Giftige of gifvrije verf

Malp

  • #1
Vandaag hebben we de box een leuk kleurtje gegeven. Over een tijdje verwachten we onze kleine en we willen alles in orde hebben.
Nu heb ik gehoord dat de kinderbox geschilderd moet zijn van gif vrije verf. Wie weet of dit gifvrij is?

Een spuitbus merk verwijderd red glossy dcp3000/ral3020.


Hij mag niet in de container, dampen niet inademen is vlambaar en er staat een kruis op.

Zo dat was zon beetje wat ik er allemaal aan kon vinden. Ik hoop dat iemand het weet.
 

Dingena

  • #2
Er wordt erg veel, je mag wel zeggen heeel veel beweerd over verven en kinderen of zwangere dames.

Het volgende: een verf die eenmaal opgedroogd is bestaat altijd uit dezelfde ''schadelijke" stoffen. Bij een alkyd verf verdampt de terpentine en blijft er dus na droging hetzelfde product over als met acylverf welke opgedroogd is. (even heel ruwweg gezegd)

Dus welke verf je ook gebruikt het is even 'slecht' als iemand dit binnen krijgt.. Elke verf heeft schadelijke stoffen in zich... er bestaat geen verf die je na droging op kan eten zonder dat je schadelijke stoffen binnen krijgt.

Maar de hoeveelheid waar we het over hebben is natuurlijk gering.
Mocht je dit echt niet willen dan is het het beste de box onbehandeld te laten.

Let op: bijtringen of zacht kunststof speelgoed ed... zitten ook schadelijke stoffen in, echter ook zo'n kleine hoeveelheid dat deze producten geen direct gevaar opleveren voor de gezondheid.

Succes!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Er zijn twee kleurstoffen/basisstoffen die in het verleden veel gebruikt werden en extra berucht waren om hun giftigheid ook na droging.

Het ene is cadmium - was (is nog?) kleurstof voor bijvoorbeeld gele bierkratjes. En kwam een enkele keer voor als kleurstof voor kunststof speelgoed...
Het andere lood, onder andere gebruikt in menie (metaalbeschermende) verf.

Ik weet niet in hoeverre dergelijke stoffen in normale verven voorkomen, maar het lijkt me niet waarschijnlijk.
 

EdP

  • #4
Nu we het er toch over hebben, hoe zachter het kunststof (bijtringen e.d. speelgoed) hoe meer weekmakers er in zitten, dus hoe slechter voor de gezondheid.

Mijn werkgever krijgt wel eens klanten van een bekend benzinemerk en tevens chemisch laboratorium over de vloer, die lui drinken dus geen warme dranken uit de plastic bekertjes van de koffie-automaat...

Geeft wel te denken.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Het vreemde is, dat wanneer je googelt met "gifvrije verf" je ladingen aanbiedinge kindermeubels te zien krijgt, geschilderd met "gifvrije verf".

En adviezen voor het schilderen van dierenkooien/hokken met... gifvrije verf.

Maar wat voor verf daar dan mee bedoeld wordt heb ik nog niet kunnen vinden!
 

EdP

  • #6
Tja je ziet ook vaak "kindvriendelijke verf" vermeld worden maar ook hier zegt niemand welke dat dan wel is. Zelf dacht ik eigenlijk dat alkydharslak met name giftig is door de oplosmiddelen en dat acryverf in dat opzicht al wat milder is. Verder denk ik aan een verf op lijnolie-basis, maar eigenlijk, waarom vragen we onze "verfbezetene" niet even?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Dingena heeft hierboven al uitgelegd, dat na verdamping van het oplosmiddel dat geen factor meer is voor de giftigheid van de verf.

In de google zoek vond ik diverse berichten: geschilderd met gifvrije wateroplosbare verf o.i.d., maar dat zou dus eigenlijk weinig uit mogen maken volgens Dingena.

Er zijn wel nadrukkelijk giftige verven, zag ik in die zelfde zoekresultaten, maar dan gaat het bijv. om bescherming van scheepswanden.
 

Dingena

  • #8
Het vervelende in dit verhaal is dat er een hoop mensen de klepel nog niet hebben gevonden ;-)

De 'echte'gif verven zoals die er vroeger waren mogen hier in nederland al 5 jaar niet meer verkocht worden aan particulieren. Dit waren verven die nadroging straling uit gaven of waar er lood uitlekte.
Vroeger zat er dan ook lood in loodmenie, echter sinds 2 jaar mag die officieel niet meer verkocht worden en staat er loodvrije loodmenie in de schappen.

Nu is er op dit moment een echte hype ontstaan, door voornamelijk winkels die babyspullen verkopen, verloskundige enz... dat verven met watergedragen verf beter is. Dit klopt zolang het over verven gaat en het inademen van de oplosmiddelen. Echter zodra de verf gedroogd is is er geen verschil meer in de verf die deze factor aangaat.

Om het verhaal nog moeilijker te maken: als een vrouw in een verf winkel werkt en zwanger is mag er zowel geen acryl als alkyd verf gemengd worden door die vrouw. Dit omdat in sommige recepten van sommige leveranciers alkyd pasta's in de acrylverf gaan. (dit is als uitleg een zo lang verhaal dat ik jullie hiermee niet lastig zal vallen.)

Omdat het geheel rondom de verf voor veel mensen zo'n duister begrip is geworden wordt er daardoor een benaming gevonden die verkoop, namelijk gifvrije verf...

Als een winkel beweert dat er gifvrije verf op de babymeubels zit zal een consument eerder geneigd zijn om deze te kopen dan bij de zaak waar ze zich aan deze uiting niet durven uit te spreken.
 

Malp

  • #9
Wow wat een hoop verschillen. Ik heb er dus helemaal geen verstand van.
Wil iedereen bedanken voor de tips.
We houden m eerst maar zo. Als de kleine iets ouder is en aan de box gaat knagen kopen we een nieuwe box. Gewoon voor de zekerheid.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #10
Yep, klopt allemaal, elke droge verffilm is in principe niet meer giftig tot je de schilfertjes verf zou opeten. Maar dan moest ik allang dood geweest zijn, en velen onder ons waarschijnlijk ook.

Lijnolieverf is min of meer "eet-vriendelijk", maar ook hierin zitten droogmiddelen, behalve dan in de rauwe lijnolie. Maar de pigmenten die er worden doorheengemaald zijn meestal chemisch aangemaakt.
Je zou de aardpigmenten kunnen gebruiken, maar dan nog.
Caseïneverf is een beter alternatief....maar ook hier staan de pigmenten in de weg.
 

H@ns

  • #11
Zonder meteen een merk aanbeveling te willen doen..
Er is een bedrijf dat natuurvriendelijke en kindvriendelijke verfen en ander afwerkings producten maakt. Zo vriendelijk dat restanten gewoon bij het GFT afval kunnen.
Zoek eens op het trefwoord Auro.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu