Blank eiken tafel zepen

H van de Loo

  • #1
Ik heb een onbehandelde eiken tafel en wil deze licht van kleur houden.
Zepen zou een mogelijkheid zijn om de tafel te behandelen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wordt de tafel snel vies om te zien?
 

H@ns

  • #2
Zeep is een ideale afwerkmethode als je wilt dat de tafel niet verkleurt door invloed van oliebehandeling of lichtinwerking na verloop van tijd.

Zeep is vuilafstotend (wat ik altijd vreemd gevonden heb omdat de functie van zeep bij het wassen juist is dat het vuil aantrekt..)
En zeep is minder gevoelig voor water en vlekken. Het is wel gevoelig voor vetvlekken!

Er zijn combinaties mogelijk van olie met daaroverheen een zeepafwerking of een loog-zeep behandeling.

De combinatie olie en zeep is voor een tafel eigenlijk optimaal omdat het ongevoelig is voor water en vuil.
 

H van de Loo

  • #3
Olie met zeep lijkt in eerste instantie strijdig omdat zeep ontvet?
Hoe kom ik aan zo'n spul?
Als je alleen zoor zepen kiest, wordt de tafel dan niet "schraal" en alsmaar kleurlozer om te zien na verloop van tijd? En is het veel werk om bij te houden (heb 4 kinderen)?
 

H@ns

  • #4
Bijhouden is juist eenvoudig, afnemen met een zeepoplossing en schoon!
De combinatie olie en zeep is een hele gebruikelijke ook bij vloeren en soms zelfs bij keukens (kasten)

Je maakt de zelfde fout al ik een aantal jaar geleden toen ik voor het eerst met zeepafwerking te maken kreeg: "zeep trekt vuil aan dus kan het niet."

Maar zeep en zeep is twee.. Het gaat om de chemische samenstelling die in de volksmond toevallig zeep heet. Bij schoonmaakzeep zorgen de toeslagstoffen voor de ontvettende en reinigende werking.

Kijk even op deze en deze site voor info over zeepafwerking

En verder hier

Voor kinderen is het alleen maar mooi want het is niet giftig of schadelijk!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu