Computerkastje maken

De klusmus

  • #1
Ik wil zelf een kast maken op mijn pc in te zetten.
De maten:
Hoogte: 600 mm
Breedte: 300 mm
Diepte: 650 mm

Maat vd platen:
2x lengte 650 mm, breedte 650 mm
2x lengte 650 mm, breedte 300 mm

Zo zou hij moeten worden.

Alleen nu is mijn vraag welk materiaal (hout/plaat soort) kan ik het beste hier voor gebruiken? En kan ik alle planken bij de lokale bouwmarkt op maat laten zagen, of moet ik dat zelf doen? Als materiaal zat ik zelf te denken aan MDF, alleen ik weet niet hoe dik het moet zijn.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Als ik naar de maten kijk, gaat het om een kastje om alleen de PC-systeemkast in te zetten?
Bij "computerkastje" denk ik eigenlijk meer aan iets kleins.

Voor een kastje voor alleen je PC is 18 mm spaanplaat, (mooier) gemelamineerd spaanplaat of mdf prima geschikt.
Zagen moet je zelf bepalen, laten zagen is altijd rechter dan met een handzaag zagen, maar lang niet alle bouwmarkten kunnen/mogen kleinere afmetingen zagen. Vaak kun je daarvoor ook terecht bij een wat kleinere dhz-winkel, zijn soms wat ambachtelijker ingesteld.

Hou er echter wel rekening mee dat een houten kast veel minder warmte aan de omgeving afstaat dan een metalen PC kast, en dat er waarschijnlijk om die reden een ventilator in de achterwand ingebouwd moet worden.
 

Kees61

  • #3
Kees schreef:
dat er waarschijnlijk om die reden een ventilator in de achterwand ingebouwd moet worden.
Aan het materiaal lijstje van klusmus te zien, zit er geen achterschot in het kastje, dus een extra ventilator is niet nodig als het kastje niet stijf tegen de muur staat.
Een half achterschotje is wel beter, want dat geeft nog wat verband. Als de lucht van achteren maar vrij kan uitblazen en er ook geen achterschot zit waar de stekkers in gestoken moeten worden.
Misschien wordt het kastje wel onder het bureau geschroefd :-)
18 mm mdf is prima, dat kan je zelf schilderen of blank lakken.
Of de lokale bouwmarkt of houthandel het kan zagen, zal je daar zelf moeten vragen.
Geef de pc wel een beetje ruimte want als het te stijf past (net niet dus), dan moet je het kastje overnieuw maken.
 

De klusmus

  • #4
Hij is inderdaad bedoeld voor alleen de systeemkast, en ik heb er voor gezorgd dat er aan de zij en boven kant genoeg ruimte overblijft voor de koeling. De achterkant blijft wel open, aan de voorkant komt misschien een deurtje, maar dat weet ik nog niet zeker. En bedankt voor de hulp! Waarmee kan ik hem het beste monteren, met houtlijm en schroeven (wel voorgeboord natuurlijk!) waarschijnlijk?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ik zou het met houtdeuvels doen, dan zie je er niets van.

Maar met schroeven kan ook, inderdaad de juiste maat voorboren. Vooral mdf heeft sterke splijtneigingen als je daar schroeven in de kopse kant draait.

Wanneer je helemaal geen achterwand maakt, zal de kast niet echt stabiel worden, hij heeft dan snel neiging om te "schragen" (ik weet niet of dat de juiste uitdrukking is...). Ik bedoel daarmee dat de kast zijdelings kan wrikken.

Door een hardboard achterwand te plaatsen met grote gaten erin (voor snoeren en ventilatie) ondervang je dat. Kees 61 had het daar ook al over, een half achterschotje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
3
Gerelateerde onderwerpen
Uitschuifplank computerkastje

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu