Bouwtekeningen maken

Frederika

  • #1
Goedenavond,

Naast mijn liefde voor klussen zou ik voor mijn hobby (poppenhuizen met meubeltjes) graag zelf bouwtekeningen willen maken, het liefst met de computer.

Weet iemand welk programma ik hier het beste voor kan gebruiken of heeft er iemand een site waar ik bouwtekeningen kan (leren) maken?
Ik wil nl. graag ons eigen huis nabouwen, maar er zijn geen tekeningen meer aanwezig helaas.

Bedankt alvast en groetjes,
Frederika
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het officiele programma, dat voor dit soort ontwerpen het meest gebruikt wordt, heet "Autocad".

Maar dat is voor een particulier haast niet te betalen... en heeft een lang leerproces, cursussen zijn eveneens duur.

Gelukkig zijn er wat softwarebedrijven op ingesprongen om voor huisgebruik een programma op de markt te brengen.

Kijk even hier voor enkele pakketten op dat gebied. Ik heb overigens geen ervaring daarmee, werk zelf altijd in een grafisch pakket, wat eigenlijk minder geschikt is voor dergelijk ontwerp.

En misschien weten andere forumleden nog andere software, bijvoorbeeld in de freeware sfeer?
 

Fboecom

  • #3
Ik gebruik zelf 'Homes and Gardens' Home designer Suite 6.0 (hoe verzinnen ze die naam).

Ik ken Autocad en andere pakketten, geloof me, gebruik die niet, veel te ingewikkeld en te duur. Er is een aantal andere home designers, maar HDS6 is heel goed. Vloeren, electra, waterleiding, 3d aanzichten, walk throughs, alles zit er in.

Nadeel: allemaal US inrichtingen en zeer beperkte keukenontwerp. Gebruik daarvoor het gratis keukenontwerpprogramma van Alno, dat bovendien een onvergelijkbaar mooie en snelle 3d functie heeft.

Let goed op bij het eerste gebruik dat je bij een 'Nieuw' plan direct centimeters ingeeft - anders kun je er niet mee 'uit de voeten'..
Heb je meer vragen hoor ik het wel.
 

H@ns

  • #4
Niet helemaal een antwoord op je vraag maar wel heeeel erg leuk:
Heb je deze al eens gezien? -> Poppenhuis
(klik vooral een paar x op volgende
Er is ook een boekje over en ik heb er nog veel meer info over als je wilt.
Maar het mooiste is toch om hem in het echt te zien, wel even wachten tot het Rijksmuseum weer in volle glorie geopend is..
 

Frederika

  • #5
Dit poppenhuis heb ik inderdaad gezien in het Rijksmuseum voor de verbouwing.

Maar bedankt voor de tip.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu