Installatie keuken - strook van 5 cm

Maurice81

  • #1
Ik ben bezig met het samenstellen van een keuken bij de ikea

Nu heb ik een ruimte van ca 307cm (moet nog gestukadoord worden)
dus wij dachten de ideale samenstelling te hebben echter kregen wij wat info wat ons plan even leek te verpesten.

Wij hadden het volgende geplanned van links naar rechts.

ladekast 60cm -> kast 60cm (kookplaat in het blad) -> vaatwasser inbouw -> kast 60 (wastafel) -> koelkast inbouw

betreft hier dus de onderkasten, totaal zou je dus zeggen 3 meter bij elkaar, alleen werd ons verteld dat er het volgende bij komt.

-tussen de wand links en de lade kast moet een paneel van 15mm
-tussen de 1e en 2e en 2e en 3e kast ook (ivm de afwerking van de
kasten naast wasemkap kast die erboven hangt en korter is dan de hoge bovenkasten)
-tussen de laatste (koelkast kast) en de muur zou een 5cm dikke strook moeten

totaal zou er dus 9,5cm bij komen en dat is dus zo'n 2,5 cm te breed. dus zijn we nog maar even gaan meten thuis, maar die 9,5 ga ik echt niet redden, dus de oplossing van de ikea was dan neemt u toch een kast die 10cm smaller is..... dat vind ik dus geen gezicht.

maar nu vraag ik me bij nader inzien af wat het hele nut is van de strook van 5 cm, ik denk dat de enige reden kan zijn dat evt je deur niet helemaal max open kan van de koelkast.

Dus kortom, als ik van die 5cm nu is gewoon een paneel van 1,5 cm maak, dan past de boel wel, of vergeet ik iets in mijn redenatie en heeft het een andere reden dat er zo'n dik paneel tussen moet?

mvg Rolf
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #2
Dit is de grooste onzin die ik ooit gehoord hebt.
weet niet wie je dit wijs heeft gemaakt maar even het volgende,
de lade kan gewoon koud tegen de muur gemonteerd worden en wel om de volgende reden je kast zelf is 60 cm breed echter de lade zijn 59,5 cm breed je kan de lade kast tegen het stucwerk plaatsen word wel vaker gedaan in bijna elke bouw dus waarom zou dat bij jou niet kunnen?

de dikke strook naast de koelkast is ook niet persee nodig.
kan me voorstellen dat dit alleen gedaan word ivm de warmte ontwikkeling van de koelkast (lammelen aan de achterzijde zwart)
echter de boven zijde van de kast waarin de koelkast gemonteerd is word meestal open gelaten zodat hier de warmte weg kan.
tevens word tegenwoordig gebruikgemaakt van een soort aluminum laag op de zijwanden welke de warmte verdelen.

vraag het nog maar eens goed na mijn ienziens kan het gewoon, volgens de gegevens die je opgeeft dan he
 

H@ns

  • #3
Het is zeker niet de grootste onzin maar een tikkie overdreven is het wel.
Je kunt links volstaan met 1cm en rechts 1,5cm.
koud tegen de muur plaatsen moet je nooit doen, geen enkele muur is recht, te lood of haaks.
Die tussenstukken snap ik alleen niet!
Boven en onderkasten zijn toch gewoon even breed of niet?

[overigens als je Ikea wilt noemen schrijf dan gewoon Ikea i.p.v. i**a of noem helemaal niets maar met die sterretjes is echt hoogst irritant!!]
 

Maurice81

  • #4
Bedankt voor de reactie's

ik vermoede het al dat die 5 cm niet helemaal nodig zijn, dan ga ik gewoon een paneel van 1,5cm links en rechts naast de buitenste kasten doen.

@Hans (zal trouwens het ikea beestje bij zijn naam noemen :wink: )
Die tussen stukken zal ik even proberen te verduidelijken.

ik heb 4 bovenkasten geplanned die 92cm hoog zijn, die waar de (inbouw) afzuigkap onder komt, is echter een kastje van 70 hoog om genoeg ruimte tussen de kookplaat en de afzuiger te houden.
De kasten van ikea zijn aan de zijkant niet afgewerkt, dus om de zijkanten af te dekken komt er aan die beide kanten van de afzuigkap bovenkast een paneel tussen van 1,5 cm. het lijkt me logisch dat dat dan ook bij de onderkasten komt, anders hangen de kasten niet meer recht boven elkaar lijkt me, of wordt dit vaak wel gedaan in zo'n geval?

Groeten Rolf
 

H@ns

  • #5
Nee da's heel onlogisch vanwege de redenen die je noemt. En vanwege het feit dat de afzuigkap doorgaans niet exact 60 breed is maar 58,5 of 59, nogwat.
als je een keuken laat maken dan wordt de kant gewoon afgewerkt als zichtkant (zonder extra paneel)

Bij meer standaardkeukens zou het afwerkpanneel alleen de kant die ook in zicht komt afdekken. Meestal een dun paneeltje
Dat laatste kun jij ook doen door het paneel af te zagen en na het hangen van de kasten en plaatsen afzuigkap de op maat gemaakte panelen te monteren.
Ga ik wel uit van een afzuigkap die hiervoor ruimte biedt aan de zijkanten.

Anders zou ik die 15mm extra opvangen in de zij-passtukken van de onderkast en de positie van de kookplaat dus gewoon op dezelfde hartlijn als de afzuigkap houden (mocht die echt 60cm breed zijn)
 

StefanD

  • #6
Ik zou in elk geval even in de winkel gaan kijken hoe de deuren openen, en dan met name hoeveel ruimte ze opzij nodig hebben. Lijkt mij de enige manier om goed te kunnen beoordelen hoeveel ruimte je nodig hebt.
 

Maurice81

  • #7
Ja die koelkast deur ben ik niet zo bang voor, heb nu enkele keukens gekeken en daar zit ook meestal een paneel van 15 a 18mm tussen de koelkast deur en de muur.

Ik vond het zelf ook een beetje apart dat ze er geen andere oplossling voor hebben om die zijkanten van de kasten naast de afzuigkap af te dekken, maar dit is dus hoe ze dit standaard doen... ga nog maar es kijken hoe ik dit op kan lossen eventueel, en als ik even tijd heb wat informatie inwinnen bij de ikea.

Gr Rolf
 

H@ns

  • #8
Je moet ook nog rekening houden met de greep op je koelkast deur.
En als de de koelkast een groentenlade heeft over de volle breedte moet de deur iets verder open kunnen dan wanneer er twee groentenlades naast elkaar in zitten.
 

Maurice81

  • #9
Dat is een goede tip daar moet ik even rekening mee houden bij de aankoop van mijn koelkast, die gaat niet van de ikea komen dus dat komt goed maar thx voor de tip.

Groeten Rolf
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu