grijze tot lichtbeige, soms licht-groene kleur van de asbesthoudende onderlaag, die het uiterlijk heeft van grof papier of karton. Bij ombuigen, met onderzijde buiten, barst de onderlaag zoals karton barst. Het uiterlijk is zeer divers en alleen te herkennen door analyse van de onderlaag. Asbesthoudende vinylvloertegels zijn tot omstreeks 1985 toegepast, meestal in vochtige ruimten als toiletten en keukens.

Een jute rug staat niet bekend als asbesthoudend.
Mocht je een deel losgetoken hebben wat wel asbest bevat is de ruimte inmiddels besmet. :oops:
 

Pebbles1985

  • #10
En mocht er asbest inzitten...hoe kan ik dan het beste handelen om de schade te beperken? Is alles goed schoonmaken bijv. voldoende?
 

Kacheltje

  • #11
In iedergeval niet verder gaan met het er uit halen.
Is er duidelijk jute te herkennen aan de rugzijde?
 

Pebbles1985

  • #12
De ondetlaag van het zeil was gewoon wittig/geel en glad...maar het kan natuurlijk zijn dat die onderlaag is blijven plakken op dat jute achtige spul. Al kon ik dat gewoon met mijn nagel indrukken. Het kwam meer als lijm over vermengt met wie zal het zeggen, dan als karton...
 

Pebbles1985

  • #13
Alles is er al uit...behalve de bruine resten op de vloer..die willen niet los...ik denk dat er jute in zit...het zijn vierkant geweven draden in een vierkantjes structuur...zou niet weten wat het anders is. Dat ' jute' kun je er wel uit trekken..dan blijft er weleen bruine laag nog achter. Het 'jute' scheurt makkelijk...stoft niet zichbaar...
 

Kacheltje

  • #14
Een karton of papierachtige laag kan duiden op asbesthoudend, enkel een test kan uitsluitsel geven of het asbesthoudend is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Ga met een stukje naar een vloerenlegger en laat hem eerst eens kijken voordat u zich bang laat maken, het is helemaal niet zeker dat het asbestzeil is.
Mocht de vloerenlegger tot de conclusie komen dat er asbest in zit dan kunt u alsnog passende maatregelen (laten) nemen.
 

Kacheltje

  • #16
Pebbles1985 schreef:
Alles is er al uit...behalve de bruine resten op de vloer..die willen niet los...ik denk dat er jute in zit...het zijn vierkant geweven draden in een vierkantjes structuur...zou niet weten wat het anders is. Dat ' jute' kun je er wel uit trekken..dan blijft er weleen bruine laag nog achter. Het 'jute' scheurt makkelijk...stoft niet zichbaar...
stijve, zeilachtige vloerbedekkingen met een harde, ruwe onderzijde met daarin een grofmazig juteweefsel, zoals linoleum zijn zelden asbesthoudend.
Een karton of papierachtige laag vormen een groter risico dat ze asbest kunnen bevatten.
 

Tiho

  • #17
Dat is ook een ander product, Novilon. Hieronder gebruikten ze asbestpapier. Linoleum is het nooit voor gebruikt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Laten we eerst eens het antwoord van de vloerenlegger afwachten, zo wordt het weer een topic dat onnodig lang wordt.
 

Pebbles1985

  • #19
Ik ben nu eerst tot dinsdag op vakantie...gisteren nog geen uitsluitsel kunnen krijgen. Heb een pakketje aangevraagd om een monster te laten analyseren. Maar mocht het asbest zijn, dan is het mij sowieso te duur mijn huis te laten schoonmaken door een bedrijf...maargoed eerst maar even afwachten. Ik houd jullie op de hoogte!
 

Kacheltje

  • #20
Een analyze is wel de enige methode om voor 100% aan te tonen of uit te sluiten of het product asbest bevat.
Er zijn elle lange lijsten met producten waarvan het bekend is dat er asbest in aangetroffen en er worden nog steeds nieuwe toepassingen ontdekt. Zoals laatst kanaleneiland groot in het nieuws was kwam door een nog niet bekende toepassing. Er is niemand die dat allemaal kan weten.

Schoonmaken kan met natte doeken elke ruimte tot op detail afnemen. Ga nooit stofzuigen want dan wordt het alleen maar erger. De gebruikte lappen doeken dienen ook als asbest afgevoerd te worden. Officieel hoor je bij weten dit kenbaar te maken dat de asbest mogelijk verspreid is.

Fijne vakantie alvast en we horen graag de afloop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu