Electrische zonnescherm (BUISMOTOR) werkt niet meer

Blackbox

  • #1
Onze electrische zonnescherm van 4m breed bij 2,5m diep doet het niet meer, ik hoor de motor een beetje kraken en verder draait hij niet, en daardoor wordt hij heet als ik de schakelaar naar stand boven of beneden draai, kan iemand mij hiermee graag helpen ,

Merk: Somfy
Orion 40/16
220V~50Hz 330W
1mn 40s
 

Gerrit

  • #2
Als de motor bromt, krijgt hij ook spanning. Een logische konklusie lijkt mij dan dat hij defect is.
Een motor repareren gaat wat ver, dus het lijkt mij het beste om kontakt op te nemen met de leverancier.

Ik ga er dan wel van uit dat er goed gekeken is of er niets mis is met het bewegende gedeelte?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Of misschien een defecte motorcondensator.

Overigens geen idee waar zo'n ding zit bij een buismotor...
 

Kluske

  • #4
Wanneer ik dit zo lees dan heeft waarschijnlijk Kees gelijk de condensator van de motor is stuk.
Door de motor te verwijderen en open te maken is het mogelijk om de condensator te vervangen. Dit is een leuk klusje voor als je tijd hebt.
Het is ook de goedkoopste.
 

Blackbox

  • #5
Welke kant van de motor kan ik open maken, de kant van de draad of de andere kant en hoe ziet de condensator van de motor eruit?

alfast bedankt.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Van een zonnescherm weet ik niet exact welke waarde de condensator heeft, en hoe je er bij kunt komen. Maar voor een idee hoe zo'n ding er ongeveer uitziet een afbeelding van een motorcondensator uit een topic over een wasdroger:

 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu