Buitenschilderwerk reinigen

Tjitske34

  • #1
Beste mensen,

Ik heb o.a. een hoge, aangebouwde veranda, is wit geschilderd. Is een hogedrukreiniger geschikt om deze hiermee schoon te maken?

En kan ik sowieso een hogedrukreiniger gebruiken bij het schoonmaken van buitenschilderwerk aan kozijnen, deuren etc.?

Alvast bedankt.
 

Sjaan Smit

  • #2
Persoonlijk vind ik het geen goed idee,mocht er ergens iets van je schilderwerk los zitten dan spuit je er misschien gelijk meer vanaf. Ben bang dat het toch met de hand zal moeten...maar met dit weer was je dit toch sowieso nu niet van plan neem ik aan?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Een straal op een afstand heeft niet zoveel kracht meer, dus dat moet wel lukken. Dichtbij spuit je zelfs goed vastzittende verf effectief van de muur af :)

Let er ook op dat een waterstraal die van onderaf/opzij komt, lekkage kan geven. Vaak zijn bouwkundige details zo dat alleen regen tegen wordt gehouden, en water vanuit een andere richting mogelijk dus niet...
 

Tjitske34

  • #4
Nee, dat durf ik dan toch niet aan.

Misschien met een spuitnevel middels een sproeipistool en zo'n tuinslang?
 

Jvsteenb

  • #5
Die spuitnevel werkt wel, maar je zult het éérst schoon moeten maken.
En dat is dus een kwestie van een emmer, niet al te warm water, beetje Un*versol of de inmiddels beruchte Heilige Marcus, een spons en een beetje gezond zweet.
Daarna zul je het geheel met een spuitnevel, of een broes schoon kunnen spuiten/spoelen. Kan best met een hogedrukreiniger ( vlakstraal, vooral geen vuilfrees o.i.d. gebruiken ! ), als je maar voldoende afstand houdt ( liefst meer dan een meter ! ) en niet te lang op één plaats spuit i.v.m. doorlekken.

In ieder geval een deel van de verontreiniging zal bestaan uit vettige, harsachtige of anderszins kleverige aanslag. Als je die puur met een hogedrukreiniger hebt verwijderd, is ook je lak verdwenen. Gewoon koud water uit een vernevelaar/broes o.i.d. zal ook niet heel effectief zijn, en je zult er zo veel van nodig hebben, dat waarschijnlijk alle houtwerk onder je lakwerk een hele bak vocht opneemt. Puur met spoelen krijg je zoutaanslag ( aan de kust ) goed weg, en ook roet nog wel voor een deel, maar de meer hardnekkige vervuiling blijft gewoon zitten.
Bedenk ook dat de standtijd van je lakwerk pas optimaal is als je het regelmatig reinigt !


Vr. gr.

Job
 

Tjitske34

  • #6
Nou, ik pak het maar rustig aan als ik er aan begin, ik merk wel dat er nogal wat haken en ogen aan zitten. Dus ik heb besloten gewoon maar ladder-op, ladder-af te gaan om problemen te voorkomen.

Het was het proberen waard want de veranda alleen al is zo'n 3,5 meter hoog en alles is wit hout, dus als het makkelijker had gekund was dat fijn geweest. Ik heb er ook nog geen handigheid in want ik woon hier net.

Bedankt voor alle tips en reacties!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu