Nieuw onderwerp Reageren
Tjitske34

Tjitske34 op 04 Januari 2010, 17:45   Buitenschilderwerk reinigen
Beste mensen,

Ik heb o.a. een hoge, aangebouwde veranda, is wit geschilderd. Is een hogedrukreiniger geschikt om deze hiermee schoon te maken?

En kan ik sowieso een hogedrukreiniger gebruiken bij het schoonmaken van buitenschilderwerk aan kozijnen, deuren etc.?

Alvast bedankt.

Klusservice Klusidee
Klusservice Klusidee

Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen

Sjaan Smit

Amersfoart (West-side)
Sjaan Smit op 04 Januari 2010, 19:20  
Persoonlijk vind ik het geen goed idee,mocht er ergens iets van je schilderwerk los zitten dan spuit je er misschien gelijk meer vanaf. Ben bang dat het toch met de hand zal moeten...maar met dit weer was je dit toch sowieso nu niet van plan neem ik aan?
IJkenhout
Vaste beantwoorder Moderator

Regio Rijnmond
IJkenhout op 05 Januari 2010, 10:18  
Een straal op een afstand heeft niet zoveel kracht meer, dus dat moet wel lukken. Dichtbij spuit je zelfs goed vastzittende verf effectief van de muur af Smile

Let er ook op dat een waterstraal die van onderaf/opzij komt, lekkage kan geven. Vaak zijn bouwkundige details zo dat alleen regen tegen wordt gehouden, en water vanuit een andere richting mogelijk dus niet...
Tjitske34

Tjitske34 op 05 Januari 2010, 10:25  
Nee, dat durf ik dan toch niet aan.

Misschien met een spuitnevel middels een sproeipistool en zo'n tuinslang?
Jvsteenb

Jvsteenb op 05 Januari 2010, 11:27  
Die spuitnevel werkt wel, maar je zult het éérst schoon moeten maken.
En dat is dus een kwestie van een emmer, niet al te warm water, beetje Un*versol of de inmiddels beruchte Heilige Marcus, een spons en een beetje gezond zweet.
Daarna zul je het geheel met een spuitnevel, of een broes schoon kunnen spuiten/spoelen. Kan best met een hogedrukreiniger ( vlakstraal, vooral geen vuilfrees o.i.d. gebruiken ! ), als je maar voldoende afstand houdt ( liefst meer dan een meter ! ) en niet te lang op één plaats spuit i.v.m. doorlekken.

In ieder geval een deel van de verontreiniging zal bestaan uit vettige, harsachtige of anderszins kleverige aanslag. Als je die puur met een hogedrukreiniger hebt verwijderd, is ook je lak verdwenen. Gewoon koud water uit een vernevelaar/broes o.i.d. zal ook niet heel effectief zijn, en je zult er zo veel van nodig hebben, dat waarschijnlijk alle houtwerk onder je lakwerk een hele bak vocht opneemt. Puur met spoelen krijg je zoutaanslag ( aan de kust ) goed weg, en ook roet nog wel voor een deel, maar de meer hardnekkige vervuiling blijft gewoon zitten.
Bedenk ook dat de standtijd van je lakwerk pas optimaal is als je het regelmatig reinigt !

Vr. gr.

Job
Tjitske34

Tjitske34 op 05 Januari 2010, 11:59  
Nou, ik pak het maar rustig aan als ik er aan begin, ik merk wel dat er nogal wat haken en ogen aan zitten. Dus ik heb besloten gewoon maar ladder-op, ladder-af te gaan om problemen te voorkomen.

Het was het proberen waard want de veranda alleen al is zo'n 3,5 meter hoog en alles is wit hout, dus als het makkelijker had gekund was dat fijn geweest. Ik heb er ook nog geen handigheid in want ik woon hier net.

Bedankt voor alle tips en reacties!
Naar boven
Nieuw onderwerp Reageren
Pagina 1 van 1

Klusadvies: Buitenschilderwerk reinigen

Klusadvies: Buitenschilderwerk reinigen
Gerelateerde onderwerpen Reacties Laatste Bericht
Plavuis reinigen 8 11 Juli 2007, 18:52
Dakbeschot reinigen 3 17 April 2008, 02:04
Steenstrips reinigen 2 27 Januari 2005, 23:49
Kozijnen reinigen 5 17 Juli 2004, 15:06
Sierbestrating reinigen 7 15 Mei 2008, 08:57